În clasa a VI-a, a muncit o vară întreagă şi şi-a confecţionat propriul aparat de radio. Singur-singurel, după schiţele dintr-o revistă tehnică care apărea în acele vremuri.
Prin casă, a stricat o grămadă de casetofoane, de radiouri... să vadă ce e în ele şi, mai ales, cum funcţionează.
Copilul de atunci, membru al Cercului Electronic de la Casa Pionierilor şi Şoimilor Patriei din Suceava, în prezent Clubul Copiilor, era fascinat pur şi simplu de electronică.
Astăzi, conduce, de la Suceava, dintr-un spaţiu de câteva zeci de metri pătraţi, la parterul unui bloc de garsoniere confort redus de pe Mărăşeşti, singura firmă din România producătoare de sisteme audio de înaltă clasă şi a început să-şi facă tot mai cunoscut brandul pe plan mondial, pe piaţa exclusivistă a aparaturii audio ultra-performante.
„Eram sătul să văd că totul se importă şi noi facem scobitori şi hârtie igienică”
Când s-a apucat de această afacere, în 2001, Nicolae Jitariu, în vârstă de 36 de ani, avea o singură idee, aceea de reuşi să creeze tehnologie care să reproducă un sunet de înaltă calitate, mult peste ceea ce oferă produsele în serie, din magazine.
Pe piaţa externă, produsele de hi-fi şi hi-end valorează zeci de mii de euro şi chiar sute de mii de euro. De altfel, preţul foarte mare al acestor produse l-a determinat pe tânărul sucevean să încerce să şi le fabrice singur, la preţuri mult mai accesibile.
„Mi-am zis să încerc, dacă şi aşa nu îmi pot permite. La fel cum există ceasuri foarte scumpe, maşini foarte scumpe, la fel există şi sisteme audio care reproduc cât mai aproape de live sunetul. A fost şi ideea de a face ceva românesc de calitate. Eram sătul să văd că totul se importă şi noi facem scobitori şi hârtie igienică”, mărturiseşte Nicolae Jitariu.
La început, îşi aminteşte suceveanul, a închiriat un spaţiu pe strada Traian Vuia şi avea doar doi dintre cei şase angajaţi pe care îi are în prezent.
„Am avut perseverenţa şi şansa să găsesc nişte oameni cu care să lucrez, care-mi împărtăşesc pasiunea şi ideile, oameni pe care am reuşit să-i cultiv în domeniul respectiv”, adaugă suceveanul.
“Startul în această afacere este de cel puţin 100.000 de euro”
Nicolae Jitariu explică că foarte multe informaţii despre tehnologia hi-fi şi hi-end a sunetului le-a aflat din revistele de profil şi de pe internet, fiind printre primii suceveni care au avut acces la internet.
“Gândiţi-vă că startul în această afacere este de cel puţin 100.000 de euro, iar eu am început cu o investiţie sub 10.000 de euro”, spune tânărul.
Deşi la început intenţiona să lucreze doar pentru brandul propriu, Rockna, Nicolae Jitariu a fost nevoit, pentru a putea rezista pe piaţă, să facă produse mai ieftine, playere, amplificatoare, tot ce ţine de electronica unui sistem audio performant, produse pe care a început să le producă pentru firme din străinătate, care, la rândul lor, le încorporau în propriile linii de sunet.
„Era cât pe ce să renunţ”
Produsele Rockna Audio au ajuns până în prezent în peste 30 de ţări. Şi, totuşi, povesteşte suceveanul, abia de anul trecut a început să aibă profit.
„Prin 2005-2006, ne-a fost foarte greu. Era cât pe ce să renunţ. Nu eram cunoscuţi pe piaţă. Nu a fost deloc uşor să găsesc parteneri externi cărora să le câştig încrederea şi să le vând tehnologie”, explică Nicolae Jitariu.
Mare parte din produsele sale iau drumul străinătăţii, în România fiind abia în formare o piaţă de desfacere pe acest segment.
De altfel, la ediţia din acest an a târgului HiFi Arena, ce a avut loc la Bucureşti, între 12 şi 15 noiembrie, producătorul sucevean Rockna a fost singurul reprezentant al tehnologiei româneşti.
Sucevenii au mers la târg cu un player audio Rockna, Wavequest, unic în lume prin preţul său, doar 1.500 de euro, şi prin faptul că atinge cel mai înalt standard de rezoluţie existent în domeniul audio.
„Sunt produse mai scumpe, care nu ating însă rezoluţia asta. Un produs similar ajunge pe piaţă din străinătate cel puţin la un preţ dublu, fiind creat de o firmă din SUA, cărora tot noi le-am vândut tehnologie”, precizează tânărul întreprinzător.
La târgul de la Bucureşti, Rockna Audio a prezentat şi un amplificator de putere 2 X 200 W, precum şi un convertor digital analogic.
Target: 1.000.000 de euro
Firma suceveanului are în prezent o cifră de afaceri de 150.000 de euro.
La ora actuală, Rockna Audio produce două branduri, Rockna, cu produse exclusiviste, de top (www.rockna-line.com), şi Ad Labs, cu produse care nu depăşesc 500 de euro şi care pot fi găsite şi cumpărate de pe magazinul virtual al firmei, www.audiokit.ro.
„Pe viitor, îmi propun clar o consolidare a brandului nostru pe piaţa din întreaga lume şi în câţiva ani să ajungem la o cifră de afaceri de 1.000.000 de euro”, e optimist suceveanul Nicolae Jitariu, singurul producător din România de tehnologie audio de înaltă clasă.
(21 dec 2009, 11:14:40