Ştirea că un motoscuterist a fost implicat într-un accident rutier a devenit, din păcate, o obişnuită în ultima perioadă, cele mai recente statistici ale poliţiei consemnând, în cifre seci, foarte multe drame. În cele mai multe situaţii, motoscuteriştii sunt implicaţi în accidente din vina lor, din cauza nerespectării regulilor elementare de circulaţie, adesea şi pe fondul consumului de alcool.
Conform cifrelor puse la dispoziţie de Serviciul de Poliţie Rutieră Suceava, în primele nouă luni ale acestui an, pe raza judeţului s-au produs 765 de accidente rutiere cu victime, în 113 dintre acestea, reprezentând un procent de aproape 15%, fiind implicaţi conducători de mopede. Dacă avem în vedere frecvenţa motoscuteriştilor pe şosele, numărul de accidente este foarte ridicat, cele mai multe probleme fiind înregistrate pe şosele din mediul rural.
Cele 113 accidente în care au fost implicaţi aceşti participanţi la trafic s-au soldat cu opt persoane decedate şi 132 de răniţi, din care 43 au ajuns la spital cu leziuni grave, care au necesitat cel puţin 30 de zile de îngrijiri medicale.
Accidentaţi după ce se izbesc în maşini sau cad pe şosea
Viteza excesivă sau nedaptatată la condiţiile de mers, depăşirile neregulamentare şi neacordarea de prioritate vehiculelor au fost principalele cauze ale producerii accidentelor, în cazurile în care vinovaţi de producerea lor au fost cei care se deplasau pe două roţi.
După cum am relatat, în cotidianul nostru, în nenumărate rânduri, accidente grave, unele transformate în drame, s-au produs după ce conducătorii mopedelor, foarte mulţi dintre ei şi minori, pur şi simplu s-au dezechilibrat şi au căzut în faţa maşinilor, s-au izbit în acestea ori nu s-au asigurat la schimbarea direcţiei de mers sau în intersecţii.
Foarte mulţi motoscuterişti băuţi
O altă problemă identificată de poliţie este legată de motoscuteriştii care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice. Din cei 113 conducători de mopede implicaţi în accidente în primele nouă luni ale acestui an, 32 erau băuţi.
Numărul atât de mare de motoscuterişti care ies în trafic băuţi ar putea fi pus şi pe faptul că legislaţia nu prevede răspundere penală pentru cei care conduc astfel de vehicule în stare de ebrietate.
„Faţă de anul anterior, urmare a acţiunilor de prevenire în trafic, numărul celor care circulă cu căşti de protecţie şi au atestate de absolvire a unui curs de legislaţie rutieră este în creştere”, a precizat inspectorul Gabriel Panţiru, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, subliniind că poliţia rutieră acţionează intens în încercarea de a scădea numărul de accidente în care sunt implicaţi cei ce se deplasează pe două roţi.
Conform legislaţiei rutiere, motoscuterele pot fi conduse de persoanele care posedă permis de conducere ori după absolvirea unui curs de legislaţie rutieră, însă numai după împlinirea vârstei de 16 ani. În ceea ce priveşte casca de protecţie, aceasta este obligatorie pentru cei care se deplasează pe două roţi, indiferent de şoseaua pe care circulă şi poziţia pe care o ocupă pe vehicul.
La ce se poate ajunge după un accident de motoscuter
Unul dintre cele mai grave accidente cu motoscuterişti din acest an s-a petrecut la începutul luni iulie, în Milşăuţi. Un copil în vârstă de 14 ani, care conducea un moped, a murit, iar unul cu un an mai mare, care era pe locul din spate, a ajuns în comă la spital, după un impact violent cu remorca unui tractor.
Din cercetările poliţiei a rezultat că minorul care conducea vehiculul pe două roţi, pe fondul neatenţiei, nu a văzut tractorul care circula în faţa sa (era aproape ora 23.00), lovindu-se violent de remorcă.