Biletele de tratament insuficiente şi trimise cu mare întârziere la Suceava au creat o adevărată isterie în rândul pensionarilor. Chiar şi în aceste condiţii, funcţionarii Casei Judeţene de Pensii Suceava se lovesc se situaţii paradoxale, în care zeci de persoane refuză să-şi ridice biletele, pe motiv că nu doresc să meargă decât în anumite staţiuni.
Casa Judeţeană de Pensii Suceava s-a transformat într-un adevărat loc de pelerinaj pentru pensionarii care speră să obţină printr-un miracol un bilet de tratament în una din staţiunile din România. Până la această oră erau înregistrate 10.404 cereri, în timp ce de la Bucureşti au fost trimise doar 1.927 de bilete.
Numărul de bilete total insuficient nu pare să-i împingă de la spate pe suceveni să accepte locurile disponibile.
„Am avut numeroase cazuri în care pensionarii au refuzat să accepte bilete pentru o anumită staţiune. Ne lovim de o rezistenţă preconcepută că serviciile nu ar fi la acelaşi standard ca în staţiunile unde doresc să obţină biletul de tratament”, a declarat Mirela Adomnicăi, directorul Casei Judeţene de Pensii Suceava.
Conform reglementărilor actuale, pensionarii care refuză un bilet nu au dreptul să mai primească un altul, în cursul anului respectiv, astfel încât este greu de înţeles de ce anumite staţiuni sunt ocolite cu obstinaţie de potenţialii clienţi.
Pentru staţiunea Bizuşa, nici o cerere
Conducerea Casei Judeţene de Pensii Suceava a oferit şi câteva exemple concrete ale lipsei de interes pentru o serie de staţiuni. De exemplu, pentru staţiunea Bizuşa, din judeţul Sălaj, nu a fost depusă nici o cerere, dar în final zece pensionari suceveni au acceptat să-şi schimbe opţiunea iniţială.
Nici pentru Moneasa, staţiune din judeţul Arad, nu au fost prea multe cereri, doar trei, faţă de cele 30 de bilete disponibile. La Bala, în Mehedinţi, au dorit să ajungă pentru tratament doar patru persoane, dar în final au acceptat această destinaţie alţi 23 de pensionari suceveni. Nici staţiunea „1 Mai” din judeţul Bihor nu a avut foarte multă căutare, pentru cele 135 de locuri disponibile existând doar 102 cereri.
La Vatra Dornei sunt depuse 3.095 de cereri pe 265 de locuri
La polul opus, pentru câteva staţiuni există o adevărată avalanşă de cereri. Staţiunile de pe litoral sunt printre cele mai căutate, mai ales că este şi sezon estival. La Mangalia au dorit să ajungă 675 de suceveni, dar în până în prezent Casa Judeţeană de Pensii Suceava a reuşit să satisfacă doar 34 de cereri. Pentru Techirghiol au fost doar 101 locuri, aşa încât doar una din cele şase cereri depuse au putut fi onorate. Şi staţiunea Eforie Nord este la fel de căutată, cu 578 de solicitări şi doar 76 rezolvate favorabil.
Cele mai multe solicitări vizează singura staţiune de tratament din judeţul Suceava. Pentru Vatra Dornei au fost depuse nu mai puţin de 3.095 de cereri, adică o treime din totalul solicitărilor existente la Casa Judeţeană de Pensii Suceava. Ca urmare a numărului insuficient de bilete, au putut fi onorate doar 265 de cereri, adică de 12 ori mai puţin.
Şi alte staţiuni la fel de căutate, iar numărul biletelor alocate s-a dovedit mult prea mic. Astfel, la Felix au ajuns 141 de suceveni, faţă de 1.469 de numărul de doritori, în timp ce la Bălţăteşti au fost acordate 72 de bilete, în comparaţie cu cele 794 de solicitări.
Speranţa suplimentării numărului de bilete, aproape nulă
Directorul Casei Judeţene de Pensii Suceava a mărturisit că zilnic se confruntă cu situaţii disperate, oameni care ar avea nevoie de bilete de tratament.
„Efectiv nu putem face faţă solicitărilor. Cerem lunar suplimentarea numărului de bilete, dar speranţele sunt mici. Ca un exemplu, pot spune că pentru o serie am primit 1-2 bilete în plus”, a menţionat Mirela Adomnicăi.
Ea a făcut un apel şi către medicii care prescriu recomandări medicale pentru pensionari pentru a le indica oamenilor şi alte staţiuni mai puţin cunoscute, dar unde se pot trata aceleaşi afecţiuni.
„Pensionari” refuzaţi la Vatra Dornei
O situaţie mai aparte s-a înregistrat cu biletele distribuite pentru staţiunea Vatra Dornei. Şefa CJP Suceava a precizat că în 25 de cazuri oamenii nu au fost primiţi în hotelurile unde trebuiau să se cazeze.
„Ni s-a transmis că persoanele care s-au prezentat la recepţie nu erau titularii care apăreau pe bilete. Este important de ştiut că de aceste bilete de tratament pot beneficia doar titularii, iar dacă aceştia le cedează altor persoane, îşi asumă anumite riscuri”, a completat Adomnicăi.