Startul pentru lucrările de reparaţii pe drumurile judeţene se amână cel puţin cu o lună de zile, după ce licitaţia de atribuire a contractului către o asociere de firme din Botoşani cu Calcarul Pojorâta Suceava a fost contestată la Tribunalul Suceava.
De regulă, licitaţiile erau contestate la Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), dar acum, pentru prima dată, procedura de atribuire a fost contestată, de firmele care au pierdut, la Tribunalul Suceava, secţia comercială de contencios administrativ şi fiscal. Interesant este că licitaţia organizată de Direcţia de Drumuri a Consiliului Judeţean Suceava este contestată de Societatea de Drumuri şi Poduri, care are ca unic acţionar tot Consiliul Judeţean Suceava.
Contestaţiile care se introduc la CNSC trebuie soluţionate în termen de 20 de zile (care poate fi extins cu încă zece zile) de la data de la care CNSC primeşte dosarul achiziţiei din partea autorităţii contractante, respectiv CJ.
După ce CNSC ia decizia şi o comunică firmei contestatoare, acesta, dacă este nemulţumită, poate face plângere la Curtea de Apel, în termen de maxim zece zile de la primirea acesteia.
Chiar dacă procedura de achiziţii nu este suspendată de drept, autorităţii contractante îi este interzis să încheie contractul până la soluţionarea irevocabilă a plângerii. Teoretic, asta ar trebui să dureze foarte puţin faţă de alte dosare, deoarece se judecă cu prioritate faţă de alte dosare din alte domenii, se judecă de urgenţă, primul termen se fixează la maxim 20 de zile de la primirea plângerii, sunt prevăzute durate de maxim zece zile între termenele de judecată ulterioare, comunicarea se poate face rapid, prin fax ori e-mail, se limitează posibilităţile de amânare a judecăţii etc.
Lucrările nu pot demara până când nu există o decizie de instanţă irevocabilă
În practică, experienţa a arătat că o multitudine de motive, inclusiv aglomerarea instanţelor, fac ca o decizie irevocabilă să fie obţinută şi după un an. Contestarea direct la Tribunal nu aduce, din informaţiile pe care le avem, vreo scurtare a duratei de soluţionare a litigiilor.
Întreţinerea şi reparaţiile drumurilor din judeţul Suceava ar fi trebuit să fie demarată de firmele Transporturi Auto SA, Con 2000 şi Big Conf Botoşani, asociate cu SC Calcarul Pojorîta. Acestea au câştigat licitaţia în faţa Societăţii de Drumuri şi Poduri Suceava & Bitu Nova şi UMB Spedition& Tehnostrade.
Valoarea lucrărilor este foarte mare, de 100 de milioane de lei - circa 24 de milioane de euro, iar acordul de execuţie este pentru următorii trei ani. Execuţia lucrărilor presupune contracte subsecvente pe fiecare tip de lucrare, dar până în 2012 nu este permisă nici o actualizare a preţurilor. În motivarea contestaţiei, firmele care au pierdut invocă faptul că preţul cu care au câştigat botoşănenii licitaţia este prea mic pentru a fi real. „Principalul motiv pentru care s-a depus contestaţia a fost preţul de dumping cu care cei din Botoşani au câştigat licitaţia”, a declarat directorul Societăţii de Drumuri şi Poduri Suceava, Vasile Andronache.