Breasla celor care se ocupă de instruirea sucevenilor care vor să obţină permis de conducere pare să fi ajuns la un moment de cotitură. Noi prevederi legale, care sunt mai drastice privind felul în care pot activa şcolile şi instructorii, au produs o selecţie oarecum aşteptată. Oamenii din interior vorbesc însă doar de începutul problemelor, mai ales în condiţiile unei preconizate scăderi drastice a numărului de clienţi.
Intrarea în vigoare a OMTI 1019/2009 a adus modificări importante în ceea ce priveşte condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o şcoală, respectiv un instructor auto independent, pentru a putea pregăti elevi.
În cazul şcolilor de şoferi, una dintre noutăţile principale se referă la obligativitatea ca fiecare unitate să aibă angajaţi cu normă întreagă minimum doi instructori auto şi un profesor de legislaţie. De asemenea, prin legea intrată în vigoare la începutul acestui an, fiecare şcoală de şoferi trebuie să deţină, în proprietate sau cu contract de leasing, minimum două vehicule pentru pregătirea practică a elevilor. În fine, o a treia prevedere cere ca fiecare şcoală să deţină cel puţin un video proiector şi un ecran de proprie proiecţie ori o reţea de calculatoare pe care să ruleze cel puţin un soft didactic specific pregătirii teoretice în disciplina legislaţiei rutiere şi conducerii preventive şi în disciplina conducerii autovehiculului.
Referitor la instructorii independenţi, legea prevede că îşi pot continua activitatea doar cei cu o vechime de minimum trei ani, lucraţi cu normă întreagă.
Opt şcoli închise, iar numărul instructorilor, înjumătăţit
Pe baza noilor prevederi legale, inspectorii Autorităţii Rutiere Române (ARR), agenţia Suceava, au trecut imediat la controlarea tuturor şcolilor de şoferi din judeţ, de asemenea verificând şi statutul pe care îl are fiecare instructor autorizat.
„În urma controalelor efectuate la sediul şcolilor în perioada 14 ianuarie-15 februarie, s-a stabilit că opt din cele 60 de şcoli din judeţ nu îndeplinesc noile norme. S-a propus suspendarea lor, două au fost deja închise prin decizia Autorităţii Rutiere şi celelalte urmează să aibă aceeaşi soartă în cel mai scurt timp, administratorii anunţând că nu intenţionează să facă investiţii pentru a putea să îşi păstreze autorizaţia. În privinţa instructorilor auto autorizaţi, din 113 câţi erau anul trecut, au fost reautorizaţi doar 42”, a precizat Viorel Nicu Hrebenciuc, şeful agenţiei ARR Suceava.
Trebuie precizat că o parte dintre instructori au renunţat la statutul de independent şi s-au angajat la o şcoală, pentru a acumula vechimea de trei ani, însă mulţi alţii au şi renunţat la activitate.
Instructorii independenţi se declară dezavantajaţi
Din punctul de vedere al autorităţilor, modificările legislative sunt extrem de binevenite, scoţând de pe piaţă şcolile de şoferi care nu ofereau condiţii necesare de pregătire elevilor şi instructorii independenţi care erau slab pregătiţi.
În cazul instructorilor independenţi însă, nemulţumirile sunt profunde, mai ales după ce ARR Suceava i-a anunţat că pot avea contract de colaborare doar cu o singură şcoală de şoferi, care să asigure partea de pregătire teoretică a elevilor lor, şi nu au voie să aibă contact financiar cu aceştia, probleme legate de bani fiind exclusiv între şcoală şi client.
„Este vorba doar de o interpretare a legii, primită bineînţeles cu mare plăcere de reprezentanţii şcolilor de şoferi. Ele nu au un număr mare de elevi, din contră, noi ca instructori autorizaţi, le aducem elevi la şcoală, ca să facă pregătirea teoretică. Noi suntem înregistraţi sub statut de persoană fizică autorizată, nu este permis să nu putem încheia contracte cu elevii, e un abuz”, s-a plâns Mircea Gobei, preşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Autorizaţi, filiala Suceava.
Aşteaptă o scădere drastică a numărului de elevi
În spijinul lor, reprezentanţii sindicatului aduc o hârtie oficială, venită de la Sorin Sîrbu, şeful Direcţiei de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, care precizează că „instructorul auto poate desfăşura activitatea de pregătire practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere şi în afara şcolii de conducători auto, ca instructor auto autorizat”.
„În condiţiile în care de acum încolo mare parte dintre elevi vor fi cei născuţi după 1990, când sporul demografic a scăzut foarte mult, clienţii vor fi din ce în ce mai puţini şi, cu siguranţă, se vor mai închide multe şcoli. Important este însă ca legile în vigoare să asigure condiţii egale pentru toată lumea, ceea ce acum nu prea se întâmplă”, a declarat Aurel Piroş, instructor auto autorizat.