Iniţiativa municipalităţii sucevene, de a promova transportul pe curent electric, printr-un forum internaţional, cu participanţi din Marea Britanie (Westeminster), Grecia (Zografou), Suedia (Stockholm) şi Germania (Frankfurt), care va avea loc la Suceava anul acesta, ar putea fi primul pas pentru o schimbare majoră în transportul public local.
“Acesta este şi viitorul transportului public în municipiul Suceava. Iată că în această primăvară, la primele autobuze Irisbus Iveco aduse, facem jumătate din norma de funcţionare. Ele au opt ani de funcţionare, iar patru au trecut deja.
Noi n-am renunţat niciodată la structura de troleibuze, se poate oricând reveni la ea. Transportul electric este atât ecologic cât şi economic”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu, care speră ca fondurile necesare restructurării transportului public să fie asigurate în mare parte din finanţări europene.
Directorul TPL, Darie Romaniuc, spune că o asemenea iniţiativă ar fi mai mult decât benefică, pentru că, pe lângă un grad mult mai mic de poluare într-o comunitate urbană de proporţii, ar fi făcute economii semnificative.
Economii de 40-50% din consumul de carburant
Conform directorului TPL, cele mai mari economii sunt cele la carburanţi, pentru că, în prezent, jumătate din veniturile lunare ale societăţii de transport public local merg pe motorina necesară autobuzelor şi microbuzelor.
Lunar, cele 33 de autobuze Irisbus Iveco din parcul auto al TPL Suceava consumă minim 110.000 de litri de carburant, pentru a parcurge traseele stabilite, zi de zi. Practic, într-un an sunt cheltuite aproximativ 1,3 milioane de euro numai pentru achiziţionarea de carburant.
“Dacă în loc de autobuze am folosi troleibuze pe curent electric, economia la combustibil ar fi de 40-50%. Cheltuielile de întreţinere a acestor troleibuze sunt de asemenea ceva mai mici, în schimb sunt mai mari cele de exploatare a reţelei de curent electric. Investiţia iniţială, pentru a pune la punct un sistem de transport public bazat pe curent electric, este foarte mare, atât pentru reţeaua electrică cât şi pentru mijloacele de transport, care sunt aproape duble la preţ faţă de un autobuz pe motorină”, a explicat Darie Romaniuc.
Faptul că transportul electric este unul de viitor e demonstrat atât de intenţiile unor mari oraşe europene de a renunţa total la transportul pe carburant, în favoarea celui electric, cât şi de faptul că, de curând, în Bucureşti au fost achiziţionate 100 de troleibuze noi, Irisbus Iveco, care arată exact ca autobuzele de aceeaşi marcă folosite de TPL Suceava, doar că au deasupra mecanismul de conectare la reţeaua electrică.
Diferenţa e că, dacă un autobuz Irisbus Iveco costă 170.000 de euro, un troleibuz produs de aceeaşi firmă costă peste 270.000 de euro.
Transportul electric din Suceava, desfiinţat în urmă cu patru ani
Ideea de a reveni la transportul electric vine la numai patru ani de la desfiinţarea reţelei de troleibuze din Suceava. Primele 15 troleibuze din municipiul reşedinţă de judeţ au fost introduse în 1987, alte 15 fiind aduse în 1989. În 1992, au mai fost cumpărate încă 14 troleibuze, încât societatea de transport public local (TPS) a ajuns să aibă 42 de troleibuze funcţionale.
Problemele societăţii au început după 1997, când, din cauza vechimii reţelei de curent, firele care alimentau troleibuzele se rupeau destul de des. În acest context au apărut maxi-taxiurile, care au luat cea mai mare parte a clienţilor TPS-ului, încât, în scurt timp, societatea a devenit falimentară.
În 2005, când a fost desfiinţat TPS, fiind înlocuit cu TPL, doar şapte troleibuze şi câteva microbuze mai erau funcţionale, iar reţeaua de curent, ruptă în zeci de locuri, ceda cu uşurinţă, de cele mai multe ori fiind agăţată de maşinile de mare tonaj care circulau prin oraş.
Achiziţia celor 30 de autobuze Irisbus Iveco de către Primăria Suceava şi a încă trei de către TPL, anul trecut, a făcut ca transportul public să poată fi asigurat în tot oraşul, în condiţii bune, fără timpi mari de aşteptare, cum se întâmpla pe vremea TPS-ului, dar a dus cu desfiinţarea totală a transportului electric.
Cele şapte troleibuze au fost trase pe dreapta, reţeaua de cabluri a fost desfiinţată pe câteva tronsoane, unde apăreau cele mai frecvente probleme, iar restul a intrat în conservare.
( 1 feb 2010, 11:40:22