75% dintre asistenţii maternali suceveni sunt absolvenţi de zece clase.
Din cei 496 de „părinţi de profesie”, înregistraţi la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Suceava, 30% au peste 50 de ani, 20% au mai puţin de 40 de ani, în timp ce majoritatea asistenţilor maternali au vârsta cuprinsă între 40 şi 50 de ani.
Printre asistenţii maternali profesionişti se numără şi persoane care au absolvit liceul, 23%, care au studii superioare, 0,5%, dar şi câţiva, 1,5%, care au terminat doar opt clase.
Salariul de bază, echivalent cu al unui asistent social cu pregătire medie
Persoanele atestate ca asistent maternal profesionist îşi desfăşoară activitatea în baza unui contract individual de muncă, care are un caracter special, specific protecţiei copilului, încheiat cu un serviciu public specializat pentru protecţia copilului sau cu un organism privat autorizat care are obligaţia supravegherii activităţii desfăşurate de asistenţii maternali profesionişti.
Salarizarea asistenţilor maternali, după cum ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Protecţiei Copilului Suceava, Liviana Enea, se face pe baza Ordonanţei de Urgenţă Nr. 25/2003, în care se specifică faptul că pe perioada încredinţării sau a plasamentului copilului „asistenţii maternali profesionişti beneficiază de un salariu de bază stabilit între limita minimă şi limita maximă pentru asistentul social cu pregătire medie, în funcţie de vechimea în muncă”.
La acest salariu de bază se adaugă un spor de 15% calculat la salariul de bază pentru încordare psihică foarte ridicată şi condiţii de muncă deosebite în care se desfăşoară activitatea, un spor de 15% calculat la salariul de bază pe perioada în care au în plasament sau încredinţare cel puţin doi copii şi un spor de 25% calculat la salariul de bază, pentru fiecare copil cu handicap, infectat cu HIV sau bolnav de SIDA, încredinţat ori primit în plasament.
Drepturi băneşti pentru copii
Fiecare asistent maternal mai primeşte, lunar, bani pentru întreţinerea fiecărui copilul aflat în asistenţă maternală. Este vorba de drepturi băneşti pentru rechizite şi materiale igienico – sanitare, care variază între 8,34 şi 36,75 de lei pe lună, echipament (între 13,83 şi 50 de lei/lună), cazarmament (între 8,33 – 18,75 de lei/lună), cheltuieli nevoi speciale (0-28 de lei/lună), hrană (între 182,58 şi 212,92 de lei/lună). La toate aceste drepturi băneşti se mai adaugă cheltuieli de locuit. Plafonul maxim pentru aceste cheltuieli este de 30 de lei lunar, şi se acordă prin calcularea cotei părţi aferente numărului de persoane aflate în locuinţa asistentului maternal.
Din cei 496 de asistenţi maternali profesionişti înregistraţi la Protecţia Copilului Suceava, 466 sunt activi. Ceilalţi asistenţii maternali care nu sunt activi se află în concedii de creştere a copilului, concedii de odihnă, concedii medicale, concedii fără plată sau vor prelua copii pentru care se impune instituirea unei măsuri de protecţie în regim de urgenţă.
Obligaţiile unui asistent maternal profesionist
Persoanele care doresc să devină asistenţi maternali trebuie să depună o cerere la Direcţia Generală pentru Protecţia Copilului Suceava. Asistenţii sociali din cadrul Direcţiei vor asigura selecţia, pregătirea şi evaluarea asistenţilor maternali şi potrivirea dintre aceştia şi copii. Pot fi atestate ca asistent maternal numai persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii: au capacitate deplină de exerciţiu prin comportamentul lor în societate, iar starea sănătăţii şi profilul lor psihologic prezintă garanţii pentru îndeplinirea corectă a obligaţiilor ce revin unui părinte, referitoare la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor.
Pot fi daţi în plasament copii cu vârste între 0-18 ani, copii părăsiţi în maternităţi, spitale şi instituţii de ocrotire (centre de plasament), copii proveniţi din familii care se confruntă cu situaţii de criză, copii care sunt abuzaţi/neglijaţi în propria familie.