Cumplita tragedie petrecută în urmă cu trei zile în comuna Dolheşti, când un tren personal a lovit în plin o maşină, două persoane decedând şi alte trei fiind rănite grav, reprezintă doar cel mai grav accident de acest gen, statisticile poliţiei arătând că în ultimii ani astfel de evenimente rutiere au fost destul de frecvente în judeţ.
Conform statisticilor oamenilor legii de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava, de la începutul acestui an în judeţ au mai fost înregistrate trei coliziuni între autovehicule şi trenuri, în timp ce în 2009 s-au înregistrat 15 accidente de acest gen. În 2008 au fost 23 de evenimente la trecerile la nivel cu calea ferată, în timp ce în 2007 s-au contabilizat nu mai puţin de 29 de astfel de accidente.
Tragedie după doi ani de acalmie
În total, s-au înregistrat 70 de coliziuni între autovehicule şi trenuri, la trecerile la nivel cu calea ferată, soldate cu şapte decese şi numeroase vătămări corporale, multe dintre ele grave. Statisticile arată că 2007 a fost un an plin de accidente, atunci înregistrându-se şi şase decese, după care, în ultimii doi ani, s-au înregistrat scăderi semnificative, atât în ceea ce priveşte numărul de accidente, cât şi gravitatea acestora.
„Deşi ultimul deces fusese înregistrat în 2008, iar de atunci accidentele au fost în număr mai redus şi fără repercusiuni grave, tragedia de la Dolheşti demonstrează cât de periculoase rămân aceste treceri la nivel cu calea ferată pentru şoferii care ignoră indicatoarele şi nu se asigură”, a avertizat comisarul Florin Catană, şeful Serviciului Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava.
El a subliniat că în judeţ se găsesc 482 de treceri la nivel cu calea ferată, număr foarte mare comparativ cu majoritatea judeţelor din ţară, condiţii în care şoferii trebuie să manifeste o atenţie deosebită.
Cele mai multe accidente din ultimii ani s-au înregistrat în zonele Rădăuţi – Vicov şi Vatra Dornei, în general trecerile la nivel cu calea ferată fără bariere fiind cele mai periculoase, deoarece şoferii le acordă o importanţă redusă şi nu se asigură suficient.
Şoferi cercetaţi penal după ce au fost loviţi de locomotive
Un alt aspect care trebuie luat în seamă este legat de pagubele produse infrastructurii CFR în urma acestor accidente şi de faptul că pentru acestea răspund şoferi implicaţi în accidente, dacă coliziunea s-a produs din vina lor.
De exemplu, anul trecut, cinci conducători auto care au fost loviţi de trenuri la trecerile la nivel cu calea ferată s-au ales cu dosare penale pentru infracţiunea de „distrugere şi semnalizare falsă”, faptă prevăzută la articolul 276. În aceste cazuri, fie locomotivele implicate în accident au fost avariate, fie a fost afectată şi infrastructura feroviară, astfel că pagubele sunt imputate şoferilor surprinşi de trenuri.
„Noi organizăm, periodic, acţiuni de control la trecerile la nivel cu calea ferată, împreună cu colegi de la IPJ Suceava, în care punem un accent deosebit pe latura preventivă. Din păcate, astfel de tragedii nu pot fi evitate decât dacă şoferii sunt conştienţi tot timpul de riscurile la care se expun dacă nu se asigură suficient atunci când trec linia ferată”, a subliniat comisarul Catană.
Soţ şi soţie, morţi după o clipă de neatenţie
La începutul acestei săptămâni, marţi, în jurul orei 13.45, un autoturism Audi, în care se aflau cinci persoane din satul Boura, comuna Forăşti, a fost lovit în plin de un tren personal, la o trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere, situată la ieşirea din Dolheşti spre Boura.
Pasagerii din faţă, soţii Ion şi Ionela Pinticanu, în vârstă de 37, respectiv 34 de ani, au fost omorâţi pe loc, în timp ce pasagerii din spate au scăpat cu viaţă, însă au fost diagnosticaţi cu răni grave.
„Pe această rută, Fălticeni – Dolhasca, numărul de curse zilnice a crescut foarte mult după ce traseul a fost preluat de o companie privată. Oamenii nu erau obişnuiţi ca trenul să treacă atât de des prin zonă, astfel că este nevoie de o atenţie sporită la trecerile la nivel cu calea ferată, indiferent de momentul zilei”, a atras atenţia comisarul.
La trecerea la nivel cu calea ferată unde s-a produs accidentul, semnalizată cu indicatorul „Stop” şi „Crucea Sf. Andrei”, vizibilitatea era foarte bună din ambele părţi, condiţii în care cea mai probabilă variantă este că şoferul a văzut că trenul se apropie, dar a crezut că poate trece înaintea lui.