Anul acesta, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor a aplicat instituţiilor financiar bancare şi nebancare din judeţ amenzi de peste 100 de mii de lei. Potrivit comisarului şef al CJPC, Elena Oanea, „de la începutul anului şi până acum am înregistrat 56 de reclamaţii împotriva instituţiilor financiar bancare şi nebancare, cu 20 mai multe decât anul trecut”. Elena Oanea a mai spus că „dintre acestea, 34 de reclamaţii au fost soluţionate în favoarea consumatorilor”.
În ceea ce priveşte relaţia contractuală bancă-client, şeful CJPC a precizat că legislaţia a suferit modificări începând cu data de 21 iunie 2010. „Începând cu această dată, instituţiile de creditare au obligaţia de a respecta prevederile actului normativ, iar în termen de 90 de zile trebuie să modifice contractele de creditare în derulare în conformitate cu noile reglementări. Termenul de 90 de zile nu reprezintă o derogare de la aplicarea prevederilor legii, începând cu 21 iunie 2010, indiferent dacă contractul a fost actualizat sau nu”, a spus Elena Oanea.
Astfel, s-au luat în calcul noi prevederi, precum recalcularea dobânzii şi comisioanelor. Totodată, comisionul de rambursare anticipată a creditului este 0% pentru creditele cu dobândă variabilă şi maxim 1% la cele cu dobândă fixă.
Prin noua legislaţie, cu cel puţin 15 zile înainte de semnarea contractului, creditorul are obligaţia de a prezenta consumatorului un formular standardizat cu toate datele tehnice ale creditului, iar consumatorul are dreptul de a renunţa la un contract de credit necondiţionat, fără justificări, fără a invoca motive, în termen de 14 zile de la semnare.