Vremuri tulburi pentru angajaţii CFR Marfă din judeţul Suceava. Sute de oameni vor fi trimişi acasă, dar starea de incertitudine continuă în rândul salariaţilor din acest sector, mai ales că listele cu disponibilizaţi se modifică de la o zi la alta.
Anunţul oficial potrivit căruia peste 6.500 de salariaţi ai CFR Marfă vor fi concediaţi a provocat nelinişte şi printre oamenii care lucrează la această companie în judeţul Suceava. Toţi oamenii au intrat în panică şi încearcă să-şi salveze pe ultima sută de metri locurile de muncă. Dacă în urmă cu aproximativ două luni se preconiza trimiterea în şomaj a circa 200 dintre cei 650 de salariaţi ai CFR Marfă din judeţ, între timp, numărul a crescut până la aproximativ 300. Un număr exact nu este cunoscut de nimeni, pentru că ceea ce se stabileşte astăzi nu mai este valabil mâine. Numărul posturilor ce vor fi restructurate la nivel naţional se cunoaşte deja, dar salariaţii din provincie încă îşi fac iluzii şi îşi pun speranţe că aceste noi concedieri nu-i vor viza personal, ci pe colegii lor.
Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă Suceava a primit deja 111 notificări privind disponibilizările colective care vor avea loc la CFR Marfă. Notificări similare s-au depus şi în alte judeţe, Constanţa, Iaşi, Braşov sau în Bucureşti, şi asta pentru că o serie de cărţi de muncă se află la instituţia „mamă”.
Concedierile vin în contextul în care salariaţii acestei companii au fost obligaţi să stea acasă perioade îndelungate din a doua parte a anului trecut, încasând doar 75% din salariul de bază.
Ce rămâne din CFR?
Plecarea unui număr atât de mare de persoane din structurile CFR Marfă va avea consecinţe pe termen lung atât asupra familiilor afectate de concedierile colective, cât şi asupra sistemului, în general.
Viitorii şomeri spun că restructurările actuale au fost gândite şi puse la punct de oameni cu funcţii de conducere din cadrul SNCFR, cu complicitatea unor oameni politici. Salariaţii sunt de părere că o companie de anvergura şi importanţa CFR Marfă nu avea voie să aibă problemele actuale.
„Transportul pe calea ferată a fost distrus sistematic. Mai bine zis, a fost transferat către anumite firme private. Şefii acestora s-au folosit de influenţă, informaţii şi relaţiile politice pentru a pune mâna pe contracte avantajoase. Au beneficiat şi de sprijinul din interior al unor persoane cu funcţii de conducere, iar de aici şi până la distrugerea CFR Marfă nu a fost decât un singur pas”, a explicat unul dintre salariaţi ce anume s-a petrecut în ultimii ani.
Dacă pentru cei 300 de oameni care pleacă acasă începând de la 1 martie se ştie că vor primi ceva salarii compensatorii, în funcţie de vechimea în muncă, viitorul celor care îşi păstrează locurile de muncă rămâne la fel de incert, o nouă repriză de concedieri putând fi decisă oricând, ţinând cont de actuala criză economică şi de scăderea drastică a transportului de marfă.
(28 ian 2010, 13:05:50