Şeful Inspectoratului Şcolar Suceava, Petru Carcalete, a prezentat directorilor de şcoli din judeţ un raport privind starea învăţământului sucevean în primul semestru al acestui an şcolar.
Potrivit inspectorului general Carcalete, „managementul unităţilor de învăţământ a înregistrat şi dificultăţi, principalul motiv fiind necunoaşterea prevederilor legislative şi a informaţiei existente în domeniu, cu decizii luate pe baze empirice”. Carcalete îi acuză astfel pe directorii de şcoli că nu cunosc legislaţia din domeniul educaţiei.
De asemenea, multe dintre planurile manageriale elaborate de către directori sunt elaborate stufos, cu prevederi nerelevante sau neadaptate realităţilor şcolii: „Aceste documente au rămas încremenite într-un format neschimbat de-a lungul anilor, nefiind adaptate şi neconstituind o bază utilă de proiectare pentru activităţi concrete”, se mai precizează în raportul menţionat.
Acuzaţiile continuă împotriva unor manageri de şcoli care, potrivit lui Petru Carcalete, „îşi creează în jurul lor o activitate frenetică, fără rezultat practic, încercând să îşi justifice poziţia prin efortul pe care îl depun, mai degrabă decât prin rezultatele pe care le obţin, apelând mereu la autojustificări, care devin o combinaţie de umor, patos şi ineficienţă”.
Carcalete a criticat şi consiliile de administraţie ale şcolilor şi comisiile funcţionale, unde „atribuţiile membrilor rămân doar înscrise pe hârtie, întreaga responsabilitate a gestionării activităţii din şcoală revenind în exclusivitate directorului, care acceptă situaţia din teamă de a nu declanşa conflicte între conducerea unităţii şi personal sau pentru a nu deranja tradiţiile locului”.
O altă problemă identificată se referă la monitorizarea şi evaluarea defectuoasă a performanţelor didactice, realizate strict formal, directorii şi comisiile abilitate ezitând să aplice sancţiuni personalului din unitate. „Acest aspect generează de cele mai multe ori conflicte duse la extrem, fără soluţionare, afectând întreaga activitate”, mai este de părere Petru Carcalete.