În decurs de numai o săptămână, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Suceava a aplicat amenzi de peste 20 de mii de lei unor instituţii financiare din judeţ care nu şi-au respectat clauzele contractuale cu clienţii.
Sancţiunile aplicate sunt urmare a unor controale efectuate de către comisarii CJPC, verificări care au avut loc după ce la Protecţia Consumatorilor s-au înregistrat o serie de reclamaţii privind activitatea unor instituţii financiare din Suceava.
„Într-una dintre reclamaţii petiţionara ne sesiza faptul că banca îi percepe un comision de reziliere imediată a contractului nejustificat de mare. În fapt, contractul presupunea constituirea timp de cinci ani a unui avans pentru ca banca să poată credita consumatorul cu suma de 118.600 de lei pentru o locuinţă. Petiţionara a constituit o parte din avans, de 4.500 de lei, şi a dorit rezilierea contractului şi intrarea în posesia banilor imediat, moment în care banca a perceput comision de reziliere imediată de 1% din suma totală contractată şi nu din suma acumulată până la acel moment”, a declarat şeful CJPC Suceava, Elena Oanea.
Potrivit acesteia, în urma controlului s-a constatat încălcarea a două prevederi legale privind practicile comerciale incorecte, fapt pentru care s-a aplicat o amendă contravenţională în cuantum de 15.000 de lei.
Clauze contractuale nerespectate de către bănci
Un alt petiţionar a reclamat faptul că pe parcursul derulării unui contract de credit pentru nevoi personale banca a modificat în mod unilateral prevederile contractuale şi a perceput în mod nejustificat un comision de eliberare a extrasului de cont.
Operatorul economic a fost sancţionat cu 5.000 de lei.
O altăreclamaţie vizaactivitatea EFGRetail Services IFN SA. Potrivit Elenei Oanea, petiţionarul a încheiat un contract de creditare cu operatorul economic pentru achiziţionarea de bunuri de larg consum, urmând ca lunar sa achite prin rate creditul respectiv. „În mod sistematic instituţia de finanţare a modificat în mod unilateral rata dobânzii, dar şi valoarea comisioanelor utilizate, modificări exclusiv crescătoare, ce au afectat interesele economice ale consumatorului”, a declarat şeful CJPC.
Instituţia financiară a fost sancţionată cu o amendă contravenţională în cuantum de 4.000 de lei.
„Ceea ce vreau să subliniez este faptul că nu amenzile aplicate sunt importante, ci faptul că am putut rezolva problemele consumatorilor care s-au adresat instituţiei noastre”, a mai adăugat Elena Oanea.