Zeci de mii de suceveni au devenit victime ale unei farse de proporţii puse la cale de o firmă care este plătită să lucreze în interesul lor. Închiderea a trei benzi de circulaţie de pe principala arteră de trafic din municipiul Suceava, de joi, de la ora 15.00, s-a dovedit a fi în cele din urmă o glumă de prost gust a firmei Pfeiffer, care, deşi a paralizat traficul din aproape întreg oraşul, până ieri la amiază nici nu s-a obosit să înceapă lucrarea.
Traficul pe Ana Ipătescu, blocat degeaba de joi după-amiază
Nebunia de joi după-amiază, când mii de suceveni care ieşeau de la serviciu au rămas blocaţi în trafic, pe străzile din Centru, şoferii derutaţi şi nervoşi fiind dirijaţi când pe o rută ocolitoare, când pe alta, într-o încercare disperată a Poliţiei Rutiere de a gestiona o situaţie complicată, nu a însemnat nimic pentru cei de la Pfeiffer. În loc să se mobilizeze, să înceapă chiar atunci lucrările pe strada Ana Ipătescu, o arteră vitală pentru traficul rutier din Suceava, nu s-au obosit nici măcar să aducă atunci utilajele şi să facă pregătirile necesare executării unor săpături la o adâncime de şase metri.
Practic, blocarea celor trei benzi de circulaţie de pe bulevardul Ana Ipătescu şi toată mobilizarea necesară pentru redirecţionarea traficului pe alte artere – pe strada Petru Rareş pentru automobile şi pe strada Nicolae Bălcescu pentru autobuzele şi microbuzele de transport în comun, s-a făcut absolut degeaba.
Primul utilaj de la Pfeiffer, un excavator, şi-a făcut apariţia abia vineri dimineaţa, încât, la fel de bine, blocarea celor trei benzi de circulaţie putea fi făcută joi seara, după ora 21.00, fără să mai fie paralizat traficul la o oră de vârf.
Mai mult, până în jurul amiezii, cei de la Pfeiffer aproape că nu au mişcat un deget, pentru că în loc să aducă utilaje de spargere a covorului asfaltic, au trimis acolo un şef de echipă care să stea cu mâinile în buzunare şi doi muncitori, dotaţi cu o lopată şi un târnăcop, care au plimbat de colo-colo ba o găleată, ba o unealtă, ba au “gâdilit” un generator, de s-a făcut amiază fără ca măcar un metru de asfalt să fie decopertat.
În acest timp, mii de maşini se târau în trafic, pe lângă ei, pe o singură bandă de circulaţie, înspre Burdujeni, în vreme ce toţi cei care veneau din Burdujeni trebuiau să treacă mai întâi de şirurile de maşini care se formau încă de la intersecţia străzii Calea Unirii cu Traian Vuia.
Hărnicie bruscă, în faţa autorităţilor
Circul dat de cei de la Pfeiffer a devenit şi mai penibil din momentul în care viceprimarul Sucevei Viorel Seredenciuc, informat de faptul că pe strada Ana Ipătescu nu s-a lucrat nimic, s-a deplasat acolo, nevenindu-i să creadă aşa ceva.
“Cum e posibil aşa ceva? Ne-aţi cerut să închidem strada de ieri ca voi să nu lucraţi nimic până acum?”, l-a luat la rost Seredenciuc pe şeful de echipă, care, ridicând din umeri a nepăsare, l-a întrebat “Şi care e problema?”.
Faptul că traficul rutier din tot oraşul a fost paralizat pentru ca ei să se poate juca cu lopăţelele în mijlocul principalei artere de circulaţie nu avea nici o importanţă, la fel cum nu contează timpul pierdut de zeci de mii de suceveni în trafic, de consumul mai mare de combustibil, nici nervii lor, tociţi la cozi kilometrice de maşini, precum cele de pe Calea Unirii.
Supărat, Seredenciuc l-a sunat chiar atunci pe directorul firmei Pfeiffer, căruia i-a reproşat proasta organizare făcută la una din cele mai importante lucrări din Suceava, care, în mod ironic, se estima că ar putea fi finalizată luni.
Ca să arate că muncesc, cei de la Pfeiffer s-au apucat să spargă asfaltul cu excavatorul, o operaţiune imposibilă, câtă vreme acesta nu a fost spart înainte cu un picamer de mare putere sau un utilaj special. Văzând că nu au vreo şansă, şeful de echipă i-a pus în acţiune pe cei doi muncitori, unul cu lopata şi altul cu târnăcopul.
După o oră de eforturi absurde, când cu târnăcopul, când cu un picamer mic, ce doar zgâria asfaltul, abia au reuşit să înlăture o găleată de asfalt, pe o porţiune de 20 de cm. Imediat ce au constatat că dedesubt se află un strat solid de beton, entuziasmul care îi apucase brusc s-a topit, încât, rezemaţi în coada lopeţii şi cu ochii spre gropicica pentru care au trudit atâta, se întrebau şi ei ce pot să mai facă pentru a merge mai departe.
Încă o dată, munca la români s-a dovedit a fi extrem de „fructuoasă” – cu un hei-rup de-a dreptul penibil, executat fără utilaje adecvate, cu doi –trei muncitori trimişi să plimbe uneltele dintr-o parte în alta, în locul unei echipe care să fi lucrat încă de joi după-amiază, pentru ca în cât mai scurt timp să fie eliberate cele trei benzi de circulaţie blocate.
Rămâne de văzut în cât timp va fi finalizată această lucrare care necesită săpături la o adâncime de peste şase metri, pe o lungime de 15 – 20 de metri, fiind necesară înlocuirea unor conducte de canalizare prăbuşite şi realizarea a două cămine noi de canalizare.
Nepăsarea celor de la Pfeiffer faţă de disconfortul şi prejudiciul creat sucevenilor este explicabilă din moment ce municipalitatea, care nu este parte din contractul ISPA, nu poate lua nici o măsură contra lor. Aceştia pot fi penalizaţi doar de către firma Eptisa, care monitorizează proiectul, şi doar dacă nu finalizează lucrările până la termenul stabilit, finele lunii decembrie.
(11 sep 2010, 12:40:33