Un traseu deluros, muntos, cu o pantă mare, pe care trebuie să o urci, reprezintă o adevărată provocare pentru un biciclist, mai ales dacă este obosit sau nu are o condiţie fizică de invidiat. Dar dacă în locul unei biciclete normale el se află pe una dintre bicicletele electrice prezentate în cadrul celei de-a treia ediţii a Expo Casa Ambient, de la Shopping City Suceava, situaţia se schimbă total.
Acolo unde e mai greu, motorul electric al bicicletei intră în acţiune şi îl scuteşte pe biciclist de un efort epuizant.
Bicicleta viitorului, cum o consideră cele care a adus-o pentru prima dată în Suceava, Edy Guadagnini, reprezentantul firmei New Energy, este o combinaţie între o bicicletă şi un moto-scuter, numai că nu are nevoie de combustibil, ci de energie electrică, pe care o preia de la orice priză sau chiar de la Soare.
“Cu o încărcare completă parcurgi încă 100 de kilometric de drum greu, în plus faţă de cât parcurgi singur, pedalând. Sistemul de pedalare asistată intră în funcţiune atunci când biciclistul dă de greu. Oriunde ai fi cu ea şi găseşti o priză, o poţi încărca, sau dacă vrei să nu mai ai grija bateriei, montezi pe bicicletă un mic panou solar foto-voltaic. E o bicicletă potrivită atât pentru oraş – dovadă coşul de cumpărături care îi poate fi ataşat, cât şi pentru zonele de deal şi munte. Poliţiştii italieni o folosesc în zona de munte, fiind foarte silenţioasă, iarna îi pun şenile şi o transformă într-un vehicul de mers pe zăpadă, cu care reuşesc adeseori să surprindă infractorii”, povesteşte Edy Guadagnini, un italian care s-a stabilit în România de aproape cinci ani.
Cost de 0,3 - 0,5 lei la suta de kilometri
Bicicleta, care nu consumă carburanţi, nu poluează şi are nevoie doar din când în când să fie legată la priză, are un motor magnetic de 250W, care asigură o autonomie de până la 100 de kilometri, iar viteza la care motorul se decuplează, lăsând biciclistul să pedaleze, este de 25-35 de km/h.
Consumul de energie pentru 100 de kilometric parcurşi folosind motorul electric este de 1 – 1,4 KW, adică este cel mai economic vehicul de deplasare, costul pe suta de kilometri fiind de aproximativ 0,3 – 0,5 lei.
În schimb, preţul investiţiei iniţiale 4600 – 5500 de lei, nu face ca bicicleta să fie accesibilă oricui. Mai mult, o variantă mai puternică a acestei biciclete, cu două motoare, cu tracţiune pe faţă şi pe spate, care pot funcţiona alternativ, un motor încărcând bateria celuilalt şi invers, care funcţionează ca un scuter, cel care o conduce având posibilitatea să meargă numai pe baza motoarelor, costă cu 600 de euro în plus.
În timp, aceste biciclete electrice, aduse recent în Suceava, s-ar putea dovedi totuşi o variantă mai bună de circulat prin oraşe, sau pe drumuri mai puţin accesibile, precum traseele turistice, înlocuind vehiculele cu benzină şi motorină, ale căror costuri de funcţionare sunt mai mari de la o zi la alta.