După ce ani de zile au fost nevoiţi să suporte calvarul lucrărilor efectuate în ritm de melc, şoferii nu au parte de condiţii normale de deplasare pe DN 17 nici măcar acum, după ce modernizarea şoselei a fost aproape finalizată. Au fost mai întâi probleme cu diferenţele de nivel din carosabil, remediate abia după ce zeci de şoferi şi-au avariat maşinile, iar acum un versant a început să o ia la vale, scepticii temându-se că acesta este doar începutul problemelor de acest gen.
Marţi dimineaţă, în jurul orei 9.00, poliţia a fost sesizată că DN 17 este parţial blocat la intrarea în comuna Sadova dinspre municipiul Câmpulung, pe sensul de mers Vatra Dornei – Suceava. De deasupra zidului de beton ridicat pentru consolidarea dealului de lângă şosea au început să alunece pământ şi pietriş, o cantitate însemnată ajungând pe carosabil. Imediat, s-au luat măsuri de dirijare a traficului, fiind interzisă circulaţia pe sensul de mers de lângă deal.
La faţa locului au fost chemaţi şi specialiştii de la Secţia Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc, angajaţi ai primăriei locale, de asemenea fiind contactaţi şi reprezentanţii SCCF Grup Colas Iaşi, societatea care a lucrat în zonă.
Pământul şi pietrişul au fost îndepărtate în timp relativ scurt, însă autorităţile nu au permis reluarea circulaţiei în zona unde au fost probleme deoarece exista pericolul să aibă loc noi căderi.
Problemele cu aceşti versanţi, semnalate din 2008 de ziarul nostru
Începând de ieri, reprezentanţi ai societăţii ieşene şi lucrători ai Ocolului Silvic Pojorâta au trecut la tăierea copacilor de pe versant, operaţiunea fiind demarată de urgenţă pentru ca nu cumva vreunul dintre aceştia să fie antrenat în alunecarea de teren şi să ajungă pe şosea. Peste 20 de arbori au fost tăiaţi, iar operaţiunea va continua şi astăzi, urmând a fi extinsă şi la alţi versanţi din apropiere consolidaţi cu ziduri de beton. Lucrările de consolidare din zonă au fost efectuate, pe anumite porţiuni, de firma grecească Mochlos.
Ziarul nostru a semnalat încă din 2008 faptul că zidurile de sprijin, protecţie şi susţinere de pe DN 17, atât cele de la ieşirea din Câmpulung Moldovenesc, cât şi cele din zona Mestecăniş, sunt de proastă calitate, pe anumite porţiuni înclinându-se spre şosea. Încă de atunci, existau foarte multe semne de întrebare referitoare la felul în care s-a lucrat şi la cât vor ţine lucrările, iar problemele de acum nu fac decât să confirme ceea ce spuneau atunci specialiştii care nu aveau nimic de ascuns.
De altfel, din informaţiile pe care le deţinem, dându-şi şi ei seama că lucrarea nu a fost realizată corect, reprezentanţii firmei ieşene iau în calcul varianta de a propune proiectantului modificarea zidului până la un unghi de 45 de grade, ceea ce ar înlătura pericolul ca pământul să mai ajungă pe şosea.
Dezgheţul, ţap ispăşitor pentru alunecările de teren
Cel puţin deocamdată, firma care a lucrat la versantul cu probleme este tratată blând de autorităţi.
Liliana Dranca, şefa Secţiei Câmpulung Moldovenesc a Companiei Drumuri Naţionale, a pus căderile de pământ şi pietriş pe seama vremii.
„Acolo s-au făcut lucrări ample, şi orice săpătură schimbă echilibrul zonei respective. Apoi, aceste căderi de pământ şi pietriş s-au produs pe fondul dezgheţului din ultimele zile, nu ne putem pune contra vremii”, a declarat Liliana Dranca, care a evitat să se pronunţe referitor la calitatea lucrărilor efectuate de muncitorii de la SCCF Grup Colas Iaşi. Ea a precizat totuşi că societatea ieşeană are drumul în administrare, mai având de terminat câteva lucrări, ceea ce înseamnă că are misiunea de a efectua toate intervenţiile pentru remedierea problemelor.
Porţiunea de drum naţional 17 dintre Sadova şi Iacobeni a fost recepţionată în luna decembrie a anului trecut, cu menţiunea că mai rămăseseră de efectuat „corectări” privind agresiunea asupra mediului ambiant, semnalizări privind servicii şi locaţii turistice, plus alte operaţiuni considerate de mai mică importanţă.