La iniţiativa Ministerului Sănătăţii, în ţară vor fi înfiinţate centre de permanenţă sub forma de call center, în care medicii de familie să acorde non-stop consultaţii prin telefon, după un model suedez.
Deşi nu a oferit informaţii precise legate de funcţionare sau de modul în care se va face plata doctorilor, Ministerul Sănătăţii a anunţat în schimb că respectivele call center vor fi înfiinţate pe lângă centrele de permanenţă. Dacă în ţară mai există câteva astfel de unităţi sanitare, în judeţul Suceava acestea au fost deja desfiinţate din motive de ordin financiar, ceea ce înseamnă că punerea în practică a deciziei Ministerului Sănătăţii va fi extrem de dificilă.
Pe de altă parte, reprezentanţii Asociaţiei Medicilor de Familia Suceava sunt de părere că măsura nu vine în sprijinul bolnavilor, doctorii apreciind că sfaturile prin telefon sunt riscante, mai ales că unii pacienţi exagerează cu privire la simptomele pe care le au sau nu le descriu corect.
„Asistenţa medicală de urgenţă este cu totul altceva decât acordarea primului ajutor”
“Asistenţa medicală de urgenţă este cu totul altceva decât acordarea primului ajutor. Un centru de permanenţă trebuie să aibă un spaţiu corespunzător, să fie bine dotat şi să acopere un teritoriu mai larg pentru a putea degreva urgenţele de spital. Constituirea unui call center are două tăişuri. Pe de o parte, e benefic ca omul să dea un telefon şi să ceară un sfat pentru o problemă de sănătate, dar datele problemei se schimbă radical dacă persoana respectivă nu este pacientul tău, pe care-l ştii şi căruia îi cunoşti bolile. Chiar şi în aceste condiţii mi se pare periculos să-i dai un sfat de la distanţă, deoarece mi s-a mai întâmplat ca pacientul să-mi spună una la telefon şi să constat că e vorba de altceva când a venit la mine. Ideea este că, oricum, la pacienţii tăi indicaţia este mai aproape de realitate, dar când sună un oarecare eşti nevoit să porţi o conversaţie foarte lungă pentru a-ţi putea da seama care este problema”, a spus secretarul Asociaţiei Medicilor de Familia Suceava, dr. Irina Badrajan.
„În cazul unei boli, dacă nu vezi bolnavul şi nu pui mâna pe el, ce poţi să faci?”
Medicul a opinat că măsura Ministerului Sănătăţii este una disperată, o consecinţă a imposibilităţii sale de a găsi o formulă utilă pentru asistenţa medicală a populaţiei 24 de ore din 24.
”Un call center ar fi mai indicat pentru pacienţii cu probleme legate de consumul de droguri, alcool sau cu tulburări depresive, pe care îi ţii de vorbă după care chemi Salvarea. În cazul unei boli, dacă nu vezi bolnavul şi nu pui mâna pe el, ce poţi să faci? În necunoştinţă de cauză o anumită indicaţie poate fi greşită”, a punctat Irina Badrajan.
În judeţ, centre de permanenţă au fost înfiinţate începând cu 2002, în nouă localităţi - Breaza, Broşteni, Cajvana, Dolhasca, Dorna Arini, Marginea, Vama, Vicovu de Sus şi Zvoriştea. Aceste unităţi sanitare au fost deservite în regim de continuitate de către medicii de familie din zonele respective dar, treptat, din cauza neajunsurilor de ordin financiar s-au închis. Singurul centru de permanenţă care a mai funcţionat până în iunie 2008 a fost cel de la Zvoriştea.
(16 iul 2009, 18:48:47
Grija lui madam din poza cred ca e de alta natura dupa cum citeam zilele trecute.Si de ce nu online ,s-ar putea via webcam sa-i aratam "bolile,grijurile si bucuriile","ca citeodata "mai avem si asa ceva stari ce se cheama bucurii si poate stie ceva doctorita leacuri sau descintece sa se calmeze acele bucurii .Un mare avantaj e ca poate considera ca e urgenta si ne poate vizita la domiciliu bucuria fiind de ambele parti.Astept cu nerabdare asemenea servicii.