După cum am mai relatat în paginile ziarului nostru, în judeţ au început să apară primele hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile care le permit proprietarilor de maşini aduse de peste hotare să-şi înmatriculeze autoturismele fără a achita vreun leu în contul taxei de poluare. Deocamdată câştigătorii sunt foarte puţini, însă sute de dosare sunt pe rolul instanţelor de judecată.
Un caz aparte, având în vedere suma foarte mare ce trebuia achitată în contul taxei de poluare, este cel al lui Adrian Grigoruţă, un tânăr din Suceava. În luna februarie a anului trecut acesta a achiziţionat din Germania un autoturism BMW, de 2.998 centimetri cubi, fabricat în anul 2004. După ce a mers la „Finanţe” să i se calculeze taxa de poluare a aflat că are de scos din buzunar, în contul acesteia, suma de 23.470 de lei. Ajutat de un prieten, Andrei Stan, student la Facultatea de Drept, a formulat plângere în instanţă, contestând legalitatea taxei.
În ce bază pot câştiga şoferii
Pe scurt, contestaţia se bazează pe dispoziţiile unui articol din Tratatul Comunităţii Europene, care nu permite favorizarea statului român în favoarea altuia. Practic, in instanţă s-a invocat faptul că două maşini de aceeaşi marcă, acelaşi model, şi la fel de vechi, una înmatriculată în România, iar alta adusă din alt stat membru al UE, au un regim de reînmatriculare total diferit: dacă în cazul celei de a doua se achită taxa de poluare, în situaţia primei nu se percepe nici un leu în contul acestei taxe.
În acest fel, explică avocaţii, apare principiul discriminării, la care sunt supuşi cei care trebuie să plătească bani în plus doar pentru că maşina cumpărată nu este din România.
Până acum, această motivaţie (folosită de majoritatea celor care au deschis acţiuni în instanţă) s-a dovedit un succes în numeroase cazuri, majoritatea însă trecute abia de primă instanţă.
A câştigat după două termene, unul la prima instanţă, al doilea la recurs
Aşa s-a întâmplat şi în cazul lui Adrian Grigoruţă. Pe 17 decembrie 2009, la două luni după ce a chemat în judecată statul, el a avut câştig de cauză la prima instanţă, Tribunalul Suceava, decizia fiind reconfirmată la recursul judecat pe 30 aprilie 2010, la Curtea de Apel, la finele săptămânii trecute. Prin această ultimă decizie, proprietarul a obţinut o hotărâre definitivă prin care Serviciul de Înmatriculări este obligat să îi înmatriculeze maşina fără achitarea taxei.
Aşadar, o victorie după doar două termene, unul la prima instanţă şi al doilea la recurs.
Ieri, acesta s-a prezentat la Serviciul Public, Comunitar, Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Suceava, unde a prezentat decizia definitivă şi irevocabilă. În mod normal, în timpul cel mai scurt, acestuia ar trebuie să-i fie înmatriculată maşina fără nici un leu pentru taxa de poluare.
Mulţi renunţă din cauza termenelor foarte lungi
Deşi un astfel de proces are şanse mari de reuşită dacă motivaţia este bine întocmită, foarte mulţi au renunţat la lupta în instanţă. Explicaţia este că procesele durează mult (termenele sunt foarte lungi din cauza numărului mare de dosare), numerele provizorii pentru maşinile aduse din străinătate sunt valabile trei luni, iar apoi maşina nu mai poate fi utilizată. Aşa se face că, mai ales atunci când a fosta vorba de sume mai mici în contul taxei, unii şoferi au ales să plătească.
În momentul de faţă, de exemplu, cine depune o contestaţie în instanţă are de aşteptat până la finele anului, ori chiar mai mult, pentru a avea termen la Tribunal, după care, în cazul victoriei, ar urma recursul, adică încă multe luni bune de aşteptare.
Victorie după opt luni
„Încă înainte de a-mi lua maşina am fost hotărât să nu plătesc această taxă imensă. În cel mai rău caz aş fi înmatriculat-o în altă ţară, găseam orice altă soluţie. Practic, cu banii pentru taxă îmi pot lua altă maşină”, ne-a declarat proprietarul de BMW, câştigător la opt luni după ce a atacat taxa de poluare în instanţă.
În afara sucevenilor care se judecă pentru a-şi putea înmatricula maşinile aduse din spaţiul Uniunii Europene fără a achita taxa, alte câteva sute au pe rol dosare în care cer restituirea taxei deja achitate, pe aceştia termenele lungi afectându-i mai puţin.
Juristul Prefecturii a invocat luxul la recurs
Andrei Stan, studentul la „Drept” care l-a ajutat pe prietenul său să câştige, ne-a prezentat şi motivaţia reprezentanţilor Prefecturii (care are în subordine Serviciul de Înmatriculări), atunci când aceştia au făcut recurs împotriva primei decizii a instanţei, care îi dădea câştig de cauză proprietarului maşinii.
La un moment dat, în aceasta se precizează că autoturismele cu capacitate de peste 2000 de cmc (cum e cazul maşinii lui Adrian Grigoruţă) nu pot fi considerate o necesitate, ci un lux, motivaţie cel puţin hilară în condiţiile în care vorbim de o taxă care vizează toate maşinile second-hand aduse din afara ţării, indiferent de gradul de confort.
( 8 mai 2010, 19:59:21
Dupa parerea mea aceasta taxa este o prostie, dar in schimb ar trebui regandit sistemul de impozitare pentru toate masinile!
In VEST nu platesti aceasta taxa in schimb platesti un impozit anual destul de maricel pentru un astfel de motor!
Dar de, obrazul subtire se tine greu!