Subsecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, medicul Raed Arafat, a apreciat că angajaţii Serviciului Judeţean de Ambulanţă Suceava nu au procedat corect atunci când au ignorat un apel verbal formulat luni după-amiază de trecători, care au semnalat prezenţa lângă gardul respectivei unităţi sanitare a unui bărbat căzut dintr-un cărucior, ce părea a fi inconştient.
„Categoric, nu există nici un motiv să nu se răspundă la o solicitare verbală! Cei de la Ambulanţă au chiar obligaţia de a avea reacţie. Nu se pune în discuţie ca ambulanţa să nu meargă dacă vine cineva şi sesizează”, a fost declaraţia fermă a subsecretarului de stat în Ministerul Sănătăţii.
Amintim că o tânără de 24 ani, din municipiul Suceava, Raluca Fărtăiş, a sesizat luni după amiază că, pe strada Scurtă, unde îşi are sediul şi Serviciul de Ambulanţă, lângă pubelele de gunoi din zonă, se află un bărbat căzut dintr-un cărucior, care părea a fi inconştient. Tânăra s-a deplasat personal la staţia de Ambulanţă, pentru a anunţa verbal, angajaţilor care se aflau în curtea unităţii, cele remarcate şi de la care a primit asigurări că se va interveni în cel mai scurt timp.
Varianta martorilor oculari
Tânăra a afirmat că, după aproximativ 15 minute, văzând că nu soseşte nici un echipaj, a mai făcut o solicitare, de această dată prin Serviciul de Urgenţă 112. Potrivit Ralucăi Fărtăiş, chiar şi după acest anunţ, răspunsul personalului de la Serviciul de Ambulanţă a întârziat să apară, deşi distanţa până la persoana căzută în stradă era de câţiva paşi.
Ea a subliniat că, în timpul în care aştepta sosirea personalului medico-sanitar, a observat un angajat al Ambulanţei care traversa strada, spre Căminul Studenţesc, de unde şi-a cumpărat cafea de la automat, şi şi-a pus întrebarea dacă datoria morală a respectivului salariat nu era de a acorda prioritate apelului de ajutor.
De menţionat că tânăra care a semnalat prezenţa bărbatului căzut în stradă avea înregistrate pe telefonul mobil orele exacte la care a semnalat situaţia şi şi-a susţinut în scris şi cu martori afirmaţiile care nu puteau fi dovedite altfel.
Cum se apără şeful de la Ambulanţă
Şeful Serviciului de Ambulanţă Suceava, dr. Daniel Martiniuc, a negat veridicitatea situaţiei prezentate de tânără, arătând că „sunt oameni care vor să iasă în evidenţă şi reclamă tot felul de bazaconii”.
Întrebat de ce angajaţii din subordine - cadre medico-sanitare care se presupune că ar trebui să facă tot posibilul pentru a oferi ajutor unei persoane aflate în nevoie - nu s-au deplasat imediat la bărbatul căzut, având în vedere că acesta se afla chiar lângă gardul unităţii, şi au aşteptat ca apelul să fie înregistrat oficial, la 112, dr. Martiniuc a ţinut să sublinieze că „populaţia are drepturi, dar şi obligaţii, cum ar fi cea de a folosi un sistem pe care România îl are implementat de câţiva ani, şi anume Serviciul de Urgenţă 112. Şi la ora actuală sunt oameni care nu ştiu să acceseze acest număr”.
( 1 aug 2009, 18:59:45