Un sucevean vânzător de bijuterii pe internet a intrat în atenţia comisarilor pentru protecţia consumatorilor. După ce a „invadat” poşta electronică a mai multor consumatori, cu Spam-uri prin care îşi făcea reclamă la un site prin intermediul căruia se puteau achiziţiona bijuterii din aur, printre care şi redactori ai ziarului naţional „Financiarul”, aceştia din urmă au sesizat Protecţia Consumatorilor în legătură cu această problemă. Potrivit ziarului „Financiarul”, suceveanul Constantin Popescu şi-a creat un site în care a postat fotografii cu bijuterii din aur, lingouri şi monede pe care acesta le vindea.
„Fără a se sinchisi de faptul că activităţile de comerţ electronic se supun unor reglementări legale, suceveanul a început să-şi promoveze agresiv magazinul virtual, trimiţând mesaje Spam”, se arată în ziarul „Financiarul”.
„Având în vedere că respectivul consumator nu intră în contact direct cu produsul pe care îl comandă, există riscul ca la deschiderea coletului cumpărătorul să aibă tot felul de surprize: bijuteria poate fi o tinichea de tarabă, ori cu un gramaj diferit faţă de cel achitat”, se arată în ziarul „Financiarul”.
După demararea controalelor, site-ul suceveanului nu a mai putut fi accesat
La sesizarea redactorilor revistei „Financiarul”, comisarii pentru protecţia consumatorilor au descoperit că în spatele acestei afaceri nu există nici o autorizaţie specifică eliberată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), vizată pe anul în curs.
Imediat după un control al comisarilor pentru protecţia consumatorilor, site-ul suceveanului nu a mai putut fi accesat. Constantin Popescu este şi administratorul firmei SC „Vestimpex” SRL, însă la un control efectuat la sediul acestei firme, comisarii pentru protecţia consumatorilor au găsit uşa închisă.
Potrivit ziarului „Financiarul”, „contactat telefonic, administratorul firmei, Constantin Popescu, a fost invitat la sediul comisariatului, conform procedurilor de lucru. Administratorul a prezentat autorizaţia emisă de ANPC, în 2005, fără a fi vizată anual, susţinând că este persoană fizică şi nu desfăşoară activitate pe această firmă”, se arată în răspunsul Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Iaşi. Conform procedurii aplicate în aceste cazuri, Constantin Popescu a fost invitat la CJPC Suceava, în data de 10 iulie 2009, pentru a da explicaţii, însă nu s-a prezentat la sediu.
Comisarii pentru protecţia consumatorilor recomandă ca înaintea comandării unei bijuterii de la un magazin online, cumpărătorul să se asigure că respectivul comerciant deţine avizul ANPC actualizat. În cazul în care tranzacţia a fost făcută, iar consumatorul nu este mulţumit de bunul primit, acesta poate solicita anularea tranzacţiei.
„Comerţul online se desfăşoară în România cu respectarea Ordonanţei nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă. Conform articolului 7, consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv”, a comunicat pentru ziarul „Financiarul” Radu Negrescu, director coordonator al CRPC Iaşi.
La Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava nu a fost înregistrată deocamdată nici o plângere împotriva „bijutierului” Constantin Popescu.