Zeci de credincioşi romano-catolici au participat ieri la Liturghia şi procesiunea din „Joia Verde”, cum este cunoscută în popor, o sărbătoare care semnifică Trupul şi Sângele lui Cristos. Este ziua în care se aminteşte de înfiinţarea Sfintei Euharistii sau a Sfintei Împărtăşanii, odată cu Cina cea de Taină. Sărbătoarea „Trupul şi Sângele Domnului” reia evenimentul din Joia Sfântă (Joia Mare), când la Cina de Taină Isus Cristos a înfiinţat sfânta Euharistie şi sfânta Preoţie.
Copii îmbrăcaţi în alb, purtând coşuri cu petale de flori
Credincioşii s-au adunat ieri dimineaţă în Catedrala romano-catolică „Sfântul Johannes Nepomuk” Suceava, după care au ieşit în procesiune, pentru a-l recunoaşte prezent în Euharistie, a-i mulţumi şi a-l adora în taina Preasfântului Sacrament pe Cristos.
La procesiune au participat trei preoţi, printre care şi preotul decan Iosif Doboş. În timpul procesiunii s-au făcut mai multe opriri, numite „altare”. La fiecare oprire, preoţii au citit fragmente din evanghelie. Mulţi dintre credincioşii prezenţi la procesiune au fost copii şi tineri, pentru că ei, după cum ne-a pus părinţii lor, care-i însoţeau, „l-au primit pe Isus în sufletul lor abia acum”. Copiii s-au îmbrăcat în alb şi au mers înaintea preoţilor, aruncând cu petale, ca şi cum l-ar fi întâmpinat pe Domnul Cristos. În procesiune au fost scoase şi steagurile din biserică. La procesiunea solemnă cu Euharistia desfăşurată ieri a participat şi corul Catedralei romano-catolice „Sfântul Johannes Nepomuk” Suceava.
Andrei Lucaci, un credincios romano - catolic din Suceava, ne-a spus că participarea de ieri la procesiune a însemnat pentru credincioşii romano–catolici „un prilej bun pentru a ne aminti că Isus, deşi ridicat la cer, a rămas cu noi în aceste Taine”.
De unde vine „Joia Verde”?
Denumirea de „Joia Verde” este denumirea populară care s-a născut datorită unei celebrări care constă în construirea de altare în căsuţe din crengi verzi sau împodobirea altarelor cu multă verdeaţă, acolo unde urmează să se facă o procesiune cu Preasfântul Sacrament. În mod deosebit în localităţile rurale, credincioşii se adună cu o zi înainte pentru a construi altare adăpostite de construcţii din lemn acoperite cu multă verdeaţă şi flori. Femeile creează podoabele care presupun covoare, icoane, mese şi ţesături artizanale. În localităţile mai mari, fiecare parte a localităţii se străduieşte să împodobească cel mai frumos locul unde va trece procesiunea cu Preasfântul Sacrament. În faţa preotului care poartă Ostensorul cu Preasfântul Sacrament, copiii, care în acel an au primit Prima Sfântă Împărtăşanie, aruncă flori, îmbrăcaţi fiind în hăinuţe albe.