Dacă piraţii care îşi fac veacul la ieşirile din principalele localităţi ale judeţului, transportând călătorii spre comune limitrofe acestora, au de câteva luni de zile autorităţile pe cap, o altă categorie de transportatori ilegali, care face mult mai mulţi bani, nu este stingherită de nimeni. Este vorba de cei care duc localnici în şi din Italia şi care absorb o mare parte din profitul societăţilor legale.
În lumea transportatorilor internaţionali de persoane piraţii nu mai sunt de ani de zile o necunoscută. Aceştia îşi desfăşoară activitatea la vedere şi sunt cunoscuţi de majoritatea operatorilor legali, care cunosc toate detaliile despre activitatea lor. Deşi rămân fără aproape jumătate din profitul pe care l-ar putea obţine, reprezentanţii firmelor licenţiate pe acest tip de transport par dispuşi să vorbească despre colegii aflaţi în afara legii doar sub protecţia anonimatului. Spun că după apariţia unor articole recente în presă au primit ameninţări mai mult sau mai puţin voalate, legate de posibilitatea de a se trezi cu toate cauciucurile maşinilor sparte şi, cum până acum nu a fost luată nici o măsură de sancţionare a acestora pentru piraterie, simt că se luptă cu morile de vânt.
Şi-au modificat maşinile pentru a ieşi din sfera de control a ARR
Din informaţiile pe care am reuşit să le adunăm, piraţi care trăiesc de ani de zile din cursele ilegale se găsesc în toate localităţile importante din judeţ, Suceava, Rădăuţi, Fălticeni, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului sau Vatra Dornei şi efectuează curse doar spre Italia.
Aproape fără excepţie, aceştia şi-au transformat microbuzele, lăsând doar opt locuri, cu tot cu cel al şoferului, astfel că din start devin imuni la orice control al inspectorilor Autorităţii Rutiere Române (ARR), care au competenţe de verificare doar la vehiculele de peste 3,5 tone şi care au minimum 8+1 locuri.
„Din start ei sunt exceptaţi de la tot ce înseamnă control al ARR. Transportă de la cinci la şapte călători şi în jumătate de maşină duc pachete, atât ale clienţilor din maşină, dar şi ale altora, care au de făcut transporturi”, ne-a declarat administratorul unei societăţi de transport persoane din judeţ.
Situaţia este confirmată şi de şeful Autorităţii Rutiere Suceava, Viorel Hrebenciuc, care recunoaşte că nu se poate face mai nimic pe linia combaterii acestui tip de transport.
Îşi fac clientelă deplasându-se în oraşele mici
Aparent, aceştia oferă multe facilităţi clienţilor. Tarife mai reduse, pleacă imediat ce s-au adunat doritorii şi, cum nu sunt limitaţi la un traseu, se deplasează inclusiv în oraşe mai mici din Italia, dacă sunt mai mulţi solicitanţi.
Când se urcă însă într-o astfel de maşină, oamenii ar trebui să se gândească şi la alte aspecte. Majoritatea piraţilor fac singuri un drum dus-întors în Italia şi nu pot oferi nici o garanţie clienţilor, privind starea lor de sănătate ori starea maşinii. Bineînţeles că nu există nici asigurări în caz de accidente sau alte evenimente neplăcute. Prin comparaţie, la o societate cu licenţă, maşinile trec de ITP la fiecare şase luni, iar şoferii sunt testaţi medical şi mai des.
Nu puţini sunt piraţii care au ajuns deja să efectueze curse cu câte trei-patru microbuze, bineînţeles cu şoferi pe care îi plătesc, astfel că putem vorbi deja de o afacere deosebit de prosperă.
S-au organizat şedinţe, acum se aşteaptă lucruri concrete
Speranţe că se vor începe controale şi pe acest segment există însă. Dacă ARR nu poate face mare lucru, Poliţia Rutieră are competenţa legală de a-i sancţiona.
La nivel naţional s-au organizat deja întâlniri între reprezentanţii operatorilor de transport şi şefii Serviciilor Judeţene de Poliţie Rutieră şi de săptămâna viitoare vor fi organizate periodic acţiuni de control în trafic, listele cu maşinile care efectuează astfel de curse fiind deja întocmite.
Dacă reuşesc să probeze faptul că au încasat bani de la oameni pentru a-i duce peste hotare, oamenii legii îi pot amenda pe piraţi cu câte 25.000 de lei şi le pot confisca plăcuţele de înmatriculare.