După ce au parcurs în jur de 2.000 de kilometri, întorcându-se din Belgia, Olanda sau Germania, unde majoritatea lucraseră în ultima vreme, şapte suceveni aflaţi într-un microbuz au fost implicaţi într-un cumplit accident rutier, la câţiva kilometri de municipiul reşedinţă de judeţ.
Şoferul şi cei doi pasageri din faţă nu au avut nici o şansă de supravieţuire, banii munciţi peste hotare, căzuţi lângă cadavrele lor, întregind peisajul cutremurător de la faţa locului.
Accidentul s-a petrecut ieri dimineaţă, în jurul orei 4.00, pe DN 17, între Şcheia şi Stroieşti. Din cercetările poliţiei rezultă că şoferul, care conducea de cel puţin 36 de ore, mai având doar câţiva kilometri de parcurs până la autogara din Suceava, unde urma să lase călătorii, a lovit un cal fără stăpân, care se deplasa pe partea carosabilă. Urmare a impactului cu animalul, conducătorul auto a pierdut controlul asupra direcţiei de mers şi, după aproximativ o sută de metri parcurşi, maşina a lovit violent capul de beton al unui podeţ de pe contrasens, răsturnându-se în afara drumului.
Cursă clandestină
Microbuzul implicat în accident, un Renault Trafic, cu numărul de înmatriculare B-85-UOT, îi aparţinea lui Nicolaie Sebastian Chiverega, un bărbat în vârstă de 39 de ani, din comuna Bălcăuţi. Acesta plecase de vineri spre Belgia, unde îşi lăsase soţia la muncă, iar la întoarcere a adunat şase suceveni, care lucrau în Germania, Belgia sau Olanda şi a plecat spre Suceava. Bărbatul nu era înregistrat ca transportator legal de persoane, efectuând o cursă clandestină.
Din informaţiile oferite de supravieţuitori rezultă că şoferul plecase din Germania de duminică seară, conducând fără a face o pauză de somn.
Ghinionul de a fi la locul nepotrivit
Pasagerii din microbuzul morţii au fost Rodica Precob, în vârstă de 48 de ani, din comuna Zamostea, Gheorghe Sechelariu, în vârstă de 23 de ani şi Florin Cojocariu, în vârstă de 21 de ani, ambii din oraşul Siret, Liviu Haureş, de 37 de ani, din Bălcăuţi, Ilie Cotos, de 23 de ani, din comuna Straja şi Adrian Ilie Constantin, de 25 de ani, din Udeşti.
Din cauza distanţei foarte lungi, pe parcursul traseului pasagerii şi-au schimbat locurile în maşină, poziţia acestora în interior dovedindu-se o chestiune de viaţă şi de moarte.
În momentul accidentului, pasageri pe bancheta din faţă, alături de şofer, erau Rodica Precob, singura femeie din maşină, şi tânărul de 23 de ani, Gheorghe Sechelariu. După cum au aflat rudele femeii moarte, aceasta trecuse de puţin timp în faţă, pentru a-i permite unuia dintre bărbaţi să se odihnească, acest banal gest având să o costă viaţa.
Urmare a impactului cu podeţul, toţi cei trei pasageri de pe bancheta din faţă au fost zdrobiţi între fiarele contorsionate ale maşinii, echipajul de Descarcerare al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Suceava scoţându-i fără viaţă din maşină.
Unul dintre pasageri a ieşit din maşină pe picioarele sale
Dintre cei patru pasageri din spate, trei au fost găsiţi şi ei prinşi între fiare, în timp ce unul, Ilie Cotos, ieşise din maşină pe picioarele sale, el fiind şi cel care a sunat la 112, anunţând accidentul.
La Spitalul de Urgenţă Sfântul Ioan cel Nou au ajuns Florin Cojocariu, tânărul de 21 de ani din Siret, diagnosticat cu politraumatism, contuzie craniană şi toracică, Ilie Adrian Constantin, din Udeşti diagnosticat cu traumatism cranio-cerebral, contuzii la umăr, şold şi gambă şi Liviu Haureş, consăteanul şoferului, ajuns la unitatea spitalicească în stare gravă, în şoc hemoragic, cu traumatism cranio-cerebral forte şi o fractură deschisă la coapsa stângă.
Florin Cojocariu şi Liviu Haureş au fost supuşi unor intervenţii chirurgicale şi se află la Anestezie-Terapie Intensivă, în timp ce Ilie Adrian Constantin era internat ieri în secţia Ortopedie.
Povestea unui supravieţuitor
Cu acesta din urmă am reuşit să stăm de vorbă la puţin timp după accident. El ne-a povestit că microbuzul în care se afla rula cu circa 90 de kilometri la oră şi, dintr-o dată, în faţa maşinii, în mijlocul drumului, a apărut un cal pe care şoferul nu l-a mai putut evita.
