Bicicleta pare viitorul pentru Suceava, un oraş tot mai aglomerat şi încorsetat de lucrările de termoficare şi prin programul ISPA. Ieri, am făcut un test, în care am urmărit timpul în care un biciclist ajunge din centrul oraşului, de la Casa de Cultură, până în sensul giratoriu din Burdujeni şi retur.
Autovehiculul şi bicicleta au plecat în acelaşi moment de la Casa de Cultură, iar drumul spre Burdujeni a fost relativ lejer. Observaţia este valabilă atât pentru cei care au circulat cu maşina, cât şi pentru biciclist. Concret, pentru biciclist a fost mai simplu că nu a depus prea mult efort şi a avut de mers mai mult la vale sau pe loc drept. Pentru şofer, lucrurile au decurs bine, în sensul că a prins unul dintre cele mai favorabile momente, iar coada care se creează spre centrul oraşului ca urmare a gâtuirii traficului în zona Bazar era mică, doar pe podul care traversează râul Suceava.
Chiar şi în aceste condiţii, bicicleta şi maşina au ajuns aproape simultan în Burdujeni, aproximativ 15 minute, cu o diferenţă de două minute în favoarea vehiculului motorizat.
La întoarcere, situaţia a fost diferită pentru ambele mijloace de transport. Biciclistul a avut de urcat dealul de la Grupul Şcolar Nr. 2, iar maşina a prins un trafic mai aglomerat, coada fiind până în zona fostului abator din Burdujeni.
„Linia de sosire” a trecut-o primul biciclistul, care a devansat maşina cu 10 minute. Timpul necesar biciclistului pentru a parcurge distanţa de 4,2 km a fost de 25 de minute, în timp ce autovehiculul a avut nevoie de 35 de minute.
Şi pentru a clarifica situaţia trebuie spus că a fost cazul cel mai fericit pentru maşină, altfel, la orele de vârf, dimineaţa şi după-amiaza, cozile fiind mult mai lungi.
Capcanele pentru biciclişti
Să nu vă închipuiţi că pentru biciclişti este raiul pe pământ. În primul rând, între centru şi Burdujeni nu este marcat nici măcar un metru de pistă pentru biciclişti. În aceste condiţii, un biciclist trebuie să improvizeze, alternând artera pe unde circulă maşinile şi trotuarul.
În trafic, printre caii putere, trebuie atenţie maximă, deoarece o clipă de neatenţie îl poate costa chiar şi viaţa pe biciclist, ori fracturi urâte.
Pe trotuar apar alte inconveniente. În diferite locuri este parcată câte o maşină care blochează totul, prin alte părţi gropile sunt atât de mari încât rişti să-ţi faci roata „opt”, dacă e să ne exprimăm în limbajul străzii. La capătul trotuarului, în multe situaţii nu s-au realizat acele locuri de trecere la o diferenţă de nivel mai mică, aşa încât biciclistul trebuie să se oprească şi să facă manevre suplimentare.
Mai există şi pietonii care par extrem de surprinşi de apariţia „OZN-urilor” numite biciclişti, iar în zonele foarte aglomerate sunt aproape imposibil de evitat decât prin coborârea din şa.
Transpiraţia, lanţul şi casca
Cine se încumetă să plece la serviciu cu bicicleta mai are şi alte munci de Sisif. Prima ar fi efortul depus, în special când vorbim de drumul din Burdujeni spre centrul Sucevei. Aşa că, din rucsac nu trebuie să lipsească un prosop şi, eventual, un tricou de schimb. Biciclistul trebuie să fie atent şi la lanţ, să nu-şi prindă pantalonii, pentru că riscă să se accidenteze. Şi mai este şi problema unde se poate parca o bicicletă, pentru că locuri special amenajate în acest sens nu există în Suceava, iar reprezentanţii firmelor locale nu s-au gândit nici ei la ziua asta. Pentru protecţia lor, bicicliştii ar trebui să poarte şi cască, care-i va scuti de neplăceri în cazul unor incidente nedorite. Şi încă ceva la fel de important: pentru drumurile noastre este recomandată o bicicletă de tip „mountain bike”.
O mare problemă este legată de zilele ploioase. Din cauza mizeriei de pe străzi, bicicliştii vor ajunge la destinaţie plin de noroi din cap până în picioare. Dacă nu de la roţile lor, măcar de la cele ale şoferilor care nu le dau prea multă importanţă.
Cu bicicleta la serviciu
Zeci de suceveni au renunţat total la transportul pe patru roţi, revenind la clasica bicicletă.
După ce prima zi de blocaje de pe Calea Unirii i-a prins pe mulţi descoperiţi, de ieri, foarte mulţi suceveni au preferat soluţia pe două roţi.
Nu doar bărbaţii au apelat la acest mijloc de transport, ci şi femeile, care, fără a se lăsa mai prejos, au parcurs distanţa dintre Burdujeni şi Centru, în ciuda pantei destul de anevoioase.
Cert e că, de voie de nevoie, sucevenii au redescoperit pasiunea pentru biciclete, o variantă mai economică şi mai sănătoasă de transport, cu care, în plus, nu mai trebuie să îţi piezi jumătate din zi blocat în trafic.
(12 sep 2009, 13:07:37
Ieri...cand ma intorceam din oras...am fost foarte surprins de comportamentul unu tanar care avea o msaina cu nr de italia...si foarte "foarte"mult curaj la adresa mea...de ce sunt cu bicileta...si nu ii dau voie sa treaca...tinand cont ca erau doar masini...si nu aveai unde trece...dar dl.Mircea Badea a zis bn.... "traim in Romania si asta ne preocupa tot timpul"Va felicit pt articolul publicat....