Dacă sucevenii au avut anul acesta ca brand al sărbătorilor pascale oul încondeiat, humorenii, a căror sărbătoare a urbei se împleteşte cu Festivalul Internaţional de Grafică Satirică şi Literatură Umoristică “Umor la… Gura Humorului”, şi-au ales ca brand...barabula.
Implementarea barabulei ca soluţie de salvare din criză
Zilele Humorului, organizate în intervalul 9 - 12 iulie a.c., sărbătoare cu prilejul căreia primarul Marius Ursaciuc şi-a propus să „implementeze” barabula ca soluţie de salvare din criză, se desfăşoară sub sloganul “Fie criza cât de mare, barabula e scăpare!”.
Şi pentru că cea de-a XIX-a ediţie a festivalului de umor humorean a avut ca temă „Zâmbetul crizei”, s-a încercat cuplarea acestuia cu...barabula.
Criză, vorba vine, pentru că anul acesta s-a înregistrat recordul absolut de participare la ambele secţiuni ale festivalului: 175 de caricaturişti la secţiunea de grafică satirică şi 65 de epigramişti la secţiunea de literatură umoristică.
„Zâmbetul crizei”, un subiect fără predicat
„Zâmbetul crizei” („un subiect fără predicat”, cum vibrau sonor megafoanele urbei) a reunit pe simezele Muzeului Obiceiurilor Populare din Bucovina din Gura Humorului nu mai puţin de 12 expoziţii: expoziţia concurenţilor, expoziţiile personale ale lui Ştefan Popa POPA’S, Florian Doru Crihană, Mihăiţă Porumbiţă, Nicolae Lengher, Sergiu Grapă, Florin Suşinschi şi Radu Bercea (veteranul graficii satirice din Bucovina, care a expus 70 de lucrări, tot atâtea câţi ani va împlini în această vară), expoziţiile IN MEMORIAM Sorin Postolache şi George Gavrilean, precum şi cele două desfăşurări expoziţionale de excepţie, oferite de maestrul POPA’S, documentara „Incoerenţii” şi retrospectiva „Caricatura latino-americană de ieri şi de astăzi”.
Zâmbind de dragul crizei
Un festival de umor circumscris Zilelor Humorului, care nu este până la urmă decât „o încercare de a îndrepta ceea ce se mai poate cu zâmbetul pe buze”, aşa cum a spus, la festivitatea de deschidere, directorul muzeului, Vera Romaniuc, o manifestare la care primarul urbei a promis că va ţine cură de slăbire „zâmbind de dragul crizei”.
Aşa că, „în oraşul cel mai cunoscut din România, pentru că toată lumea din ţară a ajuns în...Gura Humorului” (cum mi-a şoptit la ureche prof. Gheorghe Solcan, cel care a ticluit catrenele pentru caricaturile lui Radu Bercea) s-a impus pe parcursul manifestărilor, prin dispoziţia fermă a primarului, „zâmbetul de criză obligatoriu”.
Trabant-ul înflorit
În căutarea brandului humorean (barabula, de fapt cartoful adus din Lumea Nouă şi aclimatizat în Europa în secolul al XVI-lea, dar „alintat” aşa în graiul moldovenilor) am fost împins de câţiva glumeţi autohtoni către un Trabant care...a prins rădăcini şi a înflorit pe trotuar.
Ca să nu fac vreo confuzie, cineva mi-a atras atenţia că nu aceasta este maşina care se oferă ca premiu Marelui Câştigător al Zilelor Humorului, ci FIAT-ul din imediata apropiere („Vii pe jos şi pleci cu Punto!), aşa că am continuat căutarea barabulei pe care am găsit-o până la urmă peste drum, la Târgul Meşterilor Populari.
„Barabula de Aur”
Am găsit-o în mai multe exemplare, fie umplând găvanele ochilor uneia dintre măştile cioplite de meşterul Toader Ignătescu (mască pe care i-a dăruit-o edilului Marius Ursaciuc cu urarea „Aşa să li se bulbuce ochii duşmanilor!”), fie într-un castron (străpunsă de o furculiţă şi de coada unei linguri de lemn) ţinut cu fală de Florin Cramariuc, starostele meşterilor populari bucovineni, care purta diagonala tricoloră a primarului „decăzut” din drepturi (şi obligaţii) până la sfârşitul festivalului.
Aşa că, sub semnul crizei şi având ca brand „Barabula”, humorenii şi oaspeţii lor, arborând „zâmbetul de criză obligatoriu”, au petrecut ieri cu gândul la „Barabula de Aur”, prima ediţie a concursului de măiestrie culinară (urmat de degustare), care îşi propune să promoveze bucătăria bucovineană, programat pentru astăzi la ora 11:00.
Poftă bună la barabule!
Atelierele de grafică satirică şi Târgul de Carte „Ludens Libris”
În căutarea barabulei, m-am abătut şi pe Aleea Artiştilor, unde s-au deschis atelierele de grafică satirică şi Târgul de Carte „Ludens Libris”.
Dacă artiştii graficieni s-au instalat şi au trecut grabnic la executarea de portrete tuturor doritorilor, editorii şi autorii de scrieri satirice şi-au etalat marfa în aşteptarea clienţilor.
Printre ei, scriitorul Cornel Udrea, cu două edituri de la Cluj („Napoca Star” şi „Eikon”) prezentând pachetul de umor la purtător „O criză de râs”, un set care cuprinde volumele „Ciuperci potabile”, „Oameni de unică folosinţă”, „Aut Caesar, ofsaid nihil” şi CD-ul „Românul brusc” (roman vorbit).