Furturile din marile magazine ale municipiului reşedinţă de judeţ înregistrează un trend ascendent de la an la an, în 2009, până în momentul de faţă, adunându-se aproape 70 de dosare penale întocmite de poliţie pentru astfel de fapte.
Cei prinşi cu bunuri furate sunt fie infractori voiajori, care se plimbă dintr-un judeţ în altul, fie tineri din Suceava, care fură de obicei bunuri de valoare mică.
Oamenii legii de la Poliţia municipiului Suceava au înregistrate în acest an 56 de dosare penale pentru furturi de acest gen, 30 din magazinul Metro, 21 din Kaufland şi cinci din Selgros, fără a fi incluse aici şi faptele recente, de la finele săptămânii trecute, printre care se găseşte şi un furt de la Real, unde nu au mai fost cazuri de acest gen. Alte zece dosare penale au fost instrumentate de Secţia de Poliţie Burdujeni, care are în raza de competenţă Iulius Mall şi Suceava Shopping City.
Cum se fură din hypermarketuri
După cum ne-a explicat comisarul Ioan Halaicu, şeful Biroului de Investigaţii Criminale al Poliţiei municipiului Suceava, metodele de furt ale hoţilor sunt diverse, fără a fi însă prea sofisticate.
Ruperea elementelor de siguranţă şi îndosirea bunurilor pe sub haine reprezintă metoda de furt folosită de obicei de oamenii disperaţi, care fură un salam sau un baton de caşcaval.
Alţii, specializaţi în furturi din marile magazine, vizează bunuri de valoare şi care prezintă unele deficienţe de securitate.
„Pe perioada sezonului rece am avut mai multe situaţii în care indivizi veniţi din zona Ialomiţa intrau în magazine cu haine groase, umflate, sub care băgau mai multe cartuşe de ţigări. După ce s-au înregistrat mai multe situaţii de acest gen, aceste produse au fost mutate lângă casierii”, a declarat Halaicu.
O altă metodă, folosită la produsele de valoare mai mare, constă în schimbarea codurilor de bare între mărfuri. Cel mai recent exemplu reprezintă un caz petrecut vinerea trecută.
Două tinere, una din Vrancea şi una din Bacău, au luat de pe un raft din magazin o consolă de jocuri video, acoperind codul de bare al acestui produs cu cel aferent unui tuner TV. În acest fel, având în coş şi alte bunuri, acestea sperau să iasă din magazin cu consola, achitând cu aproape 700 de lei mai puţin. Manevra acestora nu a avut însă succes, cele două fiind depistate de personalul magazinului.
O metodă intens folosită peste hotare, încercată doar într-un singur caz la Suceava, o reprezintă furtul cu o sacoşă dintr-un material ce imită folia de aluminiu, aceasta având proprietatea de a obtura semnalul emis de senzorii ataşaţi de mărfuri.
A ieşit din magazin pe bicicletă, cu mânuşi de box pe mâini
Bunurile furate de hoţi sunt dintre cele mai diverse. De la preparate din carne, role de caşcaval, odorizante, lame de ras şi prezervative, până la plasme TV sau camere video.
„La Selgros, un minor s-a plimbat prin magazin, a luat două mânuşi de box pe mâini, s-a urcat pe o bicicletă şi a fugit spre ieşire. Agenţii de pază îl văzuseră din momentul în care părea că probează bicicleta, însă nu l-au putut reţine, acesta fiind depistat ulterior”, a exemplificat un caz de furt cu totul ieşit din comun comisarul Halaicu.
Într-un alt caz, un hoţ depistat că a furat şi percheziţionat de personalul de pază al magazinului avea ascuns un borcan de miere de albine în chiloţi.
Sunt prinşi uşor, dar nu ajung la închisoare
Comisarul de poliţie susţine că marile magazine din Suceava au un grad ridicat de securitate, apreciind că peste 90% dintre cei care încearcă să fure sunt prinşi de agenţii de pază ai unităţilor.
„Noi ne prezentăm la faţa locului şi întocmim actele de cercetare penală. Avem doi lucrători care se ocupă numai de acest gen de furturi, numărul lor este mare”, a precizat Halaicu.
Cum de multe ori bunurile furate au valoare mică, învinuitul, chiar şi cu o sumedenie de fapte probate, are toate şansele să scape de o pedeapsă cu închisoarea, de obicei alegându-se cu o amendă penală. Pe asta se bazează de cele mai multe ori şi infractorii care fac naveta dintr-un judeţ în altul, furând din magazine.
După cum se poate vedea din statistici, hoţii au preferinţe pentru două dintre marile magazine: Metro şi Kaufland. Există şi o explicaţie pentru aceste alegeri, aici unităţile nefiind compartimentate, cu personal la fiecare punct, hoţii avînd posibilitatea să se mişte, cel puţin aparent, cu mai multă uşurinţă.
( 9 dec 2009, 14:23:08