Cumplitul accident rutier petrecut marţi dimineaţă pe DN 17, între Şcheia şi Stroieşti, când un microbuz care venea din străinătate s-a izbit violent de un podeţ, trei persoane decedând pe loc, scoate în evidenţă un aspect care ar trebui să dea de gândit celor care aleg să facă drumuri de mii de kilometri fără a ţine cont de şoferul cu care călătoresc sau maşina în care se urcă.
Conducătorul auto care efectua cursa nu era transportator legal, asupra sa neputând exista nici un control privind timpii de odihnă de pe parcursul călătoriei. De altfel, maşina cu care se deplasa, vehicul de tip 8+1, nici măcar nu corespunde normelor tehnice care permit autorizarea pentru astfel de curse.
Un cumul de factori care au dus la o tragedie
La prima vedere, în cazul accidentului din zorii zilei de marţi totul pleacă de la calul lăsat de izbelişte pe un drum naţional, şoferul maşinii Renault Trafic, Nicolaie Sebastian Chiverega, din Bălcăuţi, pierzând controlul asupra volanului şi izbind podeţul din beton după ce a luat pe capotă animalul. Totuşi, având în vedere forţa impactului cu podeţul, mai ales în condiţiile în care maşina a mai rulat aproximativ o sută de metri după ce a lovit animalul, este evident că şoferul rula cu viteză mare.
Plecat de duminică seară din Germania, fără a avea schimb la condus, bărbatul din Bălcăuţi era în mod cert foarte obosit, condiţii în care accidentul s-ar putea pune şi pe lipsa de reacţie a acestuia, mai ales că animalul nu a ţâşnit pe carosabil, cum s-a spus iniţial, ci se deplasa pe drum, în prealabil mai mulţi şoferi depăşindu-l.
Greu de pedepsit de lege
Florin Homiuc, şeful Autorităţii Rutiere Române (ARR), agenţia Suceava, ne-a declarat că în judeţ există numeroşi piraţi care efectuează curse clandestine în Italia, Germania, Anglia sau chiar ţările nordice, aceste aspecte fiind adesea reclamate de cei care fac curse legale.
El a arătat că cei mai mulţi transportatori pirat sunt din zona Rădăuţi – Marginea, urmaţi de cei din zona municipiului Suceava, de regulă cursele fiind efectuate cu vehicule de tip 8+1, care nici măcar nu sunt incluse în categoria microbuzelor ce pot efectua curse internaţionale.
Cum maşinile de acest gen nu sunt supuse licenţierii, inspectorii ARR nu au competenţa de a-i verifica, aceste atribuţii revenind poliţiei, sau, pe linia evaziunii fiscale, Gărzii Financiare. Pentru ca transportatorii pirat să poată fi sancţionaţi în vreun fel ar trebui ca pasagerii din maşini să recunoască faptul că au fost luaţi în microbuze contra cost, fapt care însă nu se întâmplă aproape niciodată.
Siguranţă sporită sau viaţă în pericol pentru câţiva lei în plus?
„Maşinile autorizate îndeplinesc toate normele tehnice, având obligaţia de a face ITP la fiecare şase luni, iar şoferii au certificate de pregătire profesională şi avizele medicale şi psihologice la zi. Apoi există asigurări pentru bagaje şi călători şi, cel mai important, cu ajutorul tahografelor, care sunt obligatorii, se pot verifica cu uşurinţă timpii de conducere, odihnă şi repaus. De cealaltă parte, cei care fac curse clandestine nu îndeplinesc nici măcar una din aceste reguli. Este important ca sucevenii să înţeleagă aceste lucruri, şi să nu-şi rişte viaţa pentru câţiva lei în plus”, a atras atenţia Florin Homiuc.
( 9 iul 2009, 13:59:08