Sinagoga din Suceava este, duminică, gazda sărbătorii de Purim, când evreii suceveni se adună pentru a celebra prin cântece şi petrecere miracolul că în vechime evreii din Imperiul Persan, adică practic întreaga populaţie evreiască a lumii, la acea vreme, au fost salvaţi de un complot pus la cale de Haman. Rabinul Sorin Şlomo Rosen explică simplu Povestea de Purim, cum împăratul Ahashverosh dă o petrecere, se îmbată şi cere ca împărăteasa Vashti să îşi etaleze frumuseţea în faţa oaspeţilor.
„Unii chiar spun ca mişcarea de emancipare a femeilor începe când Vashti îi spune <nu> împăratului”, arată rabinul în Pericopa pentru Purim. Vashti a fost izgonită şi împăratul a căutat o altă soţie.
La "concursul" organizat cu fecioarele regatului, Aharsherosh a ales-o pe Ester, fără a şti că este evreică. După un concurs de împrejurări mai mult sau mai puţin miraculoase, ea îl convinge pe împărat să renunţe la planul lui Haman de a ucide toţi evreii din regat.
Tot Ester a reuşit, prin intermediul unchiului său Mordehai, să adune toţi evreii la un loc şi abia acesta este considerat de Rabinul Şlomo un mare miracol.
Mesajul Esterei pentru Mordehai a fost: "Du-te şi adună-i pe toţi evreii care se află în Shushan, şi postiţi pentru mine, fără să mâncaţi şi fără să beţi, trei zile, nici noaptea, nici ziua. Iar eu voi posti odată cu slujnicele mele, apoi voi intra la împărat, în ciuda legii. Şi dacă va fi să mor, voi muri."
„<Adună-i pe toţi evreii din Shushan > pare mai mult, cel puţin în opinia mea, o misiune imposibilă. Care a fost ultima dată în istorie când evreii au fost adunaţi laolaltă, uniţi?!? Sunt convins că dialoguri de tipul: <Să luptăm! Ba nu, să ne rugăm! Ba nu, să postim! Ba nu, să luăm cu asalt palatul! Dar suntem puţini... Ba nu, putem învinge!> etc, au existat şi în Shushan. Ceea ce Ester cere înainte de a-şi încredinţa viaţa unui miracol este ca un alt miracol, unul naţional, să aibă loc: să se unească evreii! Poate chiar crede că va fi imposibil şi în consecinţă ea va fi absolvită de obligaţia de a-şi pune viaţa în pericol intrând neinvitată la împărat”, arată rabinul.
Miracolul unităţii evreilor
Mordehai este cel care realizează ceea ce Ester doar propune: el îi adună pe cei împrăştiaţi şi risipiţi, el îi adună laolaltă pe toţi evreii.
„Acesta este, aş spune eu, miracolul de Purim: acela de a-i avea pe evrei uniţi! În Midrash Mishlei şi în Talmud Ierushalmi, ni se spune că în zilele lui Mesia, singurele două sărbători iudaice care vor mai fi celebrate vor fi Purim şi Iom Kipur. Există chiar o opinie care afirmă că numai Purimul va rămâne. Însă chiar şi numele de Iom Kipur, sub numele complet de Iom Ha'kipurim - Ziua Iertării Păcatelor, poate fi citit în ebraică Iom Ke'purim - Ziua Asemenea Purimului. Iar mesajul mesianic al Purimului este acela al unităţii tuturor evreilor!”, spune rabinul Sorin Şlomo Rosen.
El îi îndeamnă pe evrei să se preocupe mai mult de cei cu care se întâlnesc, să vorbească mai mult şi să lupte împreună pentru cauze comune, să fie atenţi la minunile care se întâmplă în mod constant pentru fiecare. „Şi nu uitaţi că adesea, însuşi faptul că lumea există şi că are o ordine, mai mult sau mai puţin stabilă, este o mare minune!”, este mesajul de Purim al rabinului pentru comunitatea evreiască.