„Ne-am izbit de cal, apoi de ceva de beton. Când maşina s-a oprit am vrut să ies, dar eram blocat între scaune, peste mine era un bagaj şi un om. Am văzut şoferul mort, era sânge, ieşea fum din nişte cabluri. Un alt băiat, tot Ilie, din Straja, a reuşit să iasă şi a încercat să oprească o maşină. Din 4-5 maşini, câte au trecut, una n-a oprit. Una de Satu Mare era în spatele nostru, dar n-a oprit să vadă dacă nu poate ajuta pe cineva. A sunat băiatul ăsta, Ilie, la 112 şi a venit ambulanţa imediat”, a relatat Ilie Adrian.
Acesta a mai spus că a venit acum acasă din Germania după aproape şapte luni, fără să-şi anunţe familia. Voia să le facă o surpriză, să-şi petreacă aniversarea zilei de naştere, de astăzi, alături de ei.
Ultima discuţie cu mama
Rodica Precob, femeia în vârstă de 48 de ani, din Zamostea, moartă în urma accidentului, avea trei copii şi plecase la strâns căpşuni în Germania de aproximativ cinci săptămâni. După cum a povestit Alin Precob, unul dintre fiii săi, era la prima ieşire peste hotare şi se hotărâse să vină atât de repede acasă din cauza unor probleme de sănătate.
„Azi-noapte (n.r. luni noapte), pe la două fără douăzeci, m-a sunat mama şi mi-a spus să vin la Suceava că într-o oră, o oră şi ceva ajunge. Era la Câmpulung şi a fost ultima dată când am auzit-o în viaţă”, spune plin de durere fiul acesteia. El ne-a declarat că a ajuns la autogara din Suceava, de unde urma să-şi ia mama către casă, în jurul orei 3.00, la scurt timp sunându-l pe Sebastian Chiverega, şoferul microbuzului, care i-a spus că mai are cel mult o oră până ajunge la autogară.
„Pe urmă am mai sunat, dar nu a mai răspuns nimeni.... Mai târziu m-au căutat de la poliţie, să mă duc la spital”, povesteşte tânărul.
Airbag-urile maşinii nu s-au deschis
În Bălcăuţi l-am găsit pe Ion Magorca, socrul şoferului decedat. El a povestit că ginerele său mergea des în străinătate, unde muncea pentru a reuşi să-şi ridice o casă în sat. Avea doi copii, o fetiţă de şapte ani şi un băieţel de cinci ani, iar nevasta, cadru didactic, plecase cu el în Belgia, unde urma să rămână la muncă pe perioada vacanţei de vară.
„Maşina e luată nouă, în 2008, în leasing. Nu înţelegem de ce nu s-a deschis nici un airbag, şi poliţia mi-a confirmat că aşa ceva nu este în regulă, ar trebui să-i dăm în judecată pe cei de la Renault. Maşina aţi văzut-o cum este şi nu s-a deschis nici un airbag”, a declarat Ion Magorca.
Aveau sume mari de bani la ei
Cum se întorceau din străinătate, sucevenii aveau numeroase bagaje şi sume de bani. Conform unor surse, numai la unul dintre răniţi s-a găsit o sumă de aproximativ 20.000 de euro. Femeia care a decedat adusese acasă aproape 1.000 de euro. Pentru a preîntâmpina eventuale discuţii ulterioare, oamenii legii au sigilat toate bunurile, identificarea lor urmând a se face în prezenţa rudelor sau a supravieţuitorilor.
Inconştienţa stăpânului unui cal
Trecând peste starea de oboseală şi posibila lipsă de reacţie a şoferului, acest accident scoate în evidenţă inconştienţa stăpânului unui cal. Animalul care a fost lovit de microbuz se plimba în plină noapte pe un drum naţional, abandonat ori doar lăsat la voia întâmplării de stăpân.
Poliţia veterinară a identificat calul după microcip, ca fiind înregistrat la un proprietar din Plopeni. Verificările veterinarilor au arătat că săteanul în proprietatea căruia figurează animalul a murit, acesta plimbându-se probabil pe la mai mulţi proprietari, fără ca aceste tranzacţii să mai fie înregistrate. Poliţia încearcă acum să afle cine avea respectivul cal în îngrijire.
Animalul avea 16 ani şi a fost spulberat după ce microbuzul l-a târât pe o distanţă de 50 de metri.
( 8 iul 2009, 11:16:00
Insa am cateva intrebari la voi:
1. Aia pare masina care a suferit un accident la NUMAI 90 km/h?
2. Impact cu calul, nasol desigur, dar nu pui frana? Si daca dupa 70-80 de metri de apasat frana ai 90 la ora, atunci cat aveai cand ai inceput sa calci pedala?
3. Oare soferul si pasagerii din fata purtau centura? Ca daca nu, ar putea explica de ce airbagurile nu s-au deschis (sunt marci de masini care conditioneaza deschiderea airbagului de punerea centurii).
Sa zicem ca e de inteles ca nu a putut evita calul... oboseala maxima ai in tine dupa mii de kilometri si odihna ioc! Dar nu cred, si martorul/supravietuitorul poate sa jure, ca masina aia mergea cu doar 90 la ora! La 90 la ora avea sanse sa evite un obstacol, si, mai ales, sa evite impactul cu capul de pod... Parerea mea.