Şoseaua de centură a municipiului Suceava, începută cu multe poticneli, va fi, odată finalizată, un fel de drum judeţean fără nici o legătură cu traficul preconizat chiar de studiul de fezabilitate, realizat de firma Consitrans SRL Bucucureşti şi plătit de Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi, în 2006, cu 146.379,21 lei (fără TVA), reprezentând 42.269,48 euro (fără TVA).
Conform acestui studiu, disponibil pe site-ul companiei, dimensionarea sistemului rutier s-a făcut pentru vehiculul cu sarcina pe osie de 11,5 tone, la un trafic de perspectivă de 15 ani pentru sistem rutier elastic şi de 30 ani pentru sistem rutier rigid. Anul de dare în folosinţă a investiţiei este considerat 2010.
„Conform traficului de perspectivă, clasa tehnică pentru acest drum este III (intens) în anul 2025 şi I (foarte intens) pentru anul 2040, respectiv este necesar ca drumul să aibă patru benzi în
primul caz şi să fie autostradă în cazul celui de al doilea”, se arată în studiul de fezabilitate. Din cele patru benzi au rămas doar două, câte una pe sens. Consitrans semnalează că, la acea vreme, suprafaţa de teren pe care se dezvoltă viitorul traseu se afla în folosinţă agricolă,
„dar sunt şi zone aflate la limita construcţiilor de locuinţe”.
În ciuda acestui fapt, din 2006 şi până în luna decembrie a anului trecut nimeni de la Compania Naţională de Drumuri, beneficiarul investiţiei, nu i-a întrebat pe primarii localităţilor traversate de varianta ocolitoare câte autorizaţii de construcţii au dat pe traseu şi nici nu li s-a solicitat să sisteze eliberarea autorizaţiilor.
Carosabilul centurii va avea o lăţime de şapte metri
„Traseul parcurge o zonă cu alunecări de teren pronunţate, iar o altă problemă este sensibilitatea terenurilor la îngheţ-dezgheţ, precum şi nivelul apelor subterane, ştiind că zilele cu îngheţ la sol sunt mai numeroase decât în alte zone. De-a lungul traseului se întâlnesc pârâuri cu aport permanent de apă situate pe văi, în terenuri instabile care pot produce instabilităţi ale terenurilor necorespunzătoare”, se mai arată în SF.
În aceste condiţii, tot Consitrans elaborează proiectul în baza căruia s-a obţinut autorizaţia de construire pentru o şosea de centură care costă 63,341 milioane de euro, din care partea de construcţii-montaj este de 53,151 milioane de euro. La o lungime totală de 13,2 km, reiese că un kilometru de şosea de centură cu o bandă pe sens costă 4,49 milioane de euro. Lăţimea părţii carosabile va fi de 2x3,50 metri, vor fi trei viaducte de 930 de metri, şase poduri de 404 metri şi şapte pasaje de 238 metri. Lucrările de consolidare propuse sunt, conform avizului dat de Inspectoratul de Stat în Construcţii, asanarea taluzelor şi a corpului terasamentelor, susţinerea terasamentelor şi lucrări de protecţie a taluzelor. De asemenea, mai trebuie executate lucrări hidrotehnice şi lucrări de colectare şi evacuare a apelor meteorice.
Mai trebuie spus că, deşi toată corespondenţa pentru avizarea investiţiei a fost purtată de Cositrans Bucureşti, în calitate de proiectant, pe panoul de la inaugurare este trecută firma Viacons Iaşi, ca proiectant general. Studiul de fezabilitate realizat de Cositrans în 2006 propune interzicerea subcontractării.
( 2 sep 2009, 11:54:00