La Complexul Muzeal Bucovina Suceava, în sălile de expoziţii temporare din cadrul Muzeului de Istorie, a avut loc miercuri vernisajul expoziţiei de pictură intitulată„Însemnări pentru o nostalgie”, a artistului plastic timişorean Constantin Flondor.
Expoziţia cuprinde 12 fotografii de familie şi 32 de tablouri şi va putea fi admirată de iubitorii de artă până la sfârşitul acestei luni.
Vernisajul expoziţiei de pictură şi fotografie, care vizează spaţiul matricial bucovinean, a fost prezentat de criticul de artă Dan Hăulică, preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă.
Criticul de artă Dan Hăulică a spus că „<întoarcerile>, la Constantin Flondor, se aştern după cadenţa obiectivă a melancoliilor care nu iartă. Regăsiri dureroase, conacul distrus al familiei, dinspre Hotin, cu ambianţa lui reiterat disponibilă, în fotografii ai spune cehoviene, un Cernăuţi din a cărui plămadă, complexă, desprinderea, prin refugiu năprasnic, desfăcea, neconsolat, fâşii de acută experienţă umană”.
„Deloc trufaş”, a mai spus criticul Dan Hăulică, „gestul prin care pictorul nostru îşi asumă rememorarea nu vrea să tivească în slavă barochizantă episoadele revolute, nu ţine ca istoria să atârne peste ele, ameninţător postişă, ca pânza unui decor umflată de furturi expansive”.
„Pledoarie pentru alb, pentru cernere, pentru făina albă, pentru făina modelată”
La Constantin Flondor, fotografia, filmul, ca şi desenul şi pictura, în opinia apreciatului critic de artă Dan Hăulică. „se împărtăşesc din aceeaşi emulaţie, care ţinteşte viitorul chiar şi atunci când pare a invoca o regresiune”.
După prezentarea expoziţiei de către criticul de artă Dan Hăulică, Constantin Flondor a spus câteva cuvinte despre filmul său „Întoarceri” (1979 – 1980), care a şi fost vizionat de cei prezenţi la vernisaj.
„Filmul este un triptic. Metaforic, vorbesc prin imagini despre trei posibilităţi ale întoarcerii: prima posibilitate...a doua posibilitate... şi a treia posibilitate... Iniţial filmul a mai avut şi un fel de coda: Imposibila Întoarcere pe care ulterior am comprimat-o în cea de-a treia posibilitate (imaginea unei căi ferate, ce lega Bucovina de aici cu Bucovina de dincolo, barată absurd cu bârne de lemn)”.
Artistul a mai spus că „Întoarceri”, denumirea dată filmului, realizat acum 30 de ani, are unele motivaţii. „Acest film atestă întoarcerea mea la pictură. Dar nu numai. E vorba şi de nostalgia întoarcerii la lucrările esenţiale. Printre altele întoarcerea în timp sau întoarcerea acasă”, a completat artistul.
În film, care durează circa 15 minute, sunt imagini cu „cu pledoarie pentru alb, pentru cernere, pentru făina albă, pentru făina modelată – ca o aluzie poetică la spaţiile albe ale nordului”.
Fondul sonor al filmului a fost asigurat de Paul Constantinescu, cu fragmente din „Studii în stil bizantin” şi „Sonata bizantină”.
„Reîntoarcere acasă”
Până la sfârşitul acestei luni, sucevenii, şi nu numai, pot admira lucrări remarcabile de pictură, semnate Constantin Flondor, la Muzeul de Istorie Suceava: Vis (ulei pe pânză), Hram la Putna, după o fotografie de Dumitru Flondor 1943, Cernăuţii, Lemnul lui Hristos sau fotografii: Cu cabrioleta, La conac (fotografie la sfârşit de veac, conacul din judeţul Hotin), La Putna, Spre Gura Humorului (1964).
La vârstă septuagenară, Constantin Flondor, care s-a născut la Cernăuţi, pe 16 decembrie 1936, cu o experienţă complexă în cercetarea interdisciplinară a fenomenului plastic, experimentată în peste 50 de ani de activitate artistică, a expus, pentru prima dată la Suceava, un semn de „reîntoarcere acasă”.