Acum mai bine de o săptămână, în numărul de pe 1 martie, am scris un material despre starea jalnică în care a ajuns Gara Iţcani, una dintre porţile de intrare ale oraşului. Veche de 141 de ani, clădirea gării în jurul căreia a trăit veacuri la rând un întreg cartier a ajuns raiul câinilor vagabonzi, un loc mizer în care noaptea ţi-e frică să mergi de unul singur. Am încercat să aflu şi punctul de vedere al proprietarilor clădirii, cei de la CFR. Răspunsurile la întrebări le-am primit abia ieri, deşi întrebările au fost trimise la Bucureşti încă de pe 26 februarie.
Este şi o scuză în răspuns, anume că e-mailul de răspuns trimis săptămâna trecută nu a ajuns la destinatar, adică pe adresa ziarului Monitorul de Suceava. Să zicem că o fi aşa.
Întrebările şi răspunsurile la distanţă par desprinse dintr-un dialog al surzilor. Singurele concluzii pe care le-am putut trage sunt că în ultimii zece ani activitatea s-a restrâns de cinci ori, asta dacă e să mă iau după numărul angajaţilor acestei gări în cursul anului 2000 şi în prezent. Bunăoară, la întrebarea cine răspunde pentru distrugerile din gară, respectiv geamuri sparte, tencuială care cade, acoperişul peronului în „pioneze”, purtătorul de cuvânt al CFR, Oana Brânzan, trimite un răspuns care nu necesită nici un alt comentariu: „Regionala CF Iaşi desfăşoară lucrări de întreţinere şi reparaţii curente, funcţie de bugetul alocat”. Cât despre toaleta reabilitată şi care stă închisă, răspunsul este la fel de sugestiv: „Urmează să fie redeschisă”. Când? În 2050?
Cu aşa explicaţii, laconice şi pe lângă subiect, e clar că viitorul Gării Iţcani nu sună deloc îmbucurător. Probabil că reprezentanţii CFR se vor mulţumi să ignore problemele, în timp ce o clădire din patrimoniul monumentelor istorice se va degrada poate iremediabil şi ireversibil.
Iată dialogul complet cu reprezentanţii CFR:
„1. Cum a ajuns această gară într-o stare avansată de degradare (tencuiala care cade, geamuri sparte, copertina peronului care stă să cadă etc.)?
În ultimii ani, principala sursă de venit a CNCF CFR SA pentru lucrări de reparaţii capitale, reparaţii curente şi lucrări de întreţinere a reprezentat-o taxa de utilizare a infrastructurii (TUI). Din acest motiv, din fonduri proprii CFR SA a reuşit să continue doar lucrări şi proiecte demarate în anii anteriori.
2. Cine răspunde pentru distrugerile sistematice ale clădirii?
Regionala CF Iaşi desfăşoară lucrări de întreţinere şi reparaţii curente, funcţie de bugetul alocat.
3. De ce a fost închisă toaleta gării?
Toaleta gării a fost modernizată anul trecut şi urmează să fie redeschisă.
4. Când s-au făcut ultimele reparaţii generale la clădire?
Reparaţii capitale la clădirea staţiei s-au executat între anii 1974-1975.
5. Sunt programate alte intervenţii la clădire? Dacă da, când anume şi ce sume sunt prevăzute pentru renovări şi de unde provin fondurile.
Regionala CF Iaşi va desfăşura, anul acesta, lucrări de întreţinere.
6. Se are în vedere închiderea definitivă a acestei staţii sau restrângerea şi mai drastică a activităţii?
Nu se are în vedere închiderea definitivă a acestei staţii feroviare. Activitatea de exploatare s-a restrâns la sfârşitul anului trecut deoarece activitatea de formare a trenurilor s-a mutat în staţia CF Suceava.
7. Câţi angajaţi avea Staţia CF Suceava Nord în anul 2000 şi câţi mai lucrează în prezent?
În anul 2000, în staţia CF Suceava Nord îşi desfăşurau activitatea 60 de angajaţi în timpul zilei şi 15 angajaţi în tura de noapte. În prezent, zece angajaţi îşi desfăşoară activitatea în timpul zilei şi cinci în tura de noapte”.
(10 mar 2010, 12:01:33