Pe străzi aglomerate din oraş sau pe drumuri europene, fără lumini reflectorizante pe timp de noapte, făcând manevre de schimbare a direcţiei de mers fără să se asigure, de multe ori şi băuţi, cam aceasta este descrierea, tristă dar reală, a multora dintre căruţaşii care circulă pe străzile judeţului. O arată statisticile poliţiei privind accidentele rutiere în care sunt implicaţi aceştia, multe dintre ele grave, soldate cu răniţi grav sau decedaţi.
Conform unei analize a Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava, de la începutului anului şi până la sfârşitul lunii august, în judeţ s-au produs 39 de accidente în care au fost implicate căruţe, 31 dintre acestea având loc din vinovăţia totală a conducătorilor de vehicule cu tracţiune animală. În aceste 31 de accidente au decedat cinci persoane, au fost şapte răniţi grav şi 25 de răniţi uşor. Marea majoritate a victimelor sunt conducători sau pasageri în căruţe, însă printre victime se găsesc şi pasageri în maşini sau biciclişti ori conducători de mopede.
Deşi cel mai adesea provoacă accidente după ce comit erori grave în trafic, majoritatea legate de neacordarea priorităţii şi neasigurare la schimbarea direcţiei de mers, ori din cauză că circulă pe timp de noapte fără elemente reflectorizante, căruţaşii au fost implicaţi în evenimente rutiere şi după autoaccidentări. Elocvent în acest sens este şi faptul că din cei cinci căruţaşi decedaţi în accidente rutiere în acest an, trei pur şi simplu au căzut din atelaje, loviturile suferite la impactul cu solul fiindu-le fatale.
Compromisuri, din cauza lipsei de alternative
Statistica Poliţiei mai arată că, în 2010, cele mai multe accidente cu căruţe s-au produs în zona Fălticeni. Aici este inclusă porţiunea DN 2, până la limita judeţului cu Iaşi, dar şi DN 2E, spre Cornu Luncii, după care urmează zona Sucevei, unde s-au produs şase accidente.
Referitor la măsurile propuse de poliţie pentru evitarea accidentelor, într-un raport înaintat către Consiliul Judeţean Suceava, cu referire la municipiul reşedinţă de judeţ, se precizează că toţi agenţii comunitari care fac parte din patrule mixte (cu agenţi de poliţie) în cartierele Sucevei, au fost instruiţi să nu permită accesul căruţelor în localitate.
Pe de altă parte, se precizează în acelaşi raport, punerea în aplicare a cadrului normativ existent şi acţionarea cu maximă exigenţă sunt puse în dificultate de lipsa unor soluţii alternative pentru conducătorii de atelaje hipo. Lipsa unor drumuri secundare şi amenajări speciale pentru această categorie de participanţi la trafic determină, precizează Poliţia, identificarea unor soluţii de compromis, manifestându-se clemenţă şi luându-se măsuri de sancţionare numai în cazul nerespectării prevederilor legale referitoare la siguranţa circulaţiei (ex. semnalizarea necorespunzătoare cu plăcuţe reflectorizante, asigurarea la pătrunderea pe drumul public).
Cum se poate muri într-un mod îngrozitor din cauza unui căruţaş
Din păcate, uneori şi oameni nevinovaţi au căzut victime căruţaşilor inconştienţi. Un evenimente rutier de un tragism înfiorător este cel petrecut în noaptea de 12 spre 13 iunie, pe DN 15C, în comuna Fântâna Mare.
Din ancheta poliţiei rezultă că în jurul orei 2.00, un căruţaş din Baia, care transporta lemne ce depăşeau în partea din spate lungimea atelajului, circula fără a fi semnalizat corespunzător, astfel că victima, un tânăr în vârstă de 28 de ani din comuna Râşca, motoscuterist, nu l-a observat, izbindu-se în lemnele din atelaj. Tânărul de 28 de ani nu a avut nici o şansă de supravieţuire, unul dintre lemne străpungându-i gâtul şi ieşindu-i prin spate. De precizat că individul care conducea căruţa era şi băut.