O analiză a Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava privind accidentele grave din primele nouă luni ale acestui an şi locurile în care sunt concentrate cele mai multe dintre acestea scoate în evidenţă o serie de zone foarte periculoase, aflate pe trei drumuri naţionale. În general, este vorba de aceleaşi zone în care s-au petrecut numeroase accidente şi în anii precedenţi, ceea ce confirmă că numărul mare de evenimente rutiere de pe respectivele porţiuni nu este întâmplător.
Conform statisticilor, în perioada ianuarie – septembrie a.c., numărul cel mai mare de accidente grave s-a produs pe DN 17 (şoseaua de la Suceava spre Bistriţa), fiind vorba de 22 de evenimente rutiere, soldate cu 13 morţi şi 16 răniţi grav. Pe DN 2, care străbate judeţul Suceava de la intrarea dinspre Iaşi şi până la Siret, s-a înregistrat cu un accident mai puţin, însă numărul persoanelor decedate este mai mare, 15.
Pe locul al treilea în acest clasament este DN 2 E, care leagă Fălticeni de Gura Humorului, intersectându-se cu DN 17, şi continuă înspre nord până la Vicovu de Jos, unde în primele nouă luni ale acestui an s-au înregistrat 14 accidente grave, soldate cu şase morţi şi 19 răniţi grav.
Puntele nevralgice de pe drumurile naţionale
Analizând porţiunile de pe aceste drumuri naţionale, poliţiştii au identificat zonele care s-au dovedit cele mai periculoase.
În ceea ce priveşte DN 2, cele mai multe accidente s-au petrecut în zonele Dărmăneşti, Forăşti şi Cumpărătura, în total fiind înregistrate 16 accidente grave, soldate cu 12 decese.
Referitor la DN 17, au fost identificate două zone cu risc ridicat de producere a accidentelor: imediat după ieşirea din Suceava, de pe raza comunei Şcheia şi până la intrarea în Ilişeşti, şi în apropiere de ieşirea din judeţ, pe raza localităţii Poiana Stampei. De asemenea, şi în comuna Pojorâta, numărul accidentelor depăşeşte media din alte zone. Pe DN 2E, cele mai multe accidente s-au petrecut pe raza comunei Cornu Luncii, punct nevralgic de ani de zile din acest punct de vedere.
„De când s-a reabilitat o porţiune mare din DN 17, iar vitezele de rulare au crescut substanţial, pe acest drum a început să crească foarte mult şi numărul de accidente, cu punctul maxim atins acum, în 2009. În general, drumurile în aliniament şi aflate în stare bună, cum este şi cazul în Cornu Luncii, sunt periculoase, asta din cauza faptului că şoferii circulă cu viteze mari”, a explicat subinspectorul Mihai Gabinat, şeful Biroului Drumuri Naţional Europene din cadrul Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, subliniind că viteza, excesivă sau nedaptată la condiţiile de drum, este principala cauză a accidentelor grave din acest an.
Cel puţin un radar în fiecare zi, pe DN 2
De la începutul lunii noiembrie, poliţia a demarat un nou program de reducere a accidentelor rutiere pe DN 2, acţiunea fiind dispusă la nivel naţional. Programul se desfăşoară în perioada 2 noiembrie - 31 decembrie a.c., iar poliţiştii fac zilnic controale în trafic, agenţii de la circulaţie fiind sprijiniţi de efective de la posturile comunale şi de la Birourile de Poliţie Rurală.
„Zilnic, pe DN 2, avem dispus cel puţin câte un aparat radar, însă adeseori acţionăm şi cu câte două sau trei aparate de măsurare a vitezei”, a explicat subinspectorul Gabinat. În primele trei săptămâni ale acţiunii s-au aplicat deja peste 1.000 de amenzi.
Radarele fixe au redus numărul de accidente
Un aspect foarte interesant care reiese din statistici este legat de perioada în care pe DN 2 au funcţionat opt radare fixe. În primul trimestru al acestui an, care a coincis în mare parte cu perioada în care aparatele de măsurare a vitezei au funcţionat, DN 2 a fost pe locul III în topul şoselelor unde s-au petrecut cele mai multe accidente, după suspendarea acestora, numărul accidentelor crescând simţitor.