Cumplitele inundaţii care au lovit săptămâna trecută judeţul au produs pagube importante infrastructurii CFR, patru trasee care deserveau zilnic sute de călători fiind închise. Din păcate liniile sunt avariate grav, iar data redeschiderii lor este incertă.
Cele mai grave probleme sunt pe magistrala CFR 500, linie principală care cuprinde, pe raza judeţului nostru, traseul Suceava Nord - Vicşani. Inundaţiile au distrus calea ferată pe porţiunea Suceava Nord - Dărmăneşti, în mai multe zone terasamentul căii ferate fiind spălat sau rupt, iar suprastructura distrusă. De asemenea, infrastructura feroviară a fost distrusă şi pe linii secundare, în zonele Milişăuţi-Dorneşti, Dărmăneşti-Cacica, Gălăneşti-Gura Putnei şi Vama-Moldoviţa, pagubele producându-se în zilele de 28 şi 30 iunie, când în judeţ puhoaiele au făcut cele mai mari ravagii.
Viitura a rupt 160 de metri de linie ferată spre Moldoviţa
În urma distrugerii acestor linii, patru trasee au devenit inutilizabile, trenurile fiind trase pe dreapta.
Este vorba de rutele Dărmăneşti – Cacica – Gura Humorului, Vama – Moldoviţa şi Dorneşti – Putna, preluate de câteva luni de zile de operatorul privat Ferotrans TFI SRL Iaşi, şi de ruta Suceava-Dorneşti, rămasă la stat după ce restul traseului, până la Putna, a fost cedat firmei private.
Dumitru Anchidin, administratorul SC Ferotrans TFI SRL Iaşi, ne-a declarat că este foarte greu de anticipat când vor fi reluate cursele pe traseele secundare pe care opera, însă a ţinut să precizeze că pagubele sunt mari şi este vorba de o întrerupere a traficului pe termen lung.
„Problemele legate de refacerea zonelor afectate intră în sarcina CFR Infrastructură, chiar şi pe aceste linii luate de operatori privaţi. Pagubele sunt însă mari şi trebuiesc lucrări ample. Numai pe linia spre Moldoviţa, de exemplu, viitura a rupt linia pe 160 de metri, în unele zone apele săpând patru metri sub linie”, a precizat Dumitru Anchidin.
Se aşteaptă retragerea apelor
Echipele speciale de intervenţie de la CFR monitorizează şi evaluează pagubele în zonele afectate de inundaţii, însă despre demararea de lucrări de refacere nu poate fi încă vorba.
„În cele mai multe zone afectate, apele nici nu s-au retras încă în totalitate, astfel că deocamdată nu se poate interveni”, a declarat Oana Brânzan, ofiţer relaţii cu presa în cadrul CFR SA.
Conform unor estimări neoficiale, zonele de linie ferată distruse ar putea fi repuse în circulaţie cel mai devreme din toamna acestui an.
De precizat că închiderea magistralei 500 a dus şi la modificarea traseului trenului internaţional de Moscova, care se deplasează acum prin Sculeni-Iaşi.