În numai o lună de zile, comisarii pentru protecţia consumatorilor Suceava au aplicat amenzi de mii de lei instituţiilor bancare şi instituţiilor financiare nebancare din judeţ.
Coordonatorul şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Suceava, Elena Oanea, a declarat că „de la începutul anului am înregistrat opt reclamaţii vizând serviciile financiare prestate de către bănci sau alte instituţii nebancare din Suceava”.
Majorarea nejustificată a dobânzilor
În urma controalelor efectuate, neregulile constatate au fost sancţionate cu amenzi de 12 mii de lei. Elena Oanea a spus că „în luna ianuarie a fost cercetată o reclamaţie care viza un furnizor de servicii financiare (bancă) constatându-se că acesta a majorat dobânda de la 12,3% (dobândă la încheierea contractului) la 18,25%. Crescând indicele procentual al dobânzii curente au crescut implicit şi toate taxele datorate băncii”.
Conform dispoziţiilor legale în vigoare, banca avea obligaţia să încheie cu consumatorul un act adiţional prin care acesta să ia la cunoştinţă asupra indicilor de referinţă care stau la baza modificării costurilor creditului. Prin urmare, clientul nu a fost informat corect asupra costurilor creditului astfel încât să poată face o alegere în cunoştinţă de cauză.
Instituţia bancară a fost sancţionată cu o amenda în cuantum de 5.000 de lei, stabilindu-se măsura încheierii unui act adiţional prin care clientul să fie informat pe parcursul derulării creditului.
Nerespectarea clauzelor contractuale
Tot în luna ianuarie, la CJPC a fost înregistrată o reclamaţie a unui consumator din Suceava care sesiza faptul că nu a primit copia după contract, graficele de rambursare la încheierea contractului cu o instituţie financiară nebancară (IFN ), iar sumele de plată percepute au fost mai mari decât cele prevăzute iniţial.
În urma cercetării reclamaţiei s-a constatat că în urma solicitării petiţionarei s-a emis un card de credit Euroline în vederea achiziţionării de bunuri de consum cu plata în rate. Contractul prevedea o promoţie cu dobândă şi avans 0% la tranzacţia iniţială. Pentru efectuarea tranzacţiei societatea creditoare a emis un card de credit prin care se puneau la dispoziţia petiţionarei două linii de credit. După efectuarea cercetărilor s-au constatat două abateri contravenţionale ale operatorului economic în relaţia cu consumatorul. „În contract, consumatorul nu este informat corect, complet şi precis asupra dreptului creditorului de a opera în linia de credit pentru retrageri numerar pe care acesta a pus-o la dispoziţia consumatorului. Pentru aceasta operatorul economic a fost sancţionat cu o amendă contravenţională în cuantum de 3.000 de lei”, a declarat Elena Oanea. Aceasta a mai adăugat că „deşi în contract se prevede doar dreptul deţinătorului de a utiliza cardul şi codul PIN în vederea retragerii de numerar, din extrasele de cont a rezultat că, din limita de credit a clientului au fost retrase de către creditor sumele de plată restante”. Pentru această abatere, operatorului economic i s-a aplicat o amendă contravenţională în cuantum de 4.000 de lei.
În cursul anului trecut, acelaşi operator a mai fost sancţionat de CJPC Suceava cu amendă în cuantum de 20.000 de lei după cercetarea unei reclamaţii pentru încălcarea prevederilor legale, respectiv nerespectarea clauzelor contractuale.
( 3 feb 2010, 20:19:18