Cumplitul accident petrecut miercuri noapte între localităţile Roşiori şi Vadu Moldovei, când o cisternă din Ucraina a explodat, cumplita deflagraţie carbonizându-l pe şofer, s-a transformat într-un dezastru din cauza faptul că maşina a lovit în plin un stâlp electric pe care era montat un transformator de tensiune.
Aceasta este concluzia specialiştilor care au intervenit la faţa locului, impactul cu transformatorul declanşând explozia instantaneu.
Peste 20 de tone de substanţă extrem de inflamabilă
Din ancheta derulată de poliţie şi de inspectorii Autorităţii Rutiere Române rezultă că şoferul ucrainean, Wolodmir Nelen, în vârstă de 57 de ani, aflat la volanul unei cisterne Volvo, transporta mai bine de 20 de tone de hexan, un distilat din petrol foarte inflamabil, folosit cu precădere în industria încălţămintei. Acesta intrase în ţară marţi, prin Punctul de Trecere a Frontierei Galaţi, şi se îndrepta spre ţara de origine. Ieri încă nu se aflase cu certitudine din ce ţară venea acesta, exploziile succesive şi incendiul devastator distrugând orice indiciu din cabina şoferului, de la actele de transport până la tahograf.
Trei explozii foarte puternice, flăcări înalte de zece metri
Accidentul s-a produs în jurul orei 21.15, la scurt timp după ce şoferul intrase pe raza judeţului Suceava, într-o curbă deosebit de periculoasă, între Roşiori şi Vadu Moldovei. Din ancheta poliţiei rezultă că acesta a abordat curba cu viteză neadaptată, pierzând controlul asupra direcţiei de mers. Colosul a intrat în balans, a ieşit în afara drumului, a acroşat şi rupt stâlpul electric de joasă tensiune pe care era montat transformatorul electric, după care s-a răsturnat în afara drumului. Impactul cu reţeaua electrică a declanşat instantaneu un incendiu de proporţii. În foarte scurt timp au urmat trei explozii foarte puternice, care s-au auzit pe o rază de câţiva kilometri şi au provocat flăcări înalte de aproximativ zece metri.
„Eram în bar la noi şi am văzut flăcările peste pădure…eram tocmai la Forăşti”, declara Adrian Florea, una dintre persoanele adunate la locul accidentului.
Mărturie care descrie cât de puternică a fost deflagraţia, condiţii în care şoferul ucrainean nu a avut nici o şansă de a scăpa, el fiind găsit carbonizat în adunătura de fiare rămase după stingerea incendiului.
„Putem afirma cu certitudine că dacă nu ar fi fost acel impact cu reţeaua electrică şi transformatorul, iniţierea incendiului nu ar fi fost instantanee. Şoferul a avut un ghinion teribil, dacă maşina ieşea în decor, în câmp, consecinţele ar fi fost cu mult mai puţin grave”, a explicat colonelul Ioan Burlui, şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Suceava, care a coordonat acţiunea de stingere a incendiului.
Pompierii au reuşit să lichideze focul înainte de miezul nopţii, însă zona continua să fie curăţată şi ieri.
Posibilă decapare a pământului, în zona afectată
Pe de altă parte, a fost nevoie şi de intervenţia comisarilor Gărzii de Mediu Suceava. Perimetrul afectat a fost delimitat cu benzi inscripţionate, cu mesaje de avertizare, a fost asigurată şi paza zonei respective, cu ajutorul Jandarmeriei, astfel încât să nu fie permis accesul persoanelor neautorizate sau chiar al animalelor, la păscut, pe terenul care poate fi contaminat cu substanţe chimice.
În urma analizelor de laborator, dacă se va constata o infiltrare a substanţelor chimice în sol, va fi necesară îndepărtarea a 10 – 20 de centimetri de pământ din porţiunea afectată.
Decaparea stratului de sol va fi de asemeni urmată de o serie de teste de laborator, pentru a se vedea dacă în perimetrul delimitat au mai rămas substanţe chimice periculoase.
(15 oct 2010, 19:35:12
Cel putin eu cand vad masini de BT , Ucraina, Rusia circuland in fata mea ori le depasesc rapid daca pot ori las o distanta considerabila .