Gruparea de contrabandă cu ţigări în care 11 persoane au fost arestate, printre care şi capul reţelei, Paul Iova (48 ani), alias „Ion Petrişor”, interlopul bucureştean care muta coroana de aşa-zis rege al manelelor de pe capul lui Adi Minune pe cel al lui Nicolae Guţă, apare, ne-au mărturisit surse judiciare, într-un film realizat de procurorii DIICOT Suceava, cu contribuţia ofiţerilor de la Investigarea Fraudelor şi structurilor de filaj.
Principalii membri ai grupării au fost monitorizaţi 24 de ore din 24, pe mâna judecătorilor urmând să ajungă zeci de casete video şi fotografii cu transporturile de contrabandă cu ţigări făcute de suspecţi, precum şi mii de pagini cu transcrierile convorbirilor telefonice între aceştia, convorbiri interceptate de anchetatori.
Aproape de fiecare dată, în faţa maşinii sau maşinilor în care erau încărcate ţigările de contrabandă, de regulă două autoutilitare WV Transporter, mergea, la o distanţă de doi-trei kilometri, un alt autoturism, cu rol de antemergător, de a anunţa eventualele filtre ale poliţiei de pe traseu.
Lui Iova şi celorlalţi membri ai grupării, mulţi dintre ei în maşini luxoase de zeci de mii de euro, nici prin cap nu le trecea că poliţia ar putea fi chiar în spatele lor şi că le ştie fiecare mişcare.
Aveau staţii de emisie-recepţie, schimbau cartelele telefonice, îşi luau măsuri de contra filaj, alegeau periodic alte locaţii în care să depoziteze ţigările şi nu au bănuit nici o clipă că afacerea lor avea să falimenteze. Asta, până la sfârşitul săptămânii trecute, când o armată de oameni ai legii i-au săltat şi le-au dat toate planurile peste cap.
„Ion Petrişor”, clientul de lux al contrabandiştilor suceveni
Paul Iova, alias „Ion Petrişor”, era practic cumpărătorul a mare parte dintre ţigările de contrabandă de pe raza judeţului Suceava, ţigări pe care le vindea, ulterior, pe piaţa neagră din Bucureşti.
Afacerea mergea atât de bine, iar „Petrişor” nu a dus niciodată lipsă de clienţi. Cum primea marfa de la Suceava, o vindea imediat unor terţe persoane.
Constantin Nistor, de 40 de ani, alias „Copilu”, din oraşul Vicovu de Sus, şi George Tărâţă, în vârstă de 37 de ani, zis „Cuşu”, din Vicovu de Jos, erau unii dintre principalii furnizori de tutun ucrainean pentru mahărul de la Bucureşti.
Cantităţi semnificative de ţigări aduse ilegal în ţară, peste fâşia verde, i-au vândut organizatorului „Miss Piranda” şi Ghiocel Liviu Zabaţchi, de 42 de ani, şi Mihaela Butnăraşu, de 34 de ani, din municipiul Suceava, foşti soţ şi soţie.
Pe această filieră, au fost comercializate mii de baxuri de ţigări, afacerea fiind una cât se poate de profitabilă.
Urmăriţi şi cu telefoanele ascultate
Una dintre numeroasele operaţiuni de filaj şi interceptare s-a petrecut în ziua de 23 iunie a.c., când la ora 8:19, Paul Iova îl apelează pe Vasile Titi Ieremciuc, de 47 de ani, din Bălcăuţi, iar acesta din urmă îi comunică că are 20 de baxuri de ţigări „Plugaru”, pentru care vrea 3,05 lei la pachet.
Câteva minute mai târziu, Iova o sună pe mobil pe o anume Luiza, distribuitoare de ţigări, aceasta spunându-i că pe piaţa din Bucureşti, un pachet de „Plugaru” se vinde cu 4 lei.
Pentru a se asigura că e o afacere rentabilă, Iova o sună şi pe o femeie care vinde ţigări în piaţa Obor, iar aceasta îi confirmă că un pachet de „Plugaru” se dă cu 4 lei.
În minutele următoare, Iova şi Ieremciuc vorbesc de mai multe ori la telefon, bucureşteanul hotărând să cumpere zece baxuri de „Plugaru” şi şapte de „Viceroy” (n.r.-atâtea încăpeau în maşina cu care erau transportate ţigările).
Aflat la o pensiune din zona Rădăuţi, Iova porneşte la volanul unui Renault Megane, însoţit de doi „locotenenţi” de-ai lui spre Vicovu de Sus, oprind la locuinţa lui Ioan Parasca, din localitate.
În curtea unei case apropiate, se încărcau de zor ţigări de contrabandă într-o autoutilitară VW de culoare albă.Iova a plecat cu maşina din zonă, însă la câteva minute l-a sunat pe unul dintre şoferii săi, spunându-i să numere bine ţigările.
Revine după câteva minute cu un alt telefon şi îi dă indicaţii şoferului cum să încarce camioneta, care avea o podea falsă şi peste care erau puse mai multe materiale de construcţii.
La ora 10:42, „Ion Petrişor” este sunat de acelaşi şofer, care îi spune că a maşina a fost încărcată şi aşteaptă instrucţiuni cu privire la traseul care trebuie urmat.
În faţa autoutilitarei, mergeau ca antemergători Iova şi Parasca, primul cu Reanult Megane, al doilea cu Ford Focus.
În drum spre Bucureşti, Iova dă telefoane mai multor persoane cărora le distribuie ţigări, luând comenzi pentru vânzare.
Într-o staţie peco din localitatea Tişiţa (Vrancea), „Ion Petrişor” opreşte maşina şi merge la o altă autoutilitară, de culoare albastră, la volanul acesteia fiind fiul bucureşteanului, Fănel Iova (27 de ani).
La scurt timp, apare în staţia peco respectivă şi dubiţa albă încărcată cu ţigări. La volanul acesteia trece Fănel Iova şi pleacă spre Bucureşti, iar celălalt şofer se urcă în autoutilitara albastră care porneşte spre Suceava.
La 19:13, Paul Iova îl sună din nou pe Vasile Titi Ieremciuc, cerându-i să mai facă rost de marfă pentru încă o maşină.
„Cuşu” şi „Copilu”, bănuiţi de Iova că denunţau anumite transporturi la poliţie
Interesantă este şi transcrierea unei convorbiri telefonice între Paul Iova şi Mihaela Butnăraşu, din data de 5 mai a.c., la o zi după ce în zona Vicov s-au făcut mai multe percheziţii pentru depistarea unor contrabandişti.
Iova o întreabă pe suceveancă ce s-a întâmplat, iar femeia îi răspunde că nu ştie foarte multe, că a citit din presa locală despre acele descinderi.
Mihaela Butnăraşu i-a mai spus bucureşteanului că îi este frică să mai meargă la Vicovu de Sus, după ţigări, deşi preţul a mai scăzut, şi îl avertizează pe Iova să nu intre în vizorul filajului.
„Ion Petrişor” îi povesteşte cum la ultimul transport de 22 de baxuri, încărcat din Vicovu de Sus, a fost oprit de poliţie, la intrarea în Suceava, însă maşina era goală, pentru că el a fost deştept şi a mutat marfa în alta jeep, într-un Hyundai Santa Fe.
La un moment dat, cei doi vorbesc şi despre „Copilu” şi „Cuşu”, iar Iova îi spune Mihaelei Butnăraşu că are impresia că cei doi nu au fost încă săltaţi de poliţie întrucât denunţă alţi traficanţi de ţigări.
Iova lăsa să se înţeleagă că cei doi nu ar fi străini nici de mai multe transporturi de-ale lui interceptate de poliţie.
Îşi coordona afacerile prin telefon
În Bucureşti, transporturile de ţigări se opreau la un garaj de pe strada „Ilioara”, nr.15. Aici, susţin anchetatorii, era descărcată marfa şi, la scurt timp, valorificată.
La 30 iunie a.c., de exemplu, ora 13:55, una dintre autoutilitarele cu care de regulă se transportau ţigările de contrabandă a ajuns la garajul respectiv.
La scurt timp, în zonă au apărut mai multe maşini, în care a fost reîncărcată marfa şi distribuită clienţilor care au cumpărat-o.
De cele mai multe ori, operaţiunile erau coordonate prin telefon de către Paul Iova, care le comunica „locotenenţilor” săi ce cantităţi vor fi livrate pe persoane şi sumele ce trebuiau încasate.
Într-una din convorbirile telefonice, Iova îi comunică unuia dintre oamenii săi de încredere că depozitul clandestin de pe „Ilioarei 15” trebuie schimbat, întrucât locaţia a fost deconspirată.
( 3 aug 2010, 12:44:25