Transportatorii privaţi de maxi-taxi din municipiul Suceava joacă un fel de alba – neagra cu autorităţile, biletele de călătorie fiind eliberate pasagerilor care au plătit cursa doar atunci când cineva se apucă să îi ia la întrebări.
Joaca de-a “Uite biletul, nu e biletul” reprezintă de fapt evaziune fiscală de proporţii, doar o mică parte din veniturile reale fiind declarate, pentru a le fi încasate impozitele aferente.
Culmea e că deşi toţi sunt conştienţi că sume mari de bani ajung direct în buzunarele patronilor de maxi-taxi, dar şi ale şoferilor, care îşi mai trag singuri din încasări, până acum, autorităţile au dovedit că sunt incapabile de a le impune să respecte legea şi să fie corecţi.
Un exemplu concret este chiar acţiunea de control care a avut loc ieri dimineaţă, când inspectorii Primăriei Suceava au colaborat cu cei de la Autoritatea Rutieră Română pentru a verifica dacă se eliberează bilete călătorilor din maxi-taxiurile private.
Acţiunea de control, devenită inutilă în mai puţin de zece minute
Controlul s-a dovedit a avea succes doar în primele cinci minute de la oprirea maşinii cu însemnele ARR în staţia situată vizavi de blocul Curcubeu din cartierul George Enescu. În primul maxi-taxi care a tras în staţie, înmatriculat cu SV 10 LIC, care efectua curse pe traseul 6, nu era nici un bilet dat călătorilor, motiv pentru care şoferul a fost amendat cu 2000 de lei.
De la al doilea maxi-taxi care a venit în staţie, situaţia a început să se schimbe, pentru că şoferul, văzând că e control, a început să dea în grabă bilete călătorilor. Nu a apucat să rupă bilet tuturor celor aflaţi în maşină şi, nervos, a spus că ceilalţi abia au urcat în maşină şi că nu avea când să le dea bilete. Pentru el nu conta nici măcar faptul că între unul din biletele pe care le-a dat la repezeală călătorilor şi cele ale altor călători din aceeaşi maşină existau diferenţe de numerotare de peste 2000 de bilete.
Pe lângă nervii şoferului, inspectorul Primăriei Suceava, care făcea verificarea, a avut de îndurat şi cuvintele grele care i-au fost aruncate de către un călător, nervos că a fost oprit din drumul său, acesta luându-l la rost că de ce le trebuie lor bilete. Mai mult, şoferul microbuzului SV 07 NZU a demarat în trombă şi dus a fost, deşi i s-a solicitat să aştepte să îi fie verificate actele şi de către cei de la ARR.
După o pauză nefiresc de mare până să apară un alt maxi-taxi, acestea au început să vină gârlă, unul după celălalt, bineînţeles, toţi călătorii fiind acum cu biletul în mână, la vedere.
“După cum se vede, telefonul fără fir acţionează foarte bine între ei, deja s-au anunţat toţi de control, nu mai avem nici o şansă să îi prindem că nu dau bilete”, a spus Gabriel Petriuc, şeful Biroului Autorităţii Locale de Transport din cadrul Primăriei Suceava.
În mai puţin de zece minute de la oprirea în staţie a celor de la ARR, toţi maxi-taximetriştii din oraş ştiau deja de control şi îşi luaseră măsurile necesare, oprindu-se ceva mai mult timp în staţiile de dinaintea celei în care se afla controlul, fie încetinind pe traseu, astfel încât să poată rupe bilete tuturor celor aflaţi în maşina lor.
În Suceava sunt autorizate 40 de microbuze de maxi-taxi care să facă transport de călători pentru ATPL, pe lângă acestea mai fiind diverse microbuze de pe “trasee fantomă”, care teoretic fac transport interjudeţean, deşi în practică cei mai mulţi clienţi îi fură din staţiile TPL, oprind în fiecare din acestea.
Biletul de transport, poliţa de asigurare a călătorului
În timp ce autorităţile încearcă să ia măsuri, mai mult sau mai puţin eficiente, de a-i determina pe transportatorii privaţi să intre în legalitate, tăind bilete călătorilor, directorul TPL Suceava, Darie Romaniuc, a spus că nici măcar aşa nu se poate stopa evaziunea fiscală a acestor firme.
“Degeaba dau bilet dacă nu îl înregistrează şi în evidenţele contabile. Ei pot tipări şi câte patru seturi de bilete în acelaşi timp, dar de înregistrat înregistrează doar unul. Cel mai bine se vede dacă sunt corecţi sau nu la plata impozitelor, de la TVA la contribuţiile sociale şi de sănătate. Anul trecut TPL a virat 16,6 miliarde de lei vechi doar din TVA către bugetul statului, ei cât au dat?”.
Biletul de călătorie, pe care fiecare călător ar trebui să îl solicite, reprezintă un fel de contract cu societatea de transport, în baza acestuia călătorii beneficiind de anumite drepturi, precum cel de a depune o reclamaţie dacă serviciile oferite nu sunt corespunzătoare, putând chiar să beneficieze de despăgubiri şi plata spitalizării în cazul unor accidente petrecute în timp ce se aflau în mijlocul de transport în comun.
( 7 oct 2010, 14:45:27