Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 11 ian 2010 - Anul XV, nr. 7 (4298)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Curtea de Apel Suceava: Taxa de poluare încalcă dispoziţiile Tratatului Comunităţii Europene

Curtea de Apel Suceava susţine că forma de reglementare naţională a taxei de poluare conform căreia aceasta se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru unele maşini de ocazie provenite din alte state membre încalcă dispoziţiile Tratatului Comunităţii Europene.
"Începând cu lunile noiembrie-decembrie 2009, în cadrul Curţii de Apel Suceava, secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal, s-a conturat o nouă optică (...) în ceea ce priveşte soluţionarea cauzelor care aveau ca obiect - pretenţii - restituirea taxei de poluare (percepută ca urmare a intrării în vigoare a OUG 50/2008)", susţine avocatul Răzvan Viorescu, citat de www.juridice.ro.
În acest sens, avocatul a publicat pe site-ul juridice.ro o sentinţă a Curţii de Apel Suceava din data de 6 noiembrie 2009, dată într-un recurs declarat de o persoană împotriva sentinţei nr. 1408 din 3 iulie 2009 a Tribunalului Suceava, în contradictoriu cu Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava şi Administraţia Fondului pentru Mediu Bucureşti.
"Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Suceava - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal la data de 9 iunie 2009, înregistrată sub nr. 3920/86/2009, reclamantul [...] a chemat în judecată pârâtele Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava şi Administraţia Fondului pentru Mediu Bucureşti, solicitând obligarea acestora la restituirea sumei achitate cu titlu de taxă de poluare prin chitanţa cu seria TS4A nr. 9426479 din 7 mai 2009, plata dobânzii aferente, astfel cum este prevăzut de art. 124 din Codul de procedură fiscală, obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de prezentul proces, se arată în acţiune.
Reclamantul a arătat că, în 10 februarie 2008, a cumpărat din Germania un autoturism la mâna a doua, marca BMW, tipul 525 D, iar pentru a-l înmatricula a fost obligat să achite taxa de poluare prevăzută de dispoziţiile OUG 50/2008, modificată prin OUG 218/2008 şi prin OUG 7/2009.
Potrivit reclamantului, taxa de poluare auto achitată pentru reînmatricularea autoturismului a fost încasată în contul bugetului de stat cu încălcarea articolului 90 alineatul 1 al Tratatului Comunităţii Europene, inclusiv a Tratatului de aderare a României şi Bulgariei, ratificat de România prin Legea 157/2005.
Diferenţierea la care sunt supuse autovehiculele rulate importate faţă de cele deja înmatriculate rezultă din obligativitatea de plată a acestei taxe odată cu prima ei înmatriculare în România, deşi din preambulul OUG 50/2008 rezultă că s-a urmărit asigurarea protecţiei mediului, prin realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului.
Administraţia Fondului pentru Mediu a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea acţiunii ca nefondată. În motivare s-a arătat că Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor a demarat, în februarie 2006, o serie de acţiuni pentru introducerea unei taxe ecologice, un mecanism economico-financiar bazat pe principiul "poluatorul plăteşte". Aceasta urma să fie aplicată cu ocazia primei înmatriculări în România a tuturor vehiculelor cu motor, atât în cazul celor noi, cât şi în cazul celor rulate, achiziţionate din afara ţării, dar şi a celor produse în ţară.
Promovând o politică de armonizare cu legislaţia şi directivele Uniunii Europene în materie de protecţie a mediului, Guvernul României a susţinut un act normativ care reglementa introducerea unei taxe speciale pentru maşini începând cu data de 1 ianuarie 2007.
Parlamentul, la propunerea Guvernului, a decis instituirea unei taxe speciale pentru autovehicule, care, în conformitate cu prevederile articolelor 2141 -2143 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, era plătită de orice persoană fizică sau juridică care înmatricula o maşină pentru prima dată în România.
Faţă de sistemul de calcul al taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule reglementat la Titlul VII din Codul fiscal, Comisia Europeană, prin avizul motivat din data de 28 noiembrie 2007, a considerat că se încalcă principiile Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, în sensul că se aplică un regim discriminatoriu pentru autovehiculele second-hand achiziţionate din alte state membre, invitând ţara noastră să adopte măsurile necesare pentru a se conforma avizului menţionat anterior în termen de două luni de la primirea acestuia.
Pentru respectarea principiilor comunitare de impozitare şi pentru stoparea continuării procedurii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru, s-a propus abrogarea articolelor din Codul fiscal care reglementau regimul de taxare a autovehiculelor, Executivul de la Bucureşti menţinându-şi poziţia că trebuie evidenţiată diferenţa dintre maşinile high şi low poluatoare şi a propus un proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului.
Administraţia Fondului pentru Mediu a conchis că atâta vreme cât Comisia Europeană a recunoscut că taxa de poluare instituită prin OUG 50/2008 corespunde normelor comunitare, nu pot fi reţinute susţinerile reclamantei potrivit cărora "se constituie o discriminare a regimului fiscal şi că această taxă contravine dispoziţiilor art. 90 din Tratatul Comunităţii Europene".
Procedura demarată de Comisia Europeană împotriva României a fost ridicată în 29 ianuarie 2009, urmare a faptului că noua reglementare era compatibilă cu articolul 90 din Tratatul Comunităţii Europene.
Tribunalul Suceava - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, prin sentinţa 1.408 din 3 iulie 2009, a respins acţiunea ca nefondată. Instanţa arăta că, potrivit jurisprudenţei constante a Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene, dispoziţiile articolului 90 au un caracter complementar raportat la prevederile privind interzicerea taxelor vamale la import şi export şi a celor cu efect echivalent cuprinse în articolul 25 din Tratat.
Finalitatea acestor dispoziţii este de a asigura libera circulaţie a mărfurilor între statele membre în condiţii normale de concurenţă, prin eliminarea oricărei forme de protecţie ce ar putea rezulta din aplicarea de impozite interne discriminatorii în privinţa produselor provenind din alte state membre, mai arăta Tribunalul Suceava.
Sistemul de taxare stabilit prin OUG 50/2008 este suficient de precis în ceea ce priveşte criteriile legate de calculul deprecierii autoturismului (emisia de CO2, capacitatea cilindrică etc), aceste elemente fiind considerate în jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie drept criterii obiective ce pot fi folosite într-un sistem de taxare bazat pe o grilă de impozitare, potrivit instanţei
Această hotărâre a Tribunalului Suceava a fost contestată la Curtea de Apel.
În 6 noiembrie 2009, Curtea de Apel Suceava, analizând recursul prin prisma actelor dosarului şi a motivelor invocate, l-a constatat întemeiat.
"Atât prin cererea introductivă de instanţă cât şi prin recursul ce face obiectul prezentei cauze, recurentul a reclamat incompatibilitatea dreptului naţional, OUG nr. 50/2008, cu dispoziţiile dreptului comunitar, respectiv cu art. 90 alin. 1 TCE. Se cuvine pentru început să stabilim locul pe care disp. art. 90 alin. 1 TCE îl ocupă în sistemul prevăzut de Tratat. Iar acesta este, în opinia unanimă literaturii de specialitate, acela de a împiedica periclitarea obiectivelor art. 23-25 TCE, respectiv realizarea unei uniuni vamale şi a unei pieţe unice", potrivit Curţii de Apel Suceava, care a decis definitiv şi irevocabil în acest proces.
Aşadar, dacă articolul 23 stabileşte faptul că sunt interzise, în relaţiile dintre statele membre, taxele vamale la import şi export şi a oricăror taxe cu efect echivalent, articolul 90 alineatul 1 din TCE interzice taxarea internă discriminatorie.
Mai exact, aşa cum a arătat Curtea Europeană de Justiţie într-o cauză, "art. 90 reglementează dispoziţiile referitoare la stabilirea taxelor vamale şi a măsurilor cu efect echivalent. Scopul acestuia este acela de a asigura libera circulaţie a mărfurilor între statele membre în condiţii normale de concurenţă, prin eliminarea oricăror forme de protecţie care pot rezulta din aplicarea unor impozite interne care discriminează produsele provenite din alte state membre".
Aceasta nu înseamnă, susţine Curtea de Apel Suceava, că statele membre trebuie să adopte un anume regim fiscal, ci impune acestora, ca indiferent de sistemul ales, acesta să se aplice fără discriminare produselor similare importate.
Taxa de poluare introdusă prin dispoziţiile OUG 50/2008, reprezentând o exprimare a suveranităţii statale sub forma dreptului de a stabili taxe şi impozite, nu poate fi decât verificarea identităţii de tratament dintre diversele feluri de autoturisme supuse taxei de poluare, mai exact, a neutralităţii taxei, potrivit instanţei.
"Prin urmare, caracterul discriminatoriu al dispoziţiilor OUG 50/2008 poate fi analizat doar prin raportare la autovehiculele intrate în România şi cu privire la care s-a perceput taxa de poluare, iar nu cu privire la autovehiculele înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 şi nici cu privire la autovehiculele înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007 - 1 iulie 2008, supuse taxei de primă înmatriculare", arată Curtea de Apel Suceava.
Instanţa a precizat că la data la care reclamantul a achitat taxa de poluare erau în vigoare prevederile OUG 218/2008, care dispuneau că "autovehiculele M 1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi toate autovehiculele N 1 cu norma de poluare Euro 4 care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilită potrivit prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 50/2008".
Printre argumentele care au stat la baza adoptării acestei măsuri legislative se află protejarea pieţei interne prin "păstrarea locurilor de muncă în economia românească, iar un loc de muncă în industria constructoare reprezintă patru locuri de muncă în industria furnizoare", aşa cum rezultă din preambulul OUG 218/2008.
De asemenea, scopul protejării pieţei interne de autovehicule rezultă implicit din faptul că în România, piaţa este dominată de producătorii autovehiculelor ale căror caracteristici tehnice permit scutirea de la plata taxei de poluare.
În această modalitate de reglementare, prin modul în care este formulată legislaţia românească, se urmăreşte un efect protecţionist la nivelul industriei naţionale a autovehiculelor noi, a menţionat instanţa.
În conformitate cu jurisprudenţa constantă a Curţii de Justiţie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferenţiată a unor produse similare, cu condiţia ca aceasta să se bazeze pe criterii obiective şi să nu aibă ca efect protejarea producţiei naţionale.
În urma cerinţei de "primă înmatriculare", toate maşinile noi înmatriculate în perioada 15 decembrie 2008- 31 decembrie 2009, care intră direct pe piaţa maşinilor de ocazie din România, circulă fără să fie impuse taxei de poluare.
Pe de altă parte, autovehiculele de o calitate asemănătoare, care urmează să fie înregistrate în România în aceeaşi perioadă, dar nu pentru prima dată, şi care intră în concurenţă directă cu produsele naţionale, vor fi supune unei taxe substanţiale.
Pentru aceste considerente, Curtea de Apel Suceava a constatat că reglementarea naţională a taxei de poluare conform căreia aceasta se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru anumite maşini de ocazie provenite din alte state membre încalcă dispoziţiile articolului 90 alineatul 1 din Tratatul CE.
De altfel, cu aceeaşi argumentare, Comisia Europeană a transmis României o "scrisoare de somare", ca primă etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, prevăzută de articolul 226 din Tratatul CE.
De asemenea, CJE a stabilit că judecătorul naţional este obligat să aplice normele comunitare, în mod direct, dacă acestea contravin normelor interne, fără a solicita sau aştepta eliminarea acestora pe cale administrativă sau unei alte proceduri constituţionale.
Având în vedere aceste considerente, Curtea de Apel Suceava a admis recursul şi a modificat, parţial, sentinţa atacată, în sensul admiterii acţiunii şi obligării pârâţilor la plata sumei de 5.674 lei şi a dobânzii legale aferentei sumei la data efectuării plăţii, precum şi la a 59,30 lei cheltuieli de judecată din ambele instanţe.
De la 1 ianuarie 2010, proprietarii maşinilor care au motorizări conforme cu normele de poluare Euro 4 plătesc şi ei taxa de primă înmatriculare, nivelul acesteia fiind stabilit în funcţie de capacitatea cilindrică şi emisiile CO2 ale modelului.
Guvernul a cerut Comisiei Europene să accepte prelungirea perioadei de exceptare de la plata taxei auto pentru maşinile noi cu şase luni, până la sfârşitul lunii iunie 2010, dar solicitarea a fost respinsă, astfel că excepţia a fost ridicată din 1 ianuarie 2010.
Guvernul a decis, în luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon. Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în urmă cu un an, ca taxa auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 15 decembrie 2008 şi până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Curtea de Apel Suceava: Taxa de poluare încalcă dispoziţiile Tratatului Comunităţii Europene .
 Vizualizări articol: 2641 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 3.67/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 3.7 din 3 voturi
Curtea de Apel Suceava: Taxa de poluare încalcă dispoziţiile Tratatului Comunităţii Europene3.753

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei