La doar câteva luni de la inaugurarea cu mare pompă a drumului european 576, tronsonul Suceava - Gura Humorului, au apărut deja primele probleme. Şi nu probleme simple, ci dintre cele mai serioase, care necesită investiţii mari pentru a fi rezolvate. La Ilişeşti, drumul modernizat cu 25,27 milioane de euro a luat-o pur şi simplu la vale pe o porţiune de aproximativ 100 de metri, iar crăpăturile din asfalt se întind chiar pe o distanţă mai mare.
Atât constructorul SCCF Grup Colas Iaşi, cât şi beneficiarul, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), prin directorul de la Suceava al Secţiei de Drumuri Naţionale, cunosc ceea ce se întâmplă la Ilişeşti. Chiar dacă nimeni nu o spune direct, actualele probleme sunt direct imputabile proiectantului. Probabil cu un proiect făcut pe genunchi, din birou, firma D.P. Consult Cluj Napoca, cea care a subcontractat lucrările de la firma câştigătoare, Louis Berger Group, cu sediul în SUA, nu a luat în calcul mişcarea terenului de la Ilişeşti. Este cel puţin surprinzător cum s-au omis problemele de la Ilişeşti, de pe drumul european 576, mai ales că terenul se mişcă acolo de zeci de ani de zile, iar la fel de halucinant este cum a acceptat beneficiarul, în speţă CNADNR, un proiect atât de slab, care îşi arată consecinţele într-un timp atât de scurt.
Directorul SDN Suceava: „Este posibil să restricţionăm traficul”
Contactat telefonic, Andrei Huţanu, directorul Secţiei de Drumuri Naţionale (SDN) Suceava, a recunoscut că la Ilişeşti este „o mai veche problemă, iar la proiectarea pentru lucrările de reabilitare a drumului s-a scăpat ceva”. Huţanu este de părere că firma constructoare nu are nici o vină pentru sectorul de drum afectat, dar a evitat să se pronunţe cu privire la calitatea proiectului în baza căruia s-au efectuat lucrările, motivând că „totul s-a făcut la Bucureşti”.
„Terenul de la Ilişeşti lucrează într-un mod incontrolabil, iar ceea ce se va întâmpla în viitor depinde doar de cum evoluează situaţia. O bandă de circulaţie este oarecum stabilă şi sperăm să rămână aşa. Este posibil să restricţionăm traficul şi să impunem circulaţia alternativă pe un singur sens de mers, cum la fel de bine se poate devia întreaga circulaţie pe o altă rută, pentru o perioadă determinată, dacă situaţia se va agrava. Eu sper că nu se va ajunge la această ultimă soluţie, mai ales că vorbim de un drum foarte important, cu trafic intens”, a declarat Andrei Huţanu.
Directorul SDN Suceava a explicat că zona este monitorizată şi semnalizată de mai multă vreme, iar între timp s-a cerut o expertiză pentru a se stabili ce soluţie va fi adoptată în vederea stabilizării drumului european 576.
Constructor: „Vor fi lucrări de anvergură”
SCCF Grup Colas Iaşi, firma care a reabilitat drumului european 576 pe această secţiune, este la curent cu surparea de la Ilişeşti.
„A fost o recepţie în care s-a menţionat că trebuie să ţinem sub observaţie câteva zone, printre care şi cea din satul Ilişeşti. Din punctul nostru de vedere este o amenajare făcută fără să se intre în profunzime, iar noile lucrări de consolidare vor fi de anvergură şi destul de costisitoare”, a declarat Dumitru Hanganu, directorul SCCF Grup Colas Iaşi.
Acesta a menţionat că drumul este ţinut sub observaţie, iar demararea lucrărilor de consolidare va putea începe doar după ce proiectul va fi aprobat de beneficiar.
O altă zonă fierbinte ar putea fi la ieşirea din satul Ilişeşti spre pădurea unde se află cabana Ilişeşti, acolo unde terenul lucrează, de asemenea, în mod serios.
Drum finalizat cu o întârziere de un an şi jumătate
Drumul care acum o ia la vale a fost recepţionat în decembrie 2009, cu aproximativ un an şi jumătate întârziere faţă de termenul iniţial stabilit în contractul de execuţie. Potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale de Drumuri, constructorul a întârziat lucrările din diferite motive, respectiv întârzierea primirii şantierului şi a detaliilor de execuţie, schimbări majore ale soluţiilor tehnice din proiectul tehnic, relocări de utilităţi sau apariţia unor lucrări suplimentare. Cu toate acestea, Compania Naţională de Drumuri a reclamat şi faptul că în primul an de contract, consorţiul format din cele două firme nu a lucrat în mod corespunzător la modernizarea tronsonului Suceava - Gura Humorului. Valoarea totală a investiţiei a fost de 25,27 milioane de euro, iar modernizarea a vizat 31,5 kilometri din drumul european 576.
(21 iul 2010, 12:01:18