O familie din zona Sucevei a refuzat să-şi mai trimită copiii la şcoală din cauza unui conflict mai vechi pe care-l au cu un vecin, care este profesor la şcoala unde învaţă cei cinci fraţi. Mai bine de o lună de zile, cinci dintre cei şapte copii ai familiei care „se duşmăneşte” cu profesorul nu au fost lăsaţi să meargă la cursuri, riscând să piardă anul şcolar. Trei dintre fraţi sunt în învăţământul primar, doi în învăţământul gimnazial şi doi sunt preşcolari. Familia trăieşte din ajutorul social şi alocaţia copiilor. Interesant este faptul că profesorul cu care părinţii celor cinci şcolari este în conflict nu are ore la clasele unde învaţă minorii. Părinţii s-au folosit de copii pentru „a-l pedepsi pe vecin”. Din cauza lui, spun ei, nu pot să-şi trimită copiii la şcoală.
Mediere cu succes
Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Suceava a fost solicitată de primăria din localitate să intervină în acest caz, pentru ca minorii să poată încheia cu bine anul şcolar. Loredana Corduneanu, şefa unui departament din cadrul Protecţiei Copilului, ce se ocupă de cazurile de abandon şcolar, dar şi de violenţa domestică, ne-a declarat că, împreună cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava şi cu asistenţii sociali din primăria care a făcut sesizarea, a reuşit să îi convingă pe părinţi să-şi trimită din nou copiii la şcoală. „Pentru patru dintre şcolari a fost mai uşor, pentru că aveau note la toate obiectele, unii dăduseră tezele şi s-a putut încheia situaţia şcolară. Mai greu a fost pentru unul dintre fraţi, din clasa a VI -a, care a nu avea dată o teză. În final, s-a rezolvat şi această problemă. Copilaşii sunt talentaţi, inventivi şi ar trebui ajutaţi să facă şcoală, nu să fie îndepărtaţi de ea”, ne-a explicat Loredana Corduneanu. Părinţii vor beneficia de consiliere psihologică şi vor fi monitorizaţi în continuare de Protecţia Copilului Suceava.
De la începutul acestui an, au mai fost înregistrate cazuri de copii care nu au fost lăsaţi de părinţi să meargă la şcoală, de obicei în familiile de romi, care consideră că un meşteşug învăţat de copil de la părinţi îl va ajuta să-şi câştige o bucată de pâine şi nu va avea nevoie de şcoală. Sunt şi copii care nu au cu ce să se îmbrace, nu au rechizite, părinţii nu au nici un venit şi, atunci, sunt ţinuţi de părinţi acasă.
Situaţie şcolară neclară
O statistică arată că 564 de elevi din şcolile sucevene au terminat primul semestru cu situaţia şcolară neîncheiată. 215 elevi figurează în evidenţele IŞJ ca neşcolarizaţi. Este vorba despre elevi care au început anul şcolar, însă după primul semestru nu se mai regăsesc în evidenţele şcolilor. Inspectorul şcolar general adjunct al IŞJ Vasile Monacu a spus că „aceştia fie au abandonat şcoala, fie au plecat din ţară cu părinţii, studiază în alte ţări, însă nu şi-au luat actele şcolare de aici şi din acest motiv, în evidenţele noastre figurează că au abandonat”. Numărul neşcolarizaţilor nu este mare, după cum susţine Vasile Monacu, comparativ cu populaţia şcolară a judeţului. Procentual, 1% dintre elevii judeţului figurează ca neşcolarizaţi după încheierea primului semestru al anului şcolar în curs.