Sute de turişti din diferite zone ale ţării care au petrecut sărbătorile de iarnă în Bucovina au ajuns la Moldoviţa pentru o plimbare cu mocăniţa.
Celebrul tren cu trei vagoane de epocă a circulat de miercuri, 30 decembrie 2009, până duminică, 3 ianuarie 2010, în fiecare zi, cu plecare la orele 12,00 şi 14,00, din gara improvizată în spatele Hotelului Oana din Moldoviţa.
Turişti chiar şi pe 1 ianuarie
Cu toate locurile ocupate, după ce şi-a completat provizia de lemne şi de apă, mocăniţa „Huţulca”, tractată de o locomotivă cu abur Krauss, construită în 1917, s-a urnit, pufăind din greu pentru un parcurs dus – întors, pe o linie ferată îngustă, în lungime de aproape 14 kilometri.
În timpul în care cei doi mecanici ai locomotivei „Krauss” pun lemne pentru a face aburul necesar deplasării trenului, mânuiesc cu dibăcie sistemele hidraulice şi reglează presiunea aburului, „naşul” trenului, Dumitru Clitnovici, eliberează bilete de călătorie. „Trebuie să-mi termin repede treaba cu biletele, ca să ajung la frână. Biletele le dau cât trenul urcă la deal, pentru că frânarea mocăniţei este aceeaşi, ca pe vremuri”, ne-a spus Dumitru Clitnovici.
Pe parcurs, trenul are şi două opriri, una pentru a mai lua câţiva turişti cazaţi la pensiunile din Moldoviţa, şi alta pentru a „face presiune” – aşa cum ne-a spus mecanicul trenului, domnul Popescu, pentru a fi siguri că trenul va urca cu bine dealul.
Pentru a se mai încălzi, călătorii trec pe la vagonul restaurant unde sunt aşteptaţi cu vin fiert, ceai fierbinte şi cafea.
Mocăniţa, fotografiată de la zeci de ferestre
Apariţiile mocăniţei cu şuieratul ca odinioară îi scot pe turişti din pensiuni pentru a face fotografii sau pentru a vedea trenul de epocă. Aşa cum am aflat chiar de la cei aflaţi în tren, de aceste plimbări le-au spus chiar proprietarii pensiunilor la care au stat.
Pe lângă ospitalitatea bucovineană din Moldoviţa, Vatra Moldoviţei şi Vama, mulţi dintre turişti au apreciat programul diversificat pe care l-au avut pensiunile în afara mesei de Revelion. Tăiatul porcului, plimbările cu săniile trase de cai, grătarele în aer liber, concursuri de făcut oameni de zăpadă, plimbările cu mocăniţa, etc. sunt elemente ale turismului care i-au determinat deja pe unii turişti din ţară să spună că vor reveni şi anul viitor în Bucovina.
Mocăniţa şi plimbările cu sania trasă de cai, puncte de atracţie
„Pe 31 decembrie ne-am plimbat cu sania trasă de cai, astăzi am venit să vedem cum este cu mocăniţa. Este pentru prima oară când merg cu acest tren. Când grupul nostru şi-a rezervat locurile la pensiune şi ni s-a spus că programul include pe 1 ianuarie, la ora 14,00, plimbare cu mocăniţa, nu ne-a venit a crede că va circula acest tren chiar în prima zi a anului şi va fi aglomerat”, ne-a spus Irina Popovici, din Bacău.
„Petrecem sărbătorile la o pensiune din Vama. Am auzit de mocăniţă şi am venit împreună cu copiii să vedem cum arată acest tren. Este minunat, doar în Austria am mai văzut un astfel de tren. Nu am crezut până astăzi că există şi la noi aşa ceva. Dintr-un pliant oferit la vagonul restaurant am aflat că tot aici este şi un muzeu inedit al ouălor încondeiate. Nu vreau să plec din Bucovina până nu-l vizitez Avem multe locuri frumoase, păcat că nu sunt suficient promovate şi semnalizate corespunzător”, ne-a spus Gabriel Drăgoi, din Hunedoara.
Este necesar sprijin financiar din partea statului
Plimbările cu mocăniţa de la Moldoviţa se datorează entuziasmului unui cetăţean austriac, Georg Hocevar, care a venit în România în 1999 şi care, de atunci, se luptă să convingă autorităţile din zonele unde există căi ferate înguste că acestea trebuie puse în valoare.
Dorinţa lui Georg Hocevar este ca linia de la Moldoviţa să ajungă la 15 kilometri, în prezent fiind refăcuţi, prin eforturi financiare proprii, peste şapte kilometri de cale ferată îngustă.
Deşi este o artă, o bucată de istorie care trebuie păstrată, o astfel de activitate nu este profitabilă. Pentru ca turismul feroviar să reziste la Moldoviţa este nevoie de sprijin şi din partea statului pentru extinderea şi întreţinerea căilor ferate înguste la fel ca în Uniunea Europeană, unde turismul feroviar pe căi ferate înguste face parte din circuitele turistice.
( 4 ian 2010, 17:42:45
Sa tot citim asa articole n presa! 5 *****!