Reclamaţiile îndreptate împotriva băncilor din judeţul Suceava „au curs” în luna septembrie la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC).
În decurs de o lună, la CJPC Suceava s-au înregistrat 158 de reclamaţii vizând serviciile băncilor din judeţ, iar şeful CJPC Suceava, Elena Oanea, a spus că „din totalul de 2.732 de reclamaţii înregistrate pe parcursul întregului an, 158 sunt numai din luna septembrie”.
Reclamaţiile clienţilor au vizat cu prioritate redenumirea comisionului de risc, interzis prin OG 50/2010, în comision de administrare a creditului, sau cumularea acestuia cu un alt comision aflat în contractul iniţial şi menţinut şi de OG 50. „Eliminarea comisionului de risc era obligatorie, evident, prin eliminare înţelegând atât ca denumire, cât şi ca valoare”, a mai precizat comisarul superior Elena Oanea.
Astfel, creditorii sunt obligaţi să returneze sumele încasate ca şi comision de risc după data de 21 iunie 2010. „Dacă nu o fac, consumatorii trebuie să se prezinte cu sesizări la CJPC Suceava”, a adăugat Elena Oanea.
Un alt aspect reclamat de consumatorii suceveni a fost faptul că băncile nu au notificat clienţii în vederea invitării acestora pentru prezentarea şi semnarea actelor adiţionale. Obligaţia de notificare a fost în sarcina exclusivă a creditorului, acesta trebuind să demonstreze că şi-a informat clienţii. Instituţiile care nu au putut face dovada că au transmis consumatorilor actele adiţionale au fost amendate.
Valoarea amenzilor aplicate instituţiilor financiare de către CJPC Suceava în anul 2010 este de 524 de mii de lei, dispunându-se măsuri de restituire a sumelor percepute ilegal. De asemenea, potrivit Elenei Oanea, „comisarii CJPC au înaintat instanţelor acţiuni în constare a unor clauze abuzive din contractele de credit”.