Pirateria din domeniul transportului de persoane a constituit tema principală a discuţiilor de ieri dintre preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, şi operatorii suceveni de profil. Transportatorii din judeţ au arătat că 30-40% din veniturile pe care le obţineau acum doi ani ajung în buzunarele unor persoane care se ocupă cu cărăuşia ilegală. Fenomenul se regăseşte atât în privinţa transportului judeţean de persoane, cât şi în cel internaţional.
Beniamin Lucescu, iniţiatorul acestei întâlniri şi cel care este preşedintele filialei FORT Suceava, a explicat că în judeţ există 150-200 de microbuze care duc ilegal oameni în străinătate, în special în Italia.
„Sunt microbuze cu 15 locuri care au fost transformate pentru a avea doar opt locuri, iar restul spaţiului este folosit pentru transport bagaje. E un fenomen care se extinde tot mai mult şi care ar trebui stopat. Filiala FORT Suceava îşi propune să coopteze cât mai mulţi operatori din judeţ şi să stabilească o relaţie solidă cu autorităţile locale şi naţionale”, a precizat Beniamin Lucescu.
La rândul său, Augustin Hagiu a arătat că fenomenul pirateriei din transportul auto de persoane poate fi combătut, dar nu cu actualele acte normative.
„Există OG 34/2010, dar care nu poate fi aplicată pentru că procedurile sunt blocate la Ministerul Administraţiei şi Internelor. Singurii care pot pune piciorul în prag sunt reprezentanţii instituţiilor financiare. O lege unică prin care Garda Financiară să fie obligată să verifice transportatorii ar rezolva în mare parte pirateria din domeniu”, a opinat preşedintele FORT România.
La întâlnirea de ieri au participat şi reprezentanţi ai Poliţiei Suceava, care şi-au arătat disponibilitatea pentru a elimina piraţii din transportul auto, cu condiţia ca legea să le permită să ridice plăcuţele şi certificatele de înmatriculare ale maşinilor folosite în acest scop.
În acest moment, transportul de persoane în judeţul Suceava este asigurat de 13 operatori interjudeţeni, 15 operatori pe rute internaţionale şi 50 de firme care efectuează curse judeţene.
O altă problemă ridicată de transportatori este prelungirea licenţelor de traseu, care expiră în aprilie 2011, pentru o perioadă de doi-trei ani pentru a-i scuti, în actualele condiţii economice, de alte investiţii ce ar echivala cu falimentul unor firme de profil.
(21 mai 2010, 15:37:16