Închiderea unei părţi din artera principală a Sucevei şi consecinţa imediată, traficul infernal, provoacă mari probleme celor care fac transport de persoane prin oraş. De departe, cei mai afectaţi sunt şoferii de taxi, a căror afacere este total compromisă pe timp de zi. Deşi în măsură mai mică, şi autobuzele TPL sunt afectate, din cauza aglomeraţiei cursele fiind mai lungi, iar călătorii de pe trasee mai scurte renunţând la ele.
Deoarece la orele de vârf blocajele din trafic se întind pe kilometri întregi, iar deplasarea pe jos se face la o viteză mai mare decât cu maşina, taxiurile practic nu-şi mai au rostul. Pe lângă faptul că nu au cum să ajungă mai repede la destinaţie, clienţii ar fi nevoiţi să scoată şi bani în plus din buzunar, aşa că o comandă din cartierele Burdujeni sau Iţcani, ori chiar din Suceava spre acestea, reprezintă de câteva zile o raritate.
O cursă de 10 lei, la un tarif aproape dublu
„Ieri (n.r. miercuri) nu am avut nici o cursă de la Burdujeni, iar alaltăieri (n.r. marţi), una singură, de la Burdujeni la Bucovina. Clientul se grăbea, însă nu am avut ce face. Cursa a costat 19 lei, faţă de 10, 11 lei, în mod normal. Stăm degeaba ore întregi”, ne-a spus Florin, taximetrist de opt ani în Suceava. El ne-a explicat că atunci când maşina circulă cu o viteză sub zece kilometri la oră, ceasul funcţionează în regim de staţionare, tarifat la 18 lei pe oră. Oricum, în condiţii de trafic bară la bară, o cursă ajunge să coste cu minimum cinci lei mai mult faţă de cât ar fi tariful în mod normal. De altfel, în aceste zile, nici cei mai mulţi şoferi de taxi din Suceava nu sunt încântaţi când au o cursă spre Burdujeni sau Iţcani, conştienţi că, la întoarcere, ar trebui să revină fără client ori să aştepte ore în şir, cu şanse mici, apariţia unuia.
Nemulţumiţi că se lucrează şi pe ruta alternativă
„În aceste zile, această afacere, care şi aşa merge prost, este la pământ, oamenii care sunt pe schimbul de zi şomează. Mai grav este că nu există nici o rută alternativă, s-au început lucrări şi pe strada Gheorghe Doja şi nu avem nici o variantă care să permită deplasarea în timp normal, dinspre cartierul Burdujeni”, a explicat cum stau lucrurile Nelu Todireanu, de la Euro Taxi Suceava. El a subliniat că în condiţiile de trafic din Suceava consumul de carburant creşte, solicitarea motorului este mult mai mare, iar ambreiajul suferă o uzură mult mai pronunţată.
Şi autobuzele pierd clienţii pe distanţe scurte
Şi în cazul mijloacelor de transport în comun, aglomeraţia a dereglat activitatea.
„Timpul de parcurgere a unei curse pe linia 4 a crescut de la 90 de minute, în mod normal, la 120-140 de minute. Invariabil, facem mai puţine curse într-o zi, şi, deşi autobuzele sunt mai aglomerate, numărul de clienţi este totuşi în scădere, cei care au de parcurs distanţe mai mici, de o staţie-două, alegând să se deplaseze pe jos”, a declarat Darie Romaniuc, şeful Societăţii de Transport Public Local din Suceava.
Din păcate, coşmarul din trafic, care afectează zilnic un segment important din populaţia Sucevei, este abia la început, pentru 2010 fiind programate, în etape, mai multe lucrări de anvergură pe artera principală a Sucevei, incluse în programul de reabilitare a reţelelor de utilităţi din municipiul reşedinţă de judeţ.