Cazurile în care ambulanţa este tratată ca un fel de serviciu de taximetrie, la care apelează şi cei cu probleme minore, care se pot deplasa pe propriile lor picioare sau cu mijloace proprii, au devenit tot mai frecvente în ultima perioadă. Ultimul caz care i-a revoltat pe medicii suceveni a fost înregistrat marţi seară, când un bărbat de 29 ani, din cartierul Iţcani, a chemat Salvarea pentru a-l aduce la Spitalul Judeţean de Urgenţă la un banal control stomatologic.
În data de 14 septembrie, Toader S. a fost victima unei agresiuni, incident în urma căruia şi-a pierdut doi dinţi. Medicul dentist de la Spitalul Suceava, care l-a examinat la acea vreme, i-a suturat gingia şi i-a spus să revină ulterior pentru scoaterea firelor. Toader S. a hotărât să vină la consultaţie marţi, 5 octombrie, dar nu oricum, ci cu ambulanţa. El a solicitat o autosanitară sub motivaţia că are febră, lucru care ulterior nu s-a confirmat.
„Au chemat ambulanţa pentru a-i duce la Oncologie, la cura de citostatice”
Responsabilii Serviciului Judeţean de Ambulanţă Suceava spun că abuzurile sunt frecvente, însă legislaţia nu permite amendarea celor care le comit şi nici nu îi poate obliga la plata maşinii chemate în absenţa unei urgenţe reale.
„Sunt tot felul de situaţii când ne tratează ca pe o staţie de taximetrie. Am avut cazuri când au chemat ambulanţa pentru a-i duce la Oncologie, la cura de citostatice. Au zis că sunt plătitori la Sănătate şi au dreptul”, arată directorul medical al SJA, dr. Mihaela Abălaşei, adăugând că în timp ce autosanitarele sunt puse aiurea pe drumuri, în altă parte un caz grav se poate pierde aşteptând sosirea Salvării.
Creşterea numărului de solicitări nejustificate a provocat o reacţie şi din partea Direcţiei de Sănătate Publică Suceava, care, prin vocea purtătorului de cuvânt, Adrian Popescu, a solicitat populaţiei să nu abuzeze de apelul unic de urgenţă 112 şi să sune „cu responsabilitate”, numai în caz de urgenţe, pentru a „nu bloca serviciul”.
„Rugăm persoanele care solicită ambulanţa să o facă responsabil”
„Rugăm persoanele care solicită ambulanţa să o facă responsabil şi doar în situaţiile când e necesară. Să nu blocheze acest serviciu pentru că, în altă parte, poate că există cineva care chiar are o urgenţă. Există reţeaua de asistenţă primară, chiar dacă se lucrează pe bază de programări. Există şi serviciul de consultaţii la domiciliu din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă, dar această apelare trebuie făcută cu responsabilitate”, a spus Adrian Popescu.
Un alt caz clar de abuz de ambulanţă a fost al unei pensionare de 66 ani, din Burdujeni, care, timp de trei ani, a sunat de câteva ori pe zi la 112, anunţând că se simte rău. În fiecare zi, pacienta solicita echipaje care să se deplaseze la domiciliul ei pentru a-i monitoriza tensiunea, testa glicemia, administra medicaţia şi avea preferinţe legate de cadrele medicale care trebuiau să vină.