O familie din Iaşi a cărei maşină a fost lovită de un excavator al Sistemului de Gospodărire al Apelor (SGA) Suceava aşteaptă în zadar, de mai bine de o lună de zile, ca cei răspunzători de producerea evenimentului rutier să achite costurile reparaţiei autoturismului. Toate problemele pleacă de la faptul că utilajul aparţinând SGA nu avea asigurare, iar reprezentanţii instituţiei au refuzat până acum să dezamorseze litigiul pe cale amiabilă.
Soţii Dana Herman şi Constantin Cristian Balaban ne-au relatat că, pe 23 august 2010, au plecat, cu un autoturism Seat Alhambra, spre Germania, unde urmau să îşi petreacă concediul. În jurul orei 12.00 au intrat în municipiul Câmpulung Moldovenesc, pe strada Calea Bucovinei, aici, la un semafor temporar, dispus pentru că pe carosabil se efectuau lucrări, petrecându-se coliziunea.
„În faţa noastră se aflau două autoturisme, oprite şi acestea la semafor. Aşteptam să se schimbe culoarea semaforului, pentru a ne continua drumul, când am fost loviţi în plin, în spatele autoturismului, de către un excavator”, a relatat momentul coliziunii Dana Herman.
Soţii au sunat la 112, un agent de la Formaţiunea Rutieră locală constatând evenimentul rutier. Pentru că excavatorul nu avea asigurare de răspundere civilă, poliţiştii au dispus confiscarea certificatului şi a plăcuţelor de înmatriculare ale acestuia, fiind aplicată totodată şi o sancţiune contravenţională în cuantum de 540 de lei. În privinţa cauzelor accidentului, lucrurile sunt clare. Şoferul utilajului, Ioan Rusu, angajat al SGA Suceava, nu a păstrat distanţa regulamentară în mers.
Asiguraţi iniţial că problema se va rezolva imediat
Cei doi soţi şi-au continuat drumul spre Germania, după ce lucrurile păreau că intră pe un făgaş normal.
„Ne-am deplasat de sediul Politiei, unde am dat declaraţii, am primit dovada de circulaţie şi procesul verbal al şoferului, precum şi numărul de telefon al unuia dintre şefii acestuia. Ne-am continuat drumul, după ce l-am contactat pe respectivul şef, care ne-a asigurat că nu va fi nici o problemă din partea lor (Apele Romane) de a ne face plata în urma devizului de reparaţii”, a explicat Dana Herman cum au stat lucrurile, relatările ei fiind în conformitate cu constatările din ancheta poliţiei.
Decontul de plată, ignorat de o lună de zile
Problemele au început la întoarcerea în ţară, din concediu, la finele lunii august. Cei doi soţi au dus maşina la service-ul firmei Seat, unde s-a făcut devizul de reparaţii. Acesta a fost trimis către persoana de contact cu care cei doi vorbiseră imediat după accident şi de la care primiseră garanţia achitării sumei, şi anume Constantin Vîrna, angajat al SGA Suceava.
Deşi suntem deja în octombrie, cei 2.000 de lei, cât reprezintă costul reparaţiilor, nu au fost încă viraţi, astfel că maşina stă blocată în service.
„După ce am trimis faxul cu decontul am aşteptat un telefon câteva zile, după care l-am sunat noi pe domnul de la SGA. Am primit un răspuns sec şi halucinant: nu vă putem face plata, fără alte explicaţii”, a povestit Dana Herman.
Aşadar, cei doi sunt ignoraţi cu dreptatea în mână, iar accidentul s-a petrecut în condiţiile în care excavatorul nu avea ce căuta pe un drum public. Cum poliţia nu poate interveni direct în această situaţie, păgubiţii nu au decât calea instanţei. Ei ne-au spus că au contactat un avocat şi pregătesc să facă o întâmpinare către Judecătoria Câmpulung Moldovenesc, în vederea recuperării pagubei de 2.000 de lei.
Directorul SGA Suceava spune că va plăti suma şi nu vrea să ajungă în instanţă
În cursul zilei de ieri l-am contactat telefonic pe Ioan Ungureanu, directorul Sistemului de Gospodărire a Apelor Suceava, instituţia care reprezintă Companiei Apele Române în judeţul Suceava. Acesta nu a negat că cei doi soţi au dreptate.
„Şoferul nostru a greşit, deşi el spune că cel care conducea autoturismului i s-a băgat în faţă. O să plătim suma pentru decont păgubitului, nu vrem să ajungem în instanţă”, a declarat, destul de evaziv, directorul SGA Suceava, fără a oferi mai multe detalii. Cât despre problema lipsei asigurării RCA, directorul recunoaşte.
„Utilajul nu avea asigurare deoarece de regulă nu circulă pe drumuri publice, a fost o greşeală”, a mai spus directorul, printre rânduri acesta părând să îndrepte mai toată culpa din acest caz pe şoferul care conducea utilajul.