Promisa modernizare a Aeroportului Salcea se transformă de la o zi la alta într-o himeră, după ce toate firmele internaţionale anunţate cu mare pompă ca interesate de acest proiect au plecat din Suceava la fel cum au venit. Sumele uriaşe de bani necesare pentru demararea şi finalizarea lucrărilor sunt adevăratul cui al lui Pepelea, dar în timp ce sucevenii se învârt în jurul cozii, alte aeroporturi din zonă, cum ar fi cele din Iaşi şi Bacău, fac paşi importanţi pentru dezvoltare. Dovadă şi zborurile internaţionale de pe aeroporturile rivale, în comparaţie cu Suceava, care a pierdut acest privilegiu, tocmai din cauza infrastructurii proaste. Deocamdată, Aeroportul Salcea rămâne aproape la aceleaşi standarde ca acum 50 de ani, când a fost construit de autorităţile comuniste.
Investiţii de minim 40 de milioane de euro
Pentru a aduce Aeroportul Salcea la condiţii tehnice care să-i permită un trafic serios, autorităţile judeţene trebuie să găsească 40,5 milioane de euro. Iniţial, suma calculată de IPTANA Bucureşti, proiectantul lucrărilor de modernizare, se ridica la 70 de milioane de euro, dar criza a ajustat cheltuielile necesare pentru acest proiect. Din aceşti bani, ar urma să se lungească pista până la 2.460 de metri, lăţimea ar urma să fie de 45 de metri, iar coeficientul de rezistenţă al pistei ar urma să ajungă la PCN 45, ceea ce ar permite accesul unor avioane cu o greutate de până la 200 de tone, şi nu de maxim 30 de tone cum se întâmplă în prezent. Modernizarea ar urma să cuprindă şi căile de rulare, sistemul de balizaj, o uzină electrică şi o platformă, fără de care funcţionarea Aeroportului nu s-ar putea derula în condiţii optime.
Discuţii fără finalitate
Dumitru Sahlean, directorul Aeroportului „Ştefan cel Mare” Salcea-Suceava, recunoaşte că în lipsa unor investiţii rapide şi serioase, viitorul nu sună bine.
„Perspectivele de dezvoltare, fără modernizările preconizate, nu sunt deloc încurajatoare. Totuşi, proiectul de modernizare este finalizat, ceea ce reprezintă un mare pas înainte”, se încurajează Sahlean. Acesta a dezvăluit şi faptul că firmele care s-au arătat interesate pentru concesionarea lucrărilor de modernizare nu au avut niciodată intenţia să şi pună în practică ceva.
„Condiţiile de recuperare a banilor investiţi erau imposibil de îndeplinit. Fiecare dintre firmele respective dorea ca totul să se amortizeze în 5-10 ani. În plus, Consiliul Judeţean Suceava nu are bonitatea de a suporta un credit furnizor atât de mare pentru un termen scurt, aşa încât acum aşteptăm intrarea în vigoare a noului pachet legislativ privind parteneriatul public privat pentru a găsi soluţii de modernizare”, a explicat Dumitru Sahlean.
Anual se merge în minus cu 500.000 de euro
Lipsa investiţiilor în modernizarea Aeroportului are urmări în toate planurile. Companiile aeriene refuză să-şi trimită avioanele pe Salcea, iar planurile de zbor sunt relocate pentru alte aeroporturi din ţară. Este şi cazul companiei Blue Air, care, după numai câteva luni de curse internaţionale de pe Salcea, a decis să renunţe. Motivul este legat de faptul că aici nu pot ateriza decât avioane de maxim 80 de pasageri, ori, pentru a fi rentabile, zborurile trebuie efectuate cu avioane de minim 150 de locuri. Aşa se face că în acest moment, pe singurul aeroport al judeţului operează doar curse ale Tarom şi Carpat Air, ambele companii trimiţând avioane de mici dimensiuni. Unul din efectele principale ale îngheţării în trecut a infrastructurii aeroportului este reducerea resurselor de finanţare. Directorul Aeroportului „Ştefan cel Mare” Salcea a detaliat şi care este balanţa anuală dintre încasări şi cheltuieli: 500.000 de euro cu minus.
Reparaţii de criză în această toamnă
Finalizat în 1963, Aeroportul Salcea se află la limita condiţiilor de autorizare, iar reparaţiile necesare sunt urgente. Dacă anul trecut s-au cheltuit 6,5 miliarde de lei vechi pentru a înlocui o parte din dalele de beton uzate, investiţiile de anul acesta trebuiau să fie mult mai mari. Mai exact, pentru înlocuirea a 600 de dale de pe pista aeroportului se intenţiona alocarea a 600.000 de euro. În cele din urmă s-a renunţat la această investiţie pentru una de criză şi care să acopere problemele de moment.
„Am convenit că nu are rost să îngropăm aceşti bani în reparaţii şi peste 1-2 ani să începem lucrările generale de modernizare. Am mers pe soluţia unor reparaţii de întreţinere, care să stopeze exfolierea dalelor de beton pentru una-două ierni, iar între timp sperăm să se ia o decizie finală privind viitorul aeroportului”, a mărturisit Dumitru Sahlean.
Aşa se face că până la venirea iernii se vor cheltui circa 20.000 de euro pentru lucrările de reparaţii, licitaţia privind atribuirea contractului urmând să se finalizeze în câteva săptămâni. De altfel, totul trebuie finalizat până la mijlocul lunii noiembrie, când Aeroportul Salcea trebuie din nou reautorizat de Autoritatea Aeronautică Civilă din România, condiţie fără de care nu poate funcţiona.
Marea miză, modernizarea generală
Lucrările de modernizare generale ale Aeroportului „Ştefan cel Mare” Salcea sunt la fel de aşteptate nu doar de Consiliul Judeţean Suceava, ci şi de mai multe firme locale sau naţionale. Anul trecut, licitaţia privind atribuirea lucrărilor de înlocuire a dalelor de beton a fost oarecum liniştită, în competiţie fiind doar doi ofertanţi, firma Drumarii SA Braşov şi cei care au câştigat în final, respectiv două firme asociate, General Construct Suceava şi Quatro Construct Suceava. Valoarea uriaşă a lucrărilor de modernizare, de 40,5 milioane de euro, fac ca şi interesul să fie deja altul, iar anumite firme încep deja să-şi facă lobby pentru a obţine avantaje. Printre acestea se numără Romstrade SRL Adunaţii Copăceni, firmă deţinută de Nelu Iordache, patronul Blue Air. În plus, demararea lucrărilor la Aeroportul „Ştefan cel Mare” ar însemna mană cerească şi pentru alte firme locale, care deţin în exploatare balastiere sau se ocupă cu afaceri în domeniul construcţiilor.