Finalizarea asfaltării celei mai mari porţiuni de şosea de pe DN 17, drumul care face legătura cu Ardealul, a dus, din păcate, la înmulţirea tragediilor rutiere.
Poliţiştii spun că pe fondul calităţii bune a drumului, unii conducători auto apasă excesiv pedala de acceleraţie, astfel că gravitatea accidentelor a crescut.
Situaţia îngrijorătoare reiese din analiza evenimentelor rutiere produse anul trecut pe drumurile publice din judeţ.
La capitolul drumuri naţionale, unde de regulă se produc cele mai multe accidente grave, se observă că DN 17 a înregistrat, de departe, cea mai mare creştere a numărului de decese în evenimente rutiere.
Astfel, anul trecut, pe DN 17 s-au produs 31 de accidente grave, exact ca în 2008, însă numărul decedaţilor s-a dublat, ajungând de la nouă la 18. Practic, s-a înregistrat un salt îngrijorător al gravităţii accidentelor, ceea ce se datorează, în cele mai multe situaţii, vitezelor mari cu care se deplasau vehiculele implicate.
Prin această schimbare de situaţie, DN 17 a devenit o şosea aproape la fel de periculoasă ca şi DN 2 (care traversează judeţul de la intrarea dinspre Iaşi şi până la Siret), unde anul trecut s-au înregistrat 32 de accidente rutiere grave, soldate cu 20 de morţi.
DN 17, presărat cu capcane
„De la creşterea vitezei de circulaţie ca urmare a îmbunătăţirii şoselei am înregistrat o serie de accidente deosebit de grave, care au dus la această situaţie. De exemplu, am avut două accidente cu câte trei decese”, a explicat comisarul şef Laurenţiu Hermeniuc, din cadrul Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava.
Deşi reabilitat, DN 17 s-a dovedit plin de capcane pentru şoferi. Putem aminti de situaţia de pe Mestecăniş, unde la un moment dat asfaltul, din cauza calităţii proaste, devenea patinoar atunci când ploua, dar şi de diferenţele de nivel din zona Vama. Doar norocul a făcut ca din cauza acestor probleme să nu se producă accidente grave, cel puţin până acum, deoarece problema de la Vama nu a fost pe deplin rezolvată.
Tragedii pe DN 17
Unul dintre accidentele foarte grave petrecute anul trecut pe DN 17 s-a produs pe 28 februarie. Atunci, şoferul unui autoturism Lada a virat pentru a intra la cabana Ilişeşti fără să se asigura, fiind lovit violent, din lateral stânga, de o maşină Opel Astra. Trei pasageri din Lada, soţ, soţie şi fiică, au murit în urma cumplitului impact, care a transformat vechea maşină într-un morman de fiare contorsionate.
Tot pe DN 17, în comuna Şcheia, în luna mai, într-un accident a murit şi preşedintele Comisiei Judeţene de Arbitri, Gheorghe Ştefanovici, după ce autoturismul Renault condus de un coleg de-al său a intrat sub un tir.
De asemenea, pe 7 iulie 2009, un alt cumplit accident s-a produs între Şcheia şi Stroieşti. Şoferul unui Microbuz, care aducea şapte suceveni de la muncă din străinătate, a acroşat un cal ce se afla pe carosabil şi a ajuns în afara drumului, unde a izbit violent capul de beton al unui podeţ. Trei persoane au murit în urma acestui accident, viteza şi oboseala conducătorului auto fiind consideraţi factorii care au favorizat producerea tragediei.
Circulaţia pe DN 17, mai sigură în Şcheia
Dacă per ansamblu DN 17 s-a dovedit mai periculos în ultimul an, pe porţiunea din comuna Şcheia s-a reuşit o reducere a numărului de evenimente rutiere.
„În urma demersurilor efectuate de la nivelul nostru s-a reuşit realizarea de trotuare pentru circulaţia pietonilor, pe raza comunei Şcheia, şi ulterior dirijarea circulaţiei în sens unic, obţinându-se astfel o îmbunătăţire remarcabilă a siguranţei şi fluidităţii circulaţiei pe acest sector”, a subliniat comisarul şef Hermeniuc.