Instructorii auto independenţi, în jur de 60 în judeţul Suceava, au ajuns în conflict deschis cu şcolile de şoferi cu care colaborau, după ce prin Ordinul 1019/2009 nu li se mai permite să primească bani direct de la elevi, tot ceea ce ţine de această latură revenind în sarcina şcolii. Din punctul de vedere al independenţilor, această prevedere legală este o aberaţie care contravine actelor legale normative deja existente, ei fiind înregistraţi ca PFA şi având dreptul de a presta, contra cost, servicii.
Ieri, o delegaţie a instructorilor, formată din Emil Boaru, Cristian Brînzei şi Petru Jitaru, cu un memoriu semnat de 35 de instructori auto independenţi, s-a prezentat la şeful Autorităţii Rutiere Române, filiala Suceava, şi la Prefectură, prezentându-şi nemulţumirile. Mesajul lor este clar: dacă situaţia nu se reglementează vor ajunge la proteste şi vor acţiona în instanţă Ministerul Transporturilor, care ar comite un abuz prin prevederea care le interzice să încaseze bani de la elevi.
Argumentele instructorilor independenţi
Instructorii auto ne-au explicat că până acum elevii le plăteau costul instruirii în vederea obţinerii permisului de conducere iar ei aveau colaborări cu şcolile de şoferi, care asigurau pregătirea teoretică a viitorului şofer.
În sprijinul lor, instructorii independenţi aduc articolele 16 şi 17 din OUG 44/2008, privind desfăşurarea activităţii economice de către persoanele fizice autorizate, conform cărora „în scopul exercitării activităţii pentru care a fost autorizată, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate, întreprinzători persoane fizice titulari ai unei întreprinderi individuale sau reprezentanţi ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice, fără ca acestea să îi schimbe statutul juridic dobândit”. De asemenea, şi mai important, „PFA nu poate angaja cu contract de muncă terţe persoane pentru desfăşurarea activităţii pentru care a fost autorizată şi nici nu va fi considerată un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează potrivit articolului 16, chiar dacă colaborarea este exclusivă”.
„Din aceste articole reiese clar faptul că dacă am accepta ca plata cursantului nostru să se facă la şcoala de şoferi şi după aceea şcoala să ne restituie cât o lasă inima, atunci suntem consideraţi ca angajaţi ai şcolii, ceea ce contravine flagrant Ordonanţei 44, precum şi Codului Civil, care prevede faptul că nici o terţă persoană, oricare ar fi ea, fizică sau juridică, nu poate interveni în înţelegerea contractuală dintre două părţi contractante. Suntem practic obligaţi la o dublă impozitare şi la o practică concurenţială nesănătoasă, care contravine Codului Fiscal şi Legii Concurenţei”, se arată în memoriul instructorilor auto.
Ce spun şi celelalte părţi implicate
Viorel Hrebenciuc, şeful Autorităţii Rutiere Române (ARR), filiala Suceava, care reglementează prin lege activitatea şcolilor de şoferi, a primit ieri memoriul reprezentanţilor instructorilor auto independenţi şi, deoarece este vorba de ordine emise de la nivel ministerial, a înaintat plângerea acestora către conducerea centrală a Autorităţii Rutiere.
„Există într-adevăr nişte inadvertenţe în ceea ce priveşte legislaţia şi se va încerca găsirea unor soluţii care să-i ajute şi pe instructorii auto, în limita în care prevede legea”, a declarat şeful ARR Suceava.
În privinţa administratorilor şcolilor de şoferi, situaţia stă cu totul altfel.
„Sunt întru totul de acord ca contractul financiar să fie cu şcoala şi nu pentru că mi-ar fi mie mai bine. Gândiţi-vă că, printr-o şcoală autorizată, există posibilitatea efectuării unor controale riguroase de la Finanţe, Garda Financiară sau ARR şi există un control asupra orelor de desfăşurare. Se ştie că instructorii oferă un preţ mic pentru şcoală scăzând din numărul de ore şi fac astfel o concurenţă neloială, care până la urmă este în detrimentul cursanţilor”, este de părere Dumitru Chelaru, şeful Şcolii de Şoferi Auto Chelaru.
(21 sep 2010, 13:23:13