Încă din 2008, pe şoselele din ţară, mai ales cele din Sudul ţării, se pot vedea multe maşini cu numere de înmatriculare din Bulgaria. Aparţin unor români care, ajutaţi de cei care se ocupă de această afacere, şi-au făcut actele de înmatriculare în ţara vecină, pentru a scăpa de taxele mari din România.
În Suceava maşinile înmatriculate în Bulgaria sunt încă puţine, însă ofertele celor dispuşi să-i ajute în acest sens se diversifică pe zi ce trece.
Pe lângă ofertele care abundă pe internet, şi la mica publicitate a ziarelor locale au apărut anunţuri prin care se oferă servicii complete în ceea ce priveşte toate formalităţile necesare pentru înmatricularea în Bulgaria a unei maşini aduse din spaţiul UE.
În mare, procedura este următoarea: maşina este înmatriculată în statul vecin, după ce tot acolo i se face inspecţia periodică şi ulterior asigurare. În acte, proprietar este trecut un cetăţean bulgar, cu care intermediarul lucrează, şi care, prin procură, oferă dreptul de folosire asupra vehiculului cetăţeanului român care a cumpărat maşina. Procura se reînnoieşte în fiecare an, proprietarul din ţară al maşinii având de făcut un singur în drum în Bulgaria în fiecare an, pentru inspecţia periodică, la 12 luni, în statul vecin, şi o nouă asigurare. Deşi pare destul de complicat, cei care se ocupă de această afacere spun că în realitate totul este extrem de simplu, iar profitul este mare.
Avantajul vine din costurile mult mai mici ale înmatriculării, dar şi în ceea ce priveşte sumele date în contul inspecţiei tehnice, asigurării şi întocmiri tuturor actelor necesare, cu precizarea foarte importantă că în statul vecin totul se face şi în timp extrem de scurt.
Toate formalităţile de înmatriculare plus comisionul, 500 de euro
„În cazul majorităţii tipurilor de autoturisme, în suma de 500 de euro asigur totul. Înmatriculare, asigurare, ITP, toate formalităţile. Dimineaţa la 8 mergem cu maşina în Bulgaria şi până la prânz ne întoarcem cu toata treaba făcută. Omul trebuie apoi să mai meargă o singură dată pe an în Bulgaria pentru ITP şi asigurare”, ne-a spus un bărbat din Constanţa, care îşi oferă serviciile la mica publicitate şi în Suceava. El spune că tariful poate fi ceva mai mare dacă maşina nu mai are numere roşii şi drept de circulaţie, costurile tractării fiind destul de piperate.
Bărbatul, care nu a dorit să-i fie publicat numele, spune că totul este 100% legal şi nu există nici o problemă, nici măcar în ceea ce priveşte folosirea asigurării emise de societatea din statul vecin. El ne-a mai spus că numărul de clienţi pe care îi are este foarte mare, însă, dintre aceştia, cei din Suceava pot fi număraţi pe degetele unei mâini.
Proprietarul maşinii, angajat pe foaie în Bulgaria pentru a-şi înmatricula maşina
Printre cei care anunţă că înmatriculează maşini în Bulgaria am găsit şi un sucevean, care are o ofertă nouă.
„Înmatriculez maşini în Bulgaria, pe numele tău”, sună anunţul acestuia, avantajul fiind eliminarea proprietarului bulgar din actele maşinii.
„Lucrez cu o firmă din Bulgaria, prin care proprietarul maşinii obţine un contract de muncă legal acolo şi astfel obţine reşedinţă pe cinci ani. Imediat, maşina este înregistrată pe numele său şi nu mai are de a face cu nici un alt proprietar bulgar”, ne-a explicat bărbatul, care susţine că afacerea nu este ilegală şi că se profită doar de legislaţia din Bulgaria.
Nici acesta nu a dorit însă să-şi decline identitatea, sub pretextul că nu are acceptul firmei cu care lucrează.
Avantajele înmatriculării în Bulgaria
În cursul zilei de ieri, am stat de vorbă şi cu un sucevean care are în proprietate o maşină înmatriculată în Bulgaria. Spune că de pe urma afacerii nu a adunat decât avantaje.
„În urmă cu doi ani am înmatriculat un VW Golf cu ajutorul unei persoane din Călăraşi şi m-a costat 500 de euro, inclusiv procura la notariat şi comisionul intermediarului. Dacă aş fi făcut actele în România mă costa în jur de 1.500-2.000 de euro. Inspecţia tehnică a maşinii şi asigurarea mă costă anual încă 150 de euro, oricum mai puţin decât în România. Practic, în ţară mai trebuie să plătesc suplimentar doar rovigneta”, ne-a spus Gabriel Breabăn.
Pe lângă avantajele de cost, unii şoferii mai recurg la numerele de Bulgaria şi pentru că nu pot fi găsiţi cu uşurinţă de poliţie în baza de date, iar numerele de pe plăcuţă sunt greu de ţinut minte.
Aceste înmatriculări sunt permise de legislaţia din comunitatea europeană, proprietarul unei astfel de maşini putând avea probleme doar dacă nu are toate actele necesare.
O statistică a numărului de maşini din judeţ înmatriculate în Bulgaria nu există, Serviciul de Înmatriculări Suceava neavând cum să contabilizeze astfel de date, deoarece şoferii nu au nevoie de nici un fel de act de la această instituţie.
( 3 mar 2010, 11:10:26
Dupa ce va ganditi, mai adaugati la asta si nesimtirea statului roman, care permite inmatricularea unei Dacii 1300 din 1978 FARA plata taxei, iar pentru o masina straina din anul... 1995 sa spunem trebuie sa versi pe putin 500 de euro in conturile hapsanilor. De multe ori valoarea masinii e mai mica decat a taxei. Iar de comparat, spuneti voi la ce putem compara o Dacie din '95 cu un Opel Astra sau cu un VW Golf 3 din acelasi an? Siguranta? Confort? Consum